Påkörd

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Ja som överskriften säger, blev jag påkörd i bilen igår på vägen hem.
Sopan som körde in i min sida försökte tränga sig in i min fil, när vi ligger precis jämsides, vilket resulterar i att han kör in i sidan på bilen.

Jag blir helt galen på idioten som inte stannar & slänger mig ut i andra filen och kör om honom för att försöka få honom till att stanna.
Det lyckas inte utan han kör om mig igen och bilen framför, jag har ingen chans att följa efter, dels för att jag inte vill köra hursomhelst med tjejen & hunden i bilen, dels för att det va ganska mycket trafik på vägen just vid tillfället.

Däremot står det firmanamn samt telefon nummer på hans bil & jag ringer till hans kontor och berättar vad som hänt, vad jag kräver samt försöker lista ut vad han heter och jobbar, han som körde bilen. Kontoret ligger nämligen i Helsingborg & denna insident inträffade i Upplands-Väsby.

Hur som helst får jag till svar att hans chef ska ringa upp mig, vilket han inte gjort ännu. Antagligen för att han vill prata med sin anställda först, vilket jag kan respektera men han borde ringt mig och meddelat att han ska gå vidare med detta.

Så, hur tycker ni jag ska göra?
Det blev inte så mycket märken på bilen (mest lite repor på bakspegeln) men jag tycker inte man beter sig på det här sättet.
Gör man någonting fel så ska man stå för det.
Samt att jag vill att han ska be om ursäkt till mig tjej, som jag tror blev lite rädd eller skärrad över hela grejjen.

Vad tycker ni jag ska göra?
Att jag ska få honom att be om ursäkt & att han ska ringa till min chef och förklara varför det finns skador på min bil (eftersom min bil är på mitt ansvar så är dte ju jag som är ansvarig för skador på denna) ska jag få.
Men om dom inte gör det?
Om inte chefen ringer?
Ska man gå vidare till polis med sådanthär?
Trotts att det inte blev några större skador?

Hur/vad hade ni gjort?

Last edited:
Lartes skrev:
Vad tycker ni jag ska göra?
Att jag ska få honom att be om ursäkt & att han ska ringa till min chef och förklara varför det finns skador på min bil (eftersom min bil är på mitt ansvar så är dte ju jag som är ansvarig för skador på denna) ska jag få.
Men om dom inte gör det?
Om inte chefen ringer?
Ska man gå vidare till polis med sådanthär?
Trotts att det inte blev några större skador?

Hur/vad hade ni gjort?

Tycker det är relativt självklart, reg nr på bilen fick du kanske? polisanmäla för smitning direkt utan krusiduller skulle jag ha gjort. Alltså inte vänta på att nån chef kanske ringer, polisanmäl direkt.

//håkan

håkan skrev:
Tycker det är relativt självklart, reg nr på bilen fick du kanske? polisanmäla för smitning direkt utan krusiduller skulle jag ha gjort. Alltså inte vänta på att nån chef kanske ringer, polisanmäl direkt.

//håkan

Jo jag fick regnr.
Men verkar det inte lite löjligt att polisanmäla trots att det knappt blev några skador?

Lartes skrev:
Jo jag fick regnr.
Men verkar det inte lite löjligt att polisanmäla trots att det knappt blev några skador?

Nej,
polisanmäl du.

Fick en smäll på käften en gång av en okänd, blev inga skador men jag kände som dig, ska man polisanmäla en sån skitsak igenkligen ?
Tillslut gjorde jag det och berättade för polisen på förhöret hur jag kände inför att polisanmäla saken. Dom började skälla på mig för att jag ens funderade på saken. Självklart ska du polisanmäla.

Lartes skrev:
Så, hur tycker ni jag ska göra?
Det blev inte så mycket märken på bilen (mest lite repor på bakspegeln) men jag tycker inte man beter sig på det här sättet.
Gör man någonting fel så ska man stå för det.
Samt att jag vill att han ska be om ursäkt till mig tjej, som jag tror blev lite rädd eller skärrad över hela grejjen.

hehe, så du erkänner nu att du e lite flickaktig. :lol

nää allvarligt, om han inte ringer upp dig idag skulle jag polisanmäla..

Lartes skrev:
Jo jag fick regnr.

Nej för fan, han kan få fängelse för det där

Anmäl idioten, det är en principsak :fakta

Ring chefen en gång till o fråga vad han sysslar med. Om han kommit ngtstans. Ger han inte dig ett "bra" bud på god vilja o kompensations så anmäl. Direkt! :mad:

Jag skulle polisanmäla direkt, dels för att han skadade bilen men också för att han smet och körde vårdslöst. Vänta inte på någon förklaring bara polisanmäl. :D

Polisanmäl!! :4skrika

Om inte annat så kanske du räddar nån annan av oss från att råka ut för samma idiot igen, eftersom han då lär sig en läxa !!!

