Påkörd! Vad gäller?

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Påkörd från vänster,Bilen trasig,Påköraren har tagit på sig skulden(Högerregeln).Har jag rätt att kräva hyrbil av f-bolaget under reptiden.
Måste ha en bil.
Åkte även taxi från olycksplatsen.Det borde väl också ersättas? (har kvitto).
Nån som vet :confused:
Bra start på semestern :tummenner

Vad jag har fått erfara så har du rätt till hyrbil när bilen är på verkstad... Och jag fick ersättning för alla mina utgifter i samband med olyckan... Ring till försäkringsbolaget o hör efter... Hoppas det inte blev några personskador... Lycka till!!!

Beror på om du har helförsäkring med extra hyrbilsförsäkring. Men resan hem med taxi får du ersättning för.

om bilen står tillräckligt länge på verkstad så har du rätt till hyrbil. även om du inte har extra hyrbilsförsäkring. tror det var efter 2 veckor eller nått sånt. Om du behöver en bil för att du skall kunna jobba.

sportarn skrev:
Är det den andra killens fel så har du alltid rätt till hyrbil oavsett vad din försäkring gäller.
Låter rimligt tycker jag,hoppas du har rätt.Jag ska ringa imorgon ådå får man väl se om man måste tjata.

Hyrbil är nog endast solklart ifall du har det som tillägg i din egna försäkring, annars beror det på den vållandes försäkringsbolag. Bra är ju som sagt oxå att kunna påvisa att man är beroende av bilen i jobbet!

I annat fall så får man ynklig ersättning med 45kr per dag eller nåt för stillestånd, den summan är tänkt att täcka kommunalt transportmedel.

Skälig reparationstid är fem veckor om jag inte minns fel, råkade ut för liknande sak förra sommaren men då tog reparationen 8 veckor :mad: pga av semestertider.
Vi hade rätt till hyrbil men var inte i behov av det så då valde vi stilleståndsersättning som gav 100kr per dag.

Stå på dig bara så löser det sig säkert.

/Nitrous

Last edited:
hyrbil gick bra,dom betalar 2/3.
Men våran fina audi får vi inte se mer. :(
Ersättningen var väl ok.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard