Påkörd i rondell :/

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
jahopp. så idag så fick man säga farväl till sin första och väldigt älskade hojj :(
vet inte riktigt var jag ska börja tänkte bara skriva av mig lite.. kan väl skriva en något mer personlig variant av skadeanmällan lappen...

jag kommer i höger körfil och ska rakt över en rondell. tar vänstra filen i rondellen, och när jag kommer förbi första avfarten blinkar jag höger. ser då en röd bil i höger körfält i avfarten till höger. jag svänger av mot höger när jag är på plats i rondellen men märker då att röda bilen kör ut med........ här gör jag ett stort mistag och slänger inte över hojjen till vänster utan hoppas att bilen ska rakt till höger och försöker placera mig så långt till vänster som möjligt mot den vägen ifall den skulle slinka förbi... men då kör hon in i min ljuddämpare och så ligger man där i rondellen, hojjen är för tung och läcker bensin/olja så går inte lyfta och man ringer efter polis och bärgare...

och det var knappast i höga hastigheter säkert i max 20km/h förmodligen lägre.... blev så in i helvete förbannad sekunden efter jag kände smällen i bakdelen. for upp och gestekulerade villt av ilska... jag klarade mig med lätta skrubb sår på knät dock..

ja vet inte vart jag tänkte komma med detta.. först när hon for ut så säger hon att hon inte såg mig men det ändrade hon snabbt på senare och hävdade att hon såg mig men antog att jag skulle till vänster och inte såg mitt körtecken åt höger.. självklart halvförsäkring på min hojj med.. :mad:

hade precis fått tillbaka körlusten och var skit kul att köra senaste dagarna och prognoserat stora solar de kommande med så blir man av med hojjen.. fattig student som man är vet man inte alls hur det hela ska gå nu heller...

whell whell nu har jag skrivit av mig i alla fall. men till alla hojbröder (och systrar) där ute sluta aldrig tänka att alla bilister är som älgar för milisekunden du tror de är något annat ja då verkar de köra ner en direkt...

Tråkigt men tur att du klarade dig bra ändå.
Och för att strö salt i såren så är nog risken uppenbar att du blir vållande om jag förstått dig rätt när du skriver att du ska lämna rondellen från VÄNSTER körfält.
Enligt de nya ganska roddiga reglerna så lär den som byter/bryter körfält åka på skulden.

Tror tyvärr att fabbe ovan är ute på hal is :(

Naim skrev:
2452043 jahopp. så idag så fick man säga farväl till sin första och väldigt älskade hojj :(
vet inte riktigt var jag ska börja tänkte bara skriva av mig lite.. kan väl skriva en något mer personlig variant av skadeanmällan lappen...

jag kommer i höger körfil och ska rakt över en rondell. tar vänstra filen i rondellen, och när jag kommer förbi första avfarten blinkar jag höger. ser då en röd bil i höger körfält i avfarten till höger. jag svänger av mot höger när jag är på plats i rondellen men märker då att röda bilen kör ut med........ här gör jag ett stort mistag och slänger inte över hojjen till vänster utan hoppas att bilen ska rakt till höger och försöker placera mig så långt till vänster som möjligt mot den vägen ifall den skulle slinka förbi... men då kör hon in i min ljuddämpare och så ligger man där i rondellen, hojjen är för tung och läcker bensin/olja så går inte lyfta och man ringer efter polis och bärgare...

och det var knappast i höga hastigheter säkert i max 20km/h förmodligen lägre.... blev så in i helvete förbannad sekunden efter jag kände smällen i bakdelen. for upp och gestekulerade villt av ilska... jag klarade mig med lätta skrubb sår på knät dock..

ja vet inte vart jag tänkte komma med detta.. först när hon for ut så säger hon att hon inte såg mig men det ändrade hon snabbt på senare och hävdade att hon såg mig men antog att jag skulle till vänster och inte såg mitt körtecken åt höger.. självklart halvförsäkring på min hojj med.. :mad:

hade precis fått tillbaka körlusten och var skit kul att köra senaste dagarna och prognoserat stora solar de kommande med så blir man av med hojjen.. fattig student som man är vet man inte alls hur det hela ska gå nu heller...

whell whell nu har jag skrivit av mig i alla fall. men till alla hojbröder (och systrar) där ute sluta aldrig tänka att alla bilister är som älgar för milisekunden du tror de är något annat ja då verkar de köra ner en direkt...

Förstår jag dig rätt att du körde i rondellen när hon kör in i rondellen och kör på dig bakifrån? Då behöver du ju inte oroa dig för din halvförsäkring, hon får ju ta på sig detta.

Janne_1956 skrev:
2452064 Tråkigt men tur att du klarade dig bra ändå.
Och för att strö salt i såren så är nog risken uppenbar att du blir vållande om jag förstått dig rätt när du skriver att du ska lämna rondellen från VÄNSTER körfält.
Enligt de nya ganska roddiga reglerna så lär den som byter/bryter körfält åka på skulden.

Om hon är på väg in i rondellen så har hon väjningsplikt mot alla i rondellen, så för mig är vållandet självklart.

Bajen-Sam skrev:
2452075 Förstår jag dig rätt att du körde i rondellen när hon kör in i rondellen och kör på dig bakifrån? Då behöver du ju inte oroa dig för din halvförsäkring, hon får ju ta på sig detta.

ja jag var halvvägs in i rondellen och hon körde på mig bakifrån. i höger ljuddämpare. jag kom i vänster körfil men blinkade till höger, hon påstod att man inte fick ligga i vänster om man skulle rakt fram men jag har fan lärt mig så båda gångerna jag tog körtkort.. och som sagt blinkade ju.. hon var visst föredetta körskole lärare med... fast jobbade inom vårde nu... ja jag vet inte vad som gäller med filbyte... men första reaktionen var att det var hennes fel och