Edit: Du kan ju iof ringa chefenigen och säga att du anmäler, och ge dom en sista changs att göra rätt för sig.

/N

Polisanmälan Omedelbart.

Smitning skall straffas! Tänk om du suttit på MC´n och blivit prejad.. Då hade det inte bara varit småskador.

Annars får att få lite fart på det ring till hans chef och säg att du kommer polisanmäla föraren och även företaget pga att dom uppenbarligen försöker förhindra en utredning.
Sen om det går rent lagligt att anmäla företaget vet jag inte men,det borde ju iaf ge lite fart på dom.

Eller be ditt företag skicka ett kostnadsförslag på på reparationen på din bil till det andra företaget,med ett följebrev som frågar om dom godkänner kostnaden,då ni tolkar deras tysnad som att att dom inte vill göra försäkrings sak av det.
Dock kommer dom i vilket fall att bli fakturerade kostnaderna för dina reparationer.

Eller den enklaste vägen polisanmäl han.

Polisanmäl, smitning är smitning :mad:

Kanske kan få det till att han körde vårdslöst därifrån också :rolleyes:

Jag ska ringa till chefen för företaget igen nu.
Och förklara att jag vill ha en ursäkt från han som körde samt att jag skickar ner en skadeanmälan som jag förväntar mig att han skriver på.

Det där om polisanmälan är jag inte riktigt säker på än.
Nån som vet hur man ska göra då?
Anmäla hos både F-bolag samt polis? Isåfall vilket först?
Eller bara anmäla hos polis?

Lartes skrev:
Jag ska ringa till chefen för företaget igen nu.
Och förklara att jag vill ha en ursäkt från han som körde samt att jag skickar ner en skadeanmälan som jag förväntar mig att han skriver på.

Det där om polisanmälan är jag inte riktigt säker på än.
Nån som vet hur man ska göra då?
Anmäla hos både F-bolag samt polis? Isåfall vilket först?
Eller bara anmäla hos polis?

Polis och försäkringsbolag.

Polis först ,du behöver anmälan till försäkringsbolaget

Långa farbron skrev:
Polis och försäkringsbolag.

Polis först ,du behöver anmälan till försäkringsbolaget

Polis behöver man väl bara blanda in om någon tvist mellan parterna har uppstått? Skriver försäkringstagaren för den skyldiga bilen bara snällt på skadeanmälan finns ingen anledning att blanda in polis.

Sen i just det här fallet kanske man borde polisanmäla som en ren principsak, smitning är jävligt fult.

Coola Ola skrev:
Polis behöver man väl bara blanda in om någon tvist mellan parterna har uppstått? Skriver försäkringstagaren för den skyldiga bilen bara snällt på skadeanmälan finns ingen anledning att blanda in polis.

Sen i just det här fallet kanske man borde polisanmäla som en ren principsak, smitning är jävligt fult.

Nej man måste inte ,helt rätt (fel av mig) .

amullo skrev:
Polisanmälan Omedelbart.

Smitning skall straffas! Tänk om du suttit på MC´n och blivit prejad.. Då hade det inte bara varit småskador.

De e precis som amullo skriver! Tänk om du hade suttit på bågen istället!
Jag hade inte tvekat 1 sek......anmälan direkt, så blir han av me kortet och förhoppningsvis tjänsten då han inte kan köra bil längre!

Anmäl han, så kanske han inte smiter nästa gång han kör in i nån.

Hmmmm, om du vill komma undan självrisken så rekomenderar jag dig att vänta med polisanmälan tills vidare, motparten brukar vara lite mera medgörlig om man inte polisanm.

Håller dock med dig om att smitning är en jävligt ful sak, men å andra sidan så brukar det det inte hjälpa speciellt mycket med att polisanmäla för smitning. Grejen är den att för att göra sig skyldig till smitning så måste man ha gjort det med vilje. Det måste med andra ord finnas "uppsåt", det räcker med andra ord att han säger att han inte märkte att han körde på dig så klarar han sig undan. Även fast det finns vittne.

Det enda du behöver göra för tillfället är att du skickar in din skadeanmälan till dit försäkringsbolag, sedan kommer dom att kontakta motparten. I och med att du har med ett vittne i bilen så har du god chans att klara dig undan självrisken. (Men det är inte säkert)
Dom kan nämligen inte bara säga att dom inte var där och att dom inte vet vem som körde, då är det med största sannolikhet så att dom får stå för självrisken.

Men ligg på med det här på dit bolag, du behöver aldrig kontakta motparten egentligen, som sagt skicka in din anmälan och när du får ett bekräftelse brev från dom, så har du även fått din skadehandläggare(borde stå i brevet).
Har du sedan några frågor så är det bara att kontakta han/hon för att få ev. svar, men ligg på annars så kan det ta jättelångtid!!!!

Lycka till, och skriv gärna här hur det går.
H

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...