Påkörd..

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Står inför ett dilemma. Tjejen blev påbackad i en korsning och nu vägrar den skyldige ta på sig skadan, jag har till och med erbjudit mig att laga vår bil om hon står för reservdelspriserna.:mad:

Det hela började med att tjejen skulle åka hem från mataffären och står i en korsning med en bil framför sig. tjejen och den framför har väjningsplikt. Bilen framför påbörjar vänstersväng och då kommer det en bil från höger så att både hon framför och den från höger får tvärnita. direkt efteråt får bilen framför tjejen "panik" eller något och backar snabbt så att tjejen och den framför smäller.

bilen framför har givetvis dragkrok och får nästan inga skador alls (bara någon repa på stötfångaren). vår bil har en skev regskylt samt trasigt plastgaller (inga lackskador). vad gör jag?

- skall jag laga bilen själv (kostnad kanske en tusing) och begrava skiten?

- skall jag bråka med idioten?

- skall jag blanda in försäkringsbolag?

jag förstår ju givetvis att det verkar som om min tjej är skyldig. Och om jag kontaktar försäkringsbolag så är skadan "anmäld" och blir ersättningsskyldig om tjejen anses vara vållande?
föraren i bilen framför nekar givetvis och påstår att tjejen ljuger. dessutom vill hon anmäla det till försäkringsbolag.

Hade din tjej något vittne med sig?
Hade den andra (backande) bilen det?

Det blir nog en ord mot ord situation om ingen har sett bilen backa.

vittnen fanns, men inga som stannade. både tjejen och hon framför var ensamma.

verkar som att man får begrava skiten.. men man vill ju veta vad som händer om försäkringsbolaget får reda på det. kan man bli ersättningsskyldig trots att man inte har gjort något fel?

kan vi bli ersättningsskyldiga om hon anmäler det till sitt bolag, men jag inte anmäler något?

vittnen fanns, men inga som stannade. både tjejen och hon framför var ensamma.

verkar som att man får begrava skiten.. men man vill ju veta vad som händer om försäkringsbolaget får reda på det. kan man bli ersättningsskyldig trots att man inte har gjort något fel?

kan vi bli ersättningsskyldiga om hon anmäler det till sitt bolag, men jag inte anmäler något?

När jag smällde med MC'n förra året så lämnade inte motparten in sin olycksrapport, eller ringde till sitt bolag. När jag ringde till motpartens FB och gnällde över att det tog sån tid med ersättning så sa hon att dom väntar 3 månader, har det inte kommit in några papper från motparten så får hon betala varken hon vill eller inte.

Du/ni har väl regnummer på bilen som backade på din tjej ?
Bara att ringa ditt bolag och förklara så skall dom hjälpa dig att ta reda på vilket bolag motparten har.

Anmäls det skada till f-bolaget betalar ni möjligen självrisken. Endast om det dras till civilrättsligt mål kan ni bli ersättningsskyldiga. Varför tror du det är lag på att alla ska ha trafikförsäkring, inte är det för att betala sina egna kostnader... :)

Last edited:
När jag smällde med MC'n förra året så lämnade inte motparten in sin olycksrapport, eller ringde till sitt bolag. När jag ringde till motpartens FB och gnällde över att det tog sån tid med ersättning så sa hon att dom väntar 3 månader, har det inte kommit in några papper från motparten så får hon betala varken hon vill eller inte.

Du/ni har väl regnummer på bilen som backade på din tjej ?
Bara att ringa ditt bolag och förklara så skall dom hjälpa dig att ta reda på vilket bolag motparten har.
regnummer har jag, och motpartens bolag kan jag kolla i datorn på jobbet. problemet som jag ser det är att båda bilarna har skador, båda parter "skyller" på varandra. motpartens historia är ju mer trolig då det är mer osannolikt att någon backar på en i en korsning jämfört med att någon kör på fordonet framför. båda parter har dessutom inga vitten, en klockren "ord mot ord" situation.

problemet som kan bli för mig är ju att motparten anmäler det till sitt bolag, och dennes bolag samt mitt anser att min tjej är vållande. då får vi betala en självrisk när vi inte orsakat något.

Anmäls det skada till f-bolaget betalar ni möjligen självrisken. Endast om det dras till civilrättsligt mål kan ni bli ersättningsskyldiga. Varför tror du det är lag på att alla ska ha trafikförsäkring, inte är det för att betala sina egna kostnader... :)
jag menade självrisk när jag sa ersättningsskyldig :rolleyes:

problemet som kan bli för mig är ju att motparten anmäler det till sitt bolag, och dennes bolag samt mitt anser att min tjej är vållande. då får vi betala en självrisk när vi inte orsakat något.
Om det inte är några skador just på den andra bilen känns det långsökt att de gör en skadeanmälan med allt krångel det innebär. Om de däremot gör det och tar med ert reg.nr i den kommer ni att få hem en rapport att fylla i från ert bolag. Så då vet du ju...

Annars skickar ni oavsett in en, ni behöver inte utnyttja den sen om du kan laga bilen billigare själv. Men ni bör skicka in den och beskriva er version av händelseförloppet så att deras eventuella inte står oemotsagd. Bolagens bekymmer att sedan reda ut vad som hänt, inte ert.

Last edited:
Var med om något liknande i en korsning där vi stod som nummer två i en uppförsbacke. Bilen framför började rulla baklänges och körde på oss. Den bilen fick inga skador och erkände inte heller att de rullat bakåt. De hävdade att vi kört på dem. Taskigt bevisläge utan vittnen. Det slutade med att vi fick stå för reparationskostnaden. Surt.

Jag hade nog hälsat på motparten med en kofot på natten efter att jag blivit tvungen att betala om jag blivit påbackad. Ska jag betala för det så ska jag fan ha det roliga oxå. :fakta

Var med om något liknande i en korsning där vi stod som nummer två i en uppförsbacke. Bilen framför började rulla baklänges och körde på oss. Den bilen fick inga skador och erkände inte heller att de rullat bakåt. De hävdade att vi kört på dem. Taskigt bevisläge utan vittnen. Det slutade med att vi fick stå för reparationskostnaden. Surt.

det är detta jag är rädd för. den andra bilen fick tydligen ett litet märke, och om hon vill så kan han ju gå till försäkringsbolaget och anmäla det hela. då kommer vi troligtvis torska på det.

lutar nog åt att jag begraver allt och reparerar bilen själv. hör motparten av sig så har jag ingen aning om vad hon pratar om.

Kör en fuling och säg att du var med i bilen. Om hon ska dryga så kan du ju dryga tillbaka, och med två i bilen mot henne som var själv så blir det ett annat bevisläge för er, även om ni ljuger...

Kör en fuling och säg att du var med i bilen. Om hon ska dryga så kan du ju dryga tillbaka, och med två i bilen mot henne som var själv så blir det ett annat bevisläge för er, även om ni ljuger...

precis,, enda gången man skulle ljuga om nåt sånt här är om "de andra" gjort fel och står o ljuger en i ansiktet.
man kan säga att 2 fel gör ett rätt :rolleyes:

Jag hade nog hälsat på motparten med en kofot på natten efter att jag blivit tvungen att betala om jag blivit påbackad. Ska jag betala för det så ska jag fan ha det roliga oxå. :fakta

håller fullständigt med dej,jävlas dom med mej så blir det fan inte roligt,och det lär dom snart få veta.....:gnissla

precis,, enda gången man skulle ljuga om nåt sånt här är om "de andra" gjort fel och står o ljuger en i ansiktet.
man kan säga att 2 fel gör ett rätt :rolleyes:

och då säger motparten att hon hade hela sin familj med sig:rolleyes:

det är inte pengarna det handlar om, man blir bara så jävla förbannad. :mad: jag hade dessutom gärna "hälsat" på idioten, men bilen står på någon helt annan. den var bara lånad, och då känns det inte så bra att någon annan skulle bli drabbad.

jag skall ringa försäkringsbolaget anonymt och se hur de ser på saken. :(

Vad skulle Walter Sobchak göra i det här läget?:mad:

the_big_lebowski32.jpg

Last edited:
Ser att det påstås att om motparten skiter i att lämna in en förklaring så går FB på det man själv lämnat in. Struntprat.

En brud med skrotbil körde på min nya bil på parkeringen, inga vittnen, hon låtsas som det regnar = jag får betala hela skiten.

jävla piss alltså. pratade med FB idag och när det är ord mot ord samt inga vittnen/bevis så gör dom ingen bedömning i frågan utan varje part får betala sin egna självrisk. för mig är den 6000.- så det blir till att laga bilfan själv. jag är väldigt nära att åka dit och hälsa på henne. tyvärr har jag ingen adress till henne utan enbart bilägarens adress. :mad:

funderar faktiskt på att skicka hem en räkning till henne via jobbet och sen vidare till inkasso (dock kommer väl inte chefen samtycka i det :D). alternativt terrorisera ihjäl henne.

Back