Påkörd på parkering, vilken ersättning har jag rätt till?

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Fick bilen påkörd får några veckor sedan, och efter ett antal telefonsamtal har nu brevet kommit från den andra partens försäkringsbolag. "Vi har bedömt att vår försäkringstagare var vållande, och vi kommer därför ersätta er för reparation. Vänligen hör av er till följande verkstad..."

Nu är frågan - har jag rätt till ersättning för lånebil medan min bil är inne på reparation, eller förväntas jag ordna med och bekosta alternativ transport själv? Ser ut som att det blir lite plåtknackning och lackering, så jag antar att det kan ta en liten stund. Verkstaden som de angett brukar inte ge lånebil, så servicen brukar jag ta på annat håll. I brevet står det att jag får ersättning med 25 spänn om dagen när bilen är inne på reparation, vilket ju inte ens skulle täcka en bussbiljett hem efter att ha lämnat bilen ;-)

Nån som vet vad som verkligen gäller? Frågat google, men hittar inget vettigt.

Tur i alla fall att jag satt i bilen när det hände, eftersom tanten som körde på mig var på väg att sticka därifrån...

Har du testat att ringa till försäkringsbolaget och frågat?

När min bil blev påbackad av en lastbil här om veckan hade jag förvisso fått hyra bil på försäkringen men då hade jag fått lösa det genom att i efterhand skicka kvitton till mitt bolag som därefter hade krävt motpartens bolag på pengarna...

Reparationen betalade dock motpartens bolag genom att verkstaden fakturerade dem direkt.

Ring FB och fråga!

annars så brukar företaget som reparerar din bil ha lånebil som GOODWILL-grej!

mvh.T

ring fb å fråga:huvet

Ni som inte vet behöver inte svara ;-)

Jag vet att jag skulle kunna ringa försäkringsbolaget, men eftersom de inte är särskilt hjälpsamma, så skulle jag hellre veta vad det är som egentligen gäller, innan sitter i telefonkö i 30 minuter för att få prata med en telefonist som antagligen varken förstår frågan eller har nån större lust att hjälpa till.

Så, om det finns någon som VET vilka regler som gäller, och vad man faktiskt har rätt att få ut av motpartens bolag, så är jag tacksam för alla svar :)

Ni som inte vet behöver inte svara ;-)

Jag vet att jag skulle kunna ringa försäkringsbolaget, men eftersom de inte är särskilt hjälpsamma, så skulle jag hellre veta vad det är som egentligen gäller, innan sitter i telefonkö i 30 minuter för att få prata med en telefonist som antagligen varken förstår frågan eller har nån större lust att hjälpa till.

Så, om det finns någon som VET vilka regler som gäller, och vad man faktiskt har rätt att få ut av motpartens bolag, så är jag tacksam för alla svar :)

Det går inte att ställa frågor på sur-SH längre. Antingen får man SÖKA :huvet eller så kan man dra åt helvet.

Det går inte att ställa frågor på sur-SH längre. Antingen får man SÖKA :huvet eller så kan man dra åt helvet.

Mja...
Jag tycker man kan "Dra helvete" på en gång.. :brinnerup

Men ja, Ring Ditt FB och bed de förklara ,Allt är beroende på din försäkring och "motståndarbolagets" principer , Det finns oftast möjligheter och rucka och förhandla... men stå på dig ,,,Du har inte gjort nått fel ,Du är drabbad ,så ,,,"Stå på dig, Annars kommer nån annan å stå på dig!"

*Precix kommit till,där min bil är på verkstan efter blitt påkörd på motorvägen...*

Så, om det finns någon som VET vilka regler som gäller

De ENDA som kan VETA veta vilka regler som gäller är DITT försäkringsbolag samt MOTPARTENS försäkringsbolag efter att dessa båda har satt sig in i vilka försäkringar som just du och motparten faktiskt har.

Det finns inte någon generell lagstiftning som reglerar din rätt till hyrbil...

