Påkörd. Vems är felet.

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Bilden talar för sig själv, vem gjorde fel ? (lägg märke till hunden:D )
Kan tillägga att jag inte visste exakt vart jag skulle, det var därför jag låg på höger sida, men jag såg typ på en gång när jag kom in i rondelen vart jag skulle, så jag vinglade inte runt eller något sånt.

Edit : nu finns bilden med :)

Bifogat

• cp.JPG
    cp.JPG
    62.3 KB · Visningar: 246
Last edited:
skulle du rakt fram där?
el skulle du fortsätta?

hur såg pilarna ut på vägen ni kom ifrån?
båda rakt fram?

Du är alltså den röda....
Du har ju gjort ett filval som inte är förenligt med "sunt bondförnuft" i en rondell. Dock är det i detta fall det blå fordonets fel (vållande). Det är alltid den som byter fil eller riktning (läs svänger /kör ut) som är vållande.

Jag vet att man "bör" köra tvärtom mot vad jag gjorde,
Oezo jag skulle fortsätta
Inga pilar vad jag såg.

Blå bil är vållande, 100%, eftersom det är den som byter eller korsar körfält (när hon kör ur). Det är fullt tillåtet, men inte rekommenderat, att köra som röd bil gör (min personliga uppfattning är att det borde vara förbjudet, men det hör inte hit).

Disclaimer: Såvida inte det fanns skyltar eller vägmarkeringar som säger att du inte får lov att svänga vänster från höger körfält.

Hade nån idiot kört på detdär sättet och jag krockat med honom hade jag också varit snäsig. Vad tänkte du med?

anja skrev:
2697066 Hade nån idiot kört på detdär sättet och jag krockat med honom hade jag också varit snäsig. Vad tänkte du med?

Lätt att vara snäsig när man inte har koll på reglerna :) Vem är idioten - han som kör på ett sätt som är tillåtet eller hon som inte ser sig för innan hon korsar körfältet och därmed bryter mot reglerna?

anja skrev:
2697066 Hade nån idiot kört på detdär sättet och jag krockat med honom hade jag också varit snäsig. Vad tänkte du med?

Som sagt visste jag inte riktigt vart jag skulle innan jag kört in i rondellen.
jag åkte lungt och fint men hon kom ganska fort bakifrån.
Men jag åkte som tur pansarvagn (volvo 940) så skadorna blev minimala även för henne. Men hon envisades, hon försökte tillochmed få dit polisen.
Hennes komentar va att man får alltid köra rakt ut ur en rondell om man blinkar ut. :näsblod

SPooKY skrev:
2697352 Som sagt visste jag inte riktigt vart jag skulle innan jag kört in i rondellen.
jag åkte lungt och fint men hon kom ganska fort bakifrån.
Men jag åkte som tur pansarvagn (volvo 940) så skadorna blev minimala även för henne. Men hon envisades, hon försökte tillochmed få dit polisen.
Hennes komentar va att man får alltid köra rakt ut ur en rondell om man blinkar ut. :näsblod

Om det blir diskussioner borde ni definitivt tagit dit polisen för dokumentation.

Skalman skrev:
2697284 Lätt att vara snäsig när man inte har koll på reglerna :) Vem är idioten - han som kör på ett sätt som är tillåtet eller hon som inte ser sig för innan hon korsar körfältet och därmed bryter mot reglerna?

Just därför. Rondellkörning som bilden visar är tillåtet men korkat. Om jag körde in i någon som körde sådär skulle jag förstå att det var mitt fel och vara förbannad just för att det är tillåtet att köra sådär.

Edit: Jag har inte misslyckats med rondellkörning en enda gång hittils. Så att ni inte tror nåt annat. Typ att jag var den snäsiga cheyen eller nåt.

Edit igen: Snäsig förresten. Det är ju mitt habitualtillstånd. Men jag var inte DEN snäsiga cheyen som krockade med trådskaparen.

Last edited:
Skalman skrev:
2697360 Om det blir diskussioner borde ni definitivt tagit dit polisen för dokumentation.

Jo men Polisen ville inte komma, dom sa någonting om leverans av donuts:D :D

SPooKY skrev:
2697377 Jo men Polisen ville inte komma, dom sa någonting om leverans av donuts:D :D

Ja, och pizzorna höll på att svalna. (I Malmö ser man ofta polisbilar stanna utanför Armanos pizzeria, för att med en rivstart dra tebax till stationen :D )

anja skrev:
2697376 Edit igen: Snäsig förresten. Det är ju mitt habitualtillstånd. Men jag var inte DEN snäsiga cheyen som krockade med trådskaparen.

App app app, erkänn nu. Din Mercedes krympte säkert till en Fiats storlek i krocken :D

Last edited:
anja skrev:
2697376
Edit igen: Snäsig förresten. Det är ju mitt habitualtillstånd. Men jag var inte DEN snäsiga cheyen som krockade med trådskaparen.

Självkännedom är bra :tummenupp

Är det en rondell med två filer så finns det skyltar innan du kör in i rondellen och där ser du hur man får köra. Att det bara är den som byter fil som är vållande om det finns skyltar som säger annat är ju rent ut sagt idiotiskt tänkande. Åker man efter skyltarna och ser att man i vänsterfilen enbart får köra höger eller raktfram så litar man ju naturligtvis på att medtrafikanterna har så mycket trafikerfarenhet att de kan läsa skyltarna innan de kör in i rondellen. Hade varit snyggt annars om man kör lite som man själv känner för i rondellen o bara för att man ligger i ytterfilen får man köra där hela tiden.
Kan man inte läsa skyltar ska man inte ge sig ut i trafiken! Var glad att det inte hände värre saker.

sportarn skrev:
2697545 Är det en rondell med två filer så finns det skyltar innan du kör in i rondellen och där ser du hur man får köra. Att det bara är den som byter fil som är vållande om det finns skyltar som säger annat är ju rent ut sagt idiotiskt tänkande. Åker man efter skyltarna och ser att man i vänsterfilen enbart får köra höger eller raktfram så litar man ju naturligtvis på att medtrafikanterna har så mycket trafikerfarenhet att de kan läsa skyltarna innan de kör in i rondellen. Hade varit snyggt annars om man kör lite som man själv känner för i rondellen o bara för att man ligger i ytterfilen får man köra där hela tiden.
Kan man inte läsa skyltar ska man inte ge sig ut i trafiken! Var glad att det inte hände värre saker.

Det är rätt sällsynt med skyltar som talar om hur man får köra i en rondell, även om det finns två körfält. Det är ingen som har sagt att det är den som byter fil som är vållande om det finns skyltar som säger annat. Snarare tvärtom. Trådskaparen säger att det inte fanns några skyltar vad han kunde se.

SPooKY skrev:
2697352 ......Hennes komentar va att man får alltid köra rakt ut ur en rondell om man blinkar ut. :näsblod

Och det var första gången hon krockade i en rondell?

Behövs ingen polis så länge ni har samma berättelse och bägge är överens om skissen. Sen vad ni anser på plats är oväsentligt, försäkringsbolagen fixar skuldfrågan.

Fast du är grön. Det var hon som bytte fil. Hon har då väjningsplikt gentemot dig.

Ja herregud att folk ska ha så svårt att köra i en rondell, jag har också varit med om folk som inte förstår att dom har väjningsplikt när de byter fil i rondellen utan bara slänger sig ut från den inre filen när de ska ut ur rondellen.

Jag menar, även om det inte hade varit tillåtet att ligga i högerfilen för en vänstersväng så kunde hon ju ändå inte bara svänga utan att kolla, du kunde ju lika gärna ha varit en bil som kom in i påfarten innan och skulle rakt fram.

Sunt förnuft säger mig att om jag var tjejen så hade jag inte svängt in i dig, då hade ju min bil gått sönder. Dum tjej.

.

sportarn skrev:
2697545 Är det en rondell med två filer så finns det skyltar innan du kör in i rondellen och där ser du hur man får köra. Att det bara är den som byter fil som är vållande om det finns skyltar som säger annat är ju rent ut sagt idiotiskt tänkande. Åker man efter skyltarna och ser att man i vänsterfilen enbart får köra höger eller raktfram så litar man ju naturligtvis på att medtrafikanterna har så mycket trafikerfarenhet att de kan läsa skyltarna innan de kör in i rondellen. Hade varit snyggt annars om man kör lite som man själv känner för i rondellen o bara för att man ligger i ytterfilen får man köra där hela tiden.
Så du menar att man får köra på folk som gör fel? Att man inte behöver titta åt vänster i en korsning där högerregeln gäller?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!