Påkörd. Vems är felet.

Var det en kärring som körde den andra bilen så var det ju självklart hennes fel. Alla vet att kvinnor och bilar hör ihop lika lite som kvinnor och kreditkort.
Fast hade det varit jag i den blå bilen så hade jag troligtvis smällt med dig också för du kör ju uppenbarligen som ett rövhål. Och jag hade INTE tagit på mig skulden även om du har lagen på din sida.
Du har din rygg fri men du skulle ha ringt farbror blå, även om de inte hade haft tid att komma ut...

Dee_cati skrev:
2698035 Var det en kärring som körde den andra bilen så var det ju självklart hennes fel. Alla vet att kvinnor och bilar hör ihop lika lite som kvinnor och kreditkort.
Fast hade det varit jag i den blå bilen så hade jag troligtvis smällt med dig också för du kör ju uppenbarligen som ett rövhål. Och jag hade INTE tagit på mig skulden även om du har lagen på din sida.
Du har din rygg fri men du skulle ha ringt farbror blå, även om de inte hade haft tid att komma ut...

Det är väl ändå hon som är ett stjaerthål?
Hur faen kan man ligga i vänster körfält och svänga höger i rondellen?

Det är inte bara stjaerthålaktigt, utan jefligt dumt till och med.

Jonathan. skrev:
2698073 Det är väl ändå hon som är ett stjaerthål?

Någon gång måste man ju svänga höger annars så kommer man inte ut ur rondellen. :tungan

sgtpepper skrev:
2697926Jag menar, även om det inte hade varit tillåtet att ligga i högerfilen för en vänstersväng så kunde hon ju ändå inte bara svänga utan att kolla, du kunde ju lika gärna ha varit en bil som kom in i påfarten innan och skulle rakt fram.

Om han var en bil som kom in i påfarten och ska rakt hade det varit HANS fel och den snäsiga cheyen hade varit totalt oskyldig. Icke desto mindre ska man naturligtvis alltid se sig för.

Skalman skrev:
2698108 Om han var en bil som kom in i påfarten och ska rakt hade det varit HANS fel och den snäsiga cheyen hade varit totalt oskyldig. Icke desto mindre ska man naturligtvis alltid se sig för.
Nej, helt oskyldig hade hon knappast varit, skulden hade dock inte varit ensidigt, det var ju hon som gjorde filbytet och då har hon väjningsplikt, i ett sådant fall hade det blivit en bedömningsfråga.

Han skulle dock ha haft väjningsplikt mot henne när han körde in i rondellen eftersom man alltid har väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig i rondellen, men i ett tänkt scenario så är det ju inte omöjligt att man kör in i rondellen med god marginal till bilen i vänsterfilen men att denna bil ändå hinner ikapp och gör ett filbyte med krock som följd.

Är inte det här identiskt med de fall som har diskuterats i TV några gånger
där polis/domstol har haft en uppfattning och försäkringsbolag en annan i
samma olycka?

Jonathan. skrev:
2698073 Det är väl ändå hon som är ett stjaerthål?

Nej, precis så är det man ska köra. Kortast möjliga väg, du ska alltid uppnå APEX!!! Du behöver gå en kurs i hur man kör snabbt och effektivt.
För övrigt så är jag en idiot och jävlas mer än gärna med folk i trafiken så jag skulle säkerligen kunna åka dit på något liknande som undertecknad.

Min åsikt

Sen när är det OK att ligga i vänsterfilen och svänga åt höger?
Självklart är det den blåa bilens fel.

Numera får man faktiskt ligga högerfilen hela rondellen runt såvida det inte finns vägmarkeingar eller skyltar som säger annat. Hellre en osäker förare i ytterfilen än någon bilförare som slänger sig handlöst mellan filerna för att komma fram fyra sekunder tidigare.

Jämför om ni kör i en rondell som någon rätat ut (bara en tankegrej, rondeller är jäkligt styva) till en rak väg. Var och hur kör man då om man ska svänga åt höger?

Fan, rondeller borde vara små och enkelfiliga.

Detta gäller dock inte om ni köra MC för så ska ALLA bilar och annat skräp stanna utanför rondellen tills de tvåhjuliga kungarna har passerat och detta gäller oeborende av hur många varv MC tar i rondellen.:yoparty .

Jämför om ni kör i en rondell som någon rätat ut (bara en tankegrej, rondeller är jäkligt styva) till en rak väg. Var och hur kör man då om man ska svänga åt höger?

Utmärkt liknelse :tummenupp

En cirkulationsplats är nämligen en egen väg, definitionen på en cirkulationsplats är att det är "en väg runt en rondell". (En rondell är själva gräsplätten i mitten, så det är egentligen fel att säga att man kör i en rondell.)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back