Påkörd! Vållande saknar trafikförsäkring!

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Jag blev påkörd i en rondell och den vållande saknar helt försäkringsbolag och har inte heller betalat trafikförsäkring. :fatta!
Vad kan jag förvänta mig av detta? Hur blir förväntad ersättning? Hojen är det bara skrot av och jag har några personskador.
Är det någon som råkat ut för detta?

Är inte TFF just till för sådana här situationer?

Too late

Låter som ett fall för trafikförsäkringsföreningen.

Oj vad sen jag var...

Trafikförsäkringsföreningen gör en insats. De täcker upp folk som inte kör försäkrat (trafik).
Alla som missat en avställning när försäkringen löper ut vet att de har varit med att finasiera detta, bla jag :gnissla.

Du kommer förmodligen inte stå utan ersättning.

jo, men blir det samma nivå på ersättning som om ett försäkringsbolag handhar ärendet? Vem sköter värdering av mc:n? Vem ersätter skadad skyddsutrustning? Någon som har erfarenhet av detta?
Dessutom tycker jag att det borde få rättslig påföljd, alltså polisiärt ärende om att köra ett avställt fordon.

jo, men blir det samma nivå på ersättning som om ett försäkringsbolag handhar ärendet? Vem sköter värdering av mc:n? Vem ersätter skadad skyddsutrustning? Någon som har erfarenhet av detta?
Dessutom tycker jag att det borde få rättslig påföljd, alltså polisiärt ärende om att köra ett avställt fordon.

Du går skadefri,samma som om motparten haft försäkring.

Henrik

------------SNIP
När kan jag få ersättning?

TFF reglerar skadan enligt samma regler som om fordonet var trafikförsäkrat. Vi betalar ersättning om föraren av det oförsäkrade fordonet vållade olyckan och skadade ditt fordon.

I vissa fall kommer TFF inte att betala full ersättning till dig för din skadade egendom
TFF kan minska din ersättning med 1/3, 2/3 eller med hela ersättningsbeloppet
om den som hade hand om egendomen medverkade till skadan med avsikt (uppsåt) eller genom att vara vårdslös.

----------SNAP

Är ingen expert på ärendet med TFF är typ som ett stort ofrivilligt försäkringsbolag. De sköter det förhoppningsvis lika bra som andra bolag och de kommer säkert samarbeta ihop med ditt eget bolag.

Rättslig påföljd blir det säkert för puckot som körde oförsäkrat, men det är ju hans problem.

Kan säga att det säkert ordnar sig för dig.

Rättslig påföljd blir det säkert för puckot som körde oförsäkrat, men det är ju hans problem.

Samt en riktigt nice skuld att hantera...

@ trådstartarn. Ta kontakt med ditt bolag så sköter de om det, samt polisanmäl ifall du inte har gjort det, så att det finns dokumentation.

Detta innebär inga problem för dig. Som alla skriver, full ekonomisk hjälp. Idioten som körde utan försäkring kan dock gotta sig i en fin avbetalningsplan.

skriver lite mera rena svar här....

din egen trafikförsäkring täcker dina personskador , personlig utrustning mm

har du helförsäkring så täcker den ju upp hojens värde....

även om du inte har helförsäkring så kommer troligen ditt försäkringsbolag täcka upp hoj en då du inte var vållande o sedan kommer ditt bolag att få ut ersättning via TFF....

mvh.T

Om du har helförsäkring regleras skadan av ditt eget försäkringsbolag, oavsett vem som är vållande.

Om du har halvförsäkring eller trafikförsäkring regleras endast personskadan av ditt eget försäkringsbolag.

Steg 1, vilket du bör göra så fort som möjligt, är att anmäla skadan till din egen försäkring. Om motparten helt saknar försäkring skickar ditt försäkringsbolag kopior till TFF.

Om TFF bedömer att motparten är 100% vållande till olyckan ersätter de dig för självrisken på din egen försäkring(och ditt försäkringsbolag för deras kostnader). Om du har halvförsäkring eller trafikförsäkring, och TFF bedömer motparten som 100% vållande, regleras skadan på ditt fordon av TFF.

En sak du kan vara beredd på är att när försäkringsbolaget ringer, så kommer de förmodligen erbjuda dig ett riktigt skambud för hojen. (När detta hände mig så fick jag ett bud på ca 25% under marknadsvärde.)

Om detta inträffar så ska du inte ta för allvarligt på det, utan helt enkelt bara förklara för dem att de får återkomma med ett bättre bud. Kolla gärna upp vad din hoj hade varit värd på begmarknaden så du vet var du vill att ersättningen ska landa.

I övrigt stämmer jag in med de andra. Du ska inte oroa dig för mycket över att den andra parten inte har försäkring, det är inte din uppgift att driva motpartens talan. Gör en anmälan till ditt FB så löser de det åt dig.

Tack för alla bra svar!
Jag har vidtagit samtliga åtgärder som folk tipsat om...

Ett tips som jag inte fått här men som jag delar med mig av, är att ASAP ställa av hojen om den inte går att köra. Själv trodde jag att detta gjordes automatiskt då bärgare hämtar ett vrak, men icke. Annars tickar försäkringspremien ut i sanden.

Ja blev påkördav en tomte utan försäkring.

Jag förhandladeoch styrde upp allting med MITT eget försäkringsbolag. Dom i sin tur begärde ersättning från trafikförsäkringsföreningen.

Du behöver inte oroa dig så länge du tagit alla uppgifter du behöver av vållande och att personen i fråga skrivit under...

Trafikförsäkringsföreningen gör en insats. De täcker upp folk som inte kör försäkrat (trafik).
Alla som missat en avställning när försäkringen löper ut vet att de har varit med att finasiera detta, bla jag :gnissla.

Samma här: Polarens hoj som jag köpte stod visst på hans farsa som bor i en annan stad och det råkade ta några dagar att fixa regbeviset därifrån vilket jag inte tänkte på (ringde förs.bolaget samma dag jag fick förs.beviset) och bla bla bla... Jag slantade upp utan att gnälla, så jag vill hemskt gärna att du ska gå relativt (ekonomiskt) helskinnad ur detta, och sen bjussar du mig, DesmoHellman och kanske någon annan solidarisk medborgare på smakfull maltdryck vid tillfälle! :tummenupp

Tack för alla bra svar!
Jag har vidtagit samtliga åtgärder som folk tipsat om...

Ett tips som jag inte fått här men som jag delar med mig av, är att ASAP ställa av hojen om den inte går att köra. Själv trodde jag att detta gjordes automatiskt då bärgare hämtar ett vrak, men icke. Annars tickar försäkringspremien ut i sanden.

Typ jävligt bra grej att komma ihåg som säkert är lätt att glömma. Inte lika dyrt som TFF men ändå.... :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...