Påkörd igen...

Snälla förklara för mig vad jag inte har lärt mig!!!
:confused::confused::confused::confused:

tydligen vet du om att det är farligt att cykla (du hänvisar till en annan tråd om det).

tydligen vet du om att området du cyklar i, är farligt för cyklister.

tydligen så cyklar du iallafall trots all den kunskapen.

tydligen har du inte lärt dig någonting.

det håller jag med om, eftersom jag och alla andra här åker hojj så är man förmodligen lite mer medveten om oskyddade trafikanter när man åker bil. jag arbetar som yrkeschaufför i city, och jag är fan skraj för att nån cykel jäfel ska smälla me mig. Är ganska övertygad om att ja kommer få balle oavsett hur mycket cyklistens fel det är, jag krockade ju trots allt med en cyklist?
Om du krockar med en cyklist och det inte är ditt fel så kommer du inte att "få balle".

tydligen vet du om att det är farligt att cykla (du hänvisar till en annan tråd om det).

tydligen vet du om att området du cyklar i, är farligt för cyklister.

tydligen så cyklar du iallafall trots all den kunskapen.

tydligen har du inte lärt dig någonting.
Jaha, du menar att jag inte har lärt mig att man ska avstå från saker som är farliga. Det är snarare en åsikt än ett faktum. Därav förstod jag inte vad du menade att jag borde ha lärt mig. Min åsikt är att vissa saker är värda att göra trots att det är farligt. Det håller nog alla som kör motorcykel med om.

Jaha, du menar att jag inte har lärt mig att man ska avstå från saker som är farliga. Det är snarare en åsikt än ett faktum. Därav förstod jag inte vad du menade att jag borde ha lärt mig. Min åsikt är att vissa saker är värda att göra trots att det är farligt. Det håller nog alla som kör motorcykel med om.

att ha 'lärt sig' betyder inte per automatik, att avstå från det.

jag tror helt enkelt, att du bara ville gnälla av dig lite, inget fel på det heller.

att ha 'lärt sig' betyder inte per automatik, att avstå från det.

jag tror helt enkelt, att du bara ville gnälla av dig lite, inget fel på det heller.
Då återuppstår plötsligt frågan: Vad är det jag borde ha lärt mig? :rolleyes:

Javisst ville jag gnälla av mig. Kan man samtidigt påminna någon om farorna som finns i trafiken och kanske även få någon att titta lite extra efter cyklister i trafiken så är det en bonus.

Då återuppstår plötsligt frågan: Vad är det jag borde ha lärt mig? :rolleyes:

ok, du vill åstadkomma ett medvetet moment 22...här ett annat sätt att 'förklara' det på, så att även du 'förstår':

if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
memory is the mother of all wisdom.
what doesn't kill you, makes you stronger.

jag valde engelska, eftersom det har lite större pondus än svenska och därmed större påverkan på dig.

:brynad

Cykelpendlar själv året runt, lite mindre på somrarna då bågen kommer fram. Klockrent med cykel i city när man har 1-2 mil till jobbet. Liite jobbigt i värsta snöovädret men med rätt däck funkar det rätt bra. Problemet med vissa bilister är att de blir irriterade om man hävdar sin rätt till företräde som vilket annat fordon som helst. Jag cyklar aldrig olagligt bland trafik, men får jämt passa mig för bilister som svänger framför en trots att de ska lämna företräde. Stressade yrkeschafförer är värst, de vet om att de gör fel men skiter i det, man ser tydligt att undviker ens blick när man ger dem sitt bästa wtf-blick efter en hård inbromsning.

Det finns ingen lag på att man MÅSTE använda cykelbanor. Man cyklar där så gott det går men oftast är det så att bilister (inte minst yrkesfolk) tycker det går utmärkt att parkera just där. Sen ska man akta sig för allt folk som går omkring i sin lalala värld och inte tänker att cykelbanan är INTE trottoar :huvet, eller passagerare i bilar som slänger upp dörren framför en utan att se sig för :gnissla Håller man sina 30kmh är det fan smidigare vara ute på vägen, självklart med hänsyn till de snabbare plåtburkarna.

Har aldrig krockat med andra trafikanter, däremot klotat på egen hand pga hal väglag eller bromsat för hårt när JAG haft företräde. Yrkeschafförer är värst, de ser helt enkelt inte cyklister som medtrafikanter och håller sällan utkik i backspegeln innan högersväng t ex.

ok, du vill åstadkomma ett medvetet moment 22...här ett annat sätt att 'förklara' det på, så att även du 'förstår':

if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
memory is the mother of all wisdom.
what doesn't kill you, makes you stronger.

jag valde engelska, eftersom det har lite större pondus än svenska och därmed större påverkan på dig.

:brynad

Aha nu tror jag att jag förstår igen. :banana:banana:banana
"if you can't stand the heat, stay out of the kitchen." Innebär alltså att om jag inte tål att krocka så borde jag alltså inte cykla. Detta är återigen en värdering risk/nytta och som jag tidigare skrev snarare än värdering man personligen måste göra.

"memory is the mother of all wisdom." Bör betyda att jag ska minnas situationer i trafiken som kan upprepas och nästa gång jag utsätts för dem kunna reagera tidigare/bättre. Det kan jag tala om för dig att jag redan gör, annars hade jag inte blivit långlivad. Oräknerliga gånger har jag fått agera för att undvika att bli krossad av blinda trafikanter som inte kan trafikreglerna. Situation som jag beskriver i denna tråd var dock ganska oväntad och svår att undvika från min sida.