Mitt bolag är inte inblandade, eftersom jag inte har något sådant skydd i min försäkring. Frågan var ju om den andra partens bolag är skyldiga att ersätta mig för alternativ transport medan jag är billös.

Finns det inget lagstadgat, så är ju frågan besvarad - motpartens bolag betalar ju inte ut något som de inte behöver, bara för att vara snälla.

Jag har svårt att tro att det finns någon frivillig tilläggsförsäkring för "hyrbilsersättning för tredje part som du kör in i på en parkering en onsdagsmorgon"...

Mitt bolag är inte inblandade, eftersom jag inte har något sådant skydd i min försäkring. Frågan var ju om den andra partens bolag är skyldiga att ersätta mig för alternativ transport medan jag är billös.

Finns det inget lagstadgat, så är ju frågan besvarad - motpartens bolag betalar ju inte ut något som de inte behöver, bara för att vara snälla.

Jag har svårt att tro att det finns någon frivillig tilläggsförsäkring för "hyrbilsersättning för tredje part som du kör in i på en parkering en onsdagsmorgon"...

Det har inget med motparten försäkring att göra.
Du tecknare en försäkring på bilen. Till den försäkringen kan du göra ett tillägg där du får hyrbil om du råkar ut för en skada. Tillägget kan var utformat på olika sätt.
Vanligt att du får hyrbil om du ej är vållande men om du är vållande så får su stå för en del av kostnaden själv.
Tar du ingen hyrbil så får du ersättning i pengar.
Så är det i min försäkring.

Men som det är skrivet tidigare så är detta individuellt för varje försäkringstagare. Dvs vilka tillägg man köper.
Bäst är att ringa ditt FB. Och jo de är inblandade för du har väll gjort en skadeanmälan eller?

//Andreas

Och eftersom jag inte har något sådant tillägg på min försäkring, så undrade jag vilka lagkrav som gäller för motpartens bolag.

Svaret på den frågan verkar vara att de inte har någon skyldighet att ersätta mig, vilket var allt jag behövde veta.

När skadan hade hänt så anmälde jag förstås till mitt bolag, som rapporterade till motpartens bolag.

Så, om ingen anser att vad som sagts ovan är fel, så tror jag att vi är färdiga... tack till de som kommit med konkreta svar på frågan :tummenupp

Man har rätt till hyrbil eftersom du lidit ekonomisk skada av din uteblivna bil. Motparten eller deras försäkring ska ersätta enligt 9 § trafikskadelagen (1975:1410), bl.a. 5 kap. skadeståndslagen (1972:207) motsvarande tilllämpning. Enligt 5 kap. 7 § skadeståndslagen omfattar skadestånd med anledning av sakskada ersättning för 1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 2. annan kostnad till följd av skadan samt 3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.

Försäkringsbolag försöker slita ibland ...

Om du har en egen hyrbilsförsäkring så täcker ju den ca 75% av hyrbilskostnaden.

För att få hyrbil ändå så KAN du få det via motpartsbolaget (men det sköts av ditt bolag), förutsatt att du kan styrka att du har ett bilbehov. Typ du använder bilen i tjänsten, du bor långt från arbetet och måste ta bil till jobbet eller liknande.

Så ring till ditt bolag och fråga helt enkelt. Får du ok på hyrbil kommer du få betala 1/3 av kilometerkostanden. Resten täcker motpartsbolaget.

Det många missar är att det går att begära ersättning för det mesta t.ex. utebliven inkomst, taxi och hyrbil etc. Kvitton och bra skäl krävs. Försäkringen spelar ingen roll. Det handlar om skadestånd som den som vållar skadan eller hans FB ska betala. Säger man inte till får man ofta ingenting...

Tack så mycket Otemanu... kändes som att det borde vara så, men kunde inte hitta något konkret. Blir förhoppningsvis lite lättare att få nåt vettigt ur motpartens bolag när jag har lite bättre koll.

Hoppades på att någon som kan lite om området skulle läsa frågan :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back