"what doesn't kill you, makes you stronger." Detta håller jag med om. Jag ser varje tillbud som något positivt eftersom jag lär mig mer om vilka farliga situationer som kan uppstå. Samtidigt blir man ju ändå lite arg på personen som klantar sig.

sist men inte minst:

nästa gång du startar en tråd som denna, så börja med att 'jag vill bara gnälla av mig lite...' så ska du få slippa visdomsorden.

:gnissla

Det är ett känt problem att folk tvärnitar och svänger utan att använda blinkers, det har jag själv också haft dåliga erfarenheter av sådana bilister. Men om du lyckas att få cykeln nästan överkörd av en 40årig kvinna som backar på en parkering så tycker jag det bara låter som du stod för nära bilen?:confused: men det kan förklaras av att hon tvärnita dock.

Kom själv nyss hem från Bulgarien, efter att vart där i en vecka så fattar jag inte hur folk kan klaga på vissa saker i svenska trafiken:tungan

sist men inte minst:

nästa gång du startar en tråd som denna, så börja med att 'jag vill bara gnälla av mig lite...' så ska du få slippa visdomsorden.
Jag har inget emot visdomsord. Däremot kanske jag ska skriva "Inga obegripliga kommentarer om att jag ska lära mig saker om du inte kan förklara vad det är jag ska lära mig." nästa gång.

Det är ett känt problem att folk tvärnitar och svänger utan att använda blinkers, det har jag själv också haft dåliga erfarenheter av sådana bilister. Men om du lyckas att få cykeln nästan överkörd av en 40årig kvinna som backar på en parkering så tycker jag det bara låter som du stod för nära bilen?:confused: men det kan förklaras av att hon tvärnita dock.

Kom själv nyss hem från Bulgarien, efter att vart där i en vecka så fattar jag inte hur folk kan klaga på vissa saker i svenska trafiken:tungan
Ja uppenbarligen stannade jag för nära henne eftersom jag endast med nöd och näppe lyckades undgå att få en V70 över mig. Detta var dock inte på en parkering utan på vägen utanför parkeringarna. Man kanske borde utöka tresekundersregeln till sexsekundersregeln, så att man inte bara har tid att stanna utan även fly om den tvärbromsande bilen börjar backa efter att ha stannat. :)

Jag har inget emot visdomsord. Däremot kanske jag ska skriva "Inga obegripliga kommentarer om att jag ska lära mig saker om du inte kan förklara vad det är jag ska lära mig." nästa gång.

jag tycker du ska konsultera mig först i ett pm ang. framtida trådar av dig, så ser vi till att lösa inledningen på den som vi båda tycker är bra.

Ja uppenbarligen stannade jag för nära henne eftersom jag endast med nöd och näppe lyckades undgå att få en V70 över mig. Detta var dock inte på en parkering utan på vägen utanför parkeringarna. Man kanske borde utöka tresekundersregeln till sexsekundersregeln, så att man inte bara har tid att stanna utan även fly om den tvärbromsande bilen börjar backa efter att ha stannat. :)

ja, och skicka in det som ett lagförslag också:rolleyes:

Men hur fort backade hon ungefär?

det håller jag med om, eftersom jag och alla andra här åker hojj så är man förmodligen lite mer medveten om oskyddade trafikanter när man åker bil. jag arbetar som yrkeschaufför i city, och jag är fan skraj för att nån cykel jäfel ska smälla me mig. Är ganska övertygad om att ja kommer få balle oavsett hur mycket cyklistens fel det är, jag krockade ju trots allt med en cyklist?

True dat, precis som jag är livrädd på "sommarstugevägar" (AKA knappt plats för EN bil) och liknande.

Vem kommer få skiten (oavsett hastighet på båda fordonen) för att man krockar i en kurva med dålig sikt?

Fordon A: Herr Svensson i sin V70
eller
Fordon B: Slyngeln Mordecaien med (nästan) vått bläck på körkortet på sin "hunnratjugofemma"?

För den som ids söka så skrev jag ett nästan identiskt inlägg som trådstartaren för ett eller två år sen, skillnaden var att jag körde hoj när jag fick tvärnita och sedan blev påbackad.

Jag höll dock hojen på hjulen medans volvon klättrade upp på mitt framhjul.

vi har birsta här hemma.. rondellernas paradis.. inte en jävel blinkar! :mad:
samma med parkeringar,, va fan, de tar ca 30sek extra ett håll om man
ställer sig längst bort. :huvet

bettskena + syltburk = :chips :hihi

Last edited:
personer som cyklar måste ju va rätt ledsna på livet, syns tydligt på sättet dom framför sitt idiotiska fordon

Det är ofta så i Stockholm i alla fall, där cyklar många helt utan trafikvett.
Har själv cyklat mycket i Stockholm till och från arbetet och även kört bil där.

Även bilisterna i Stockholm kör bil ganska så dåligt, de flesta kör för fort, väldigt många stannar aldrig vid stoppskyltarna och nästan ingen använder blinkers när det skall svänga eller byta fil.

Det är helt enkelt mentaliteten 'jag måste fram så fort som möjligt och jag skiter i alla andra'

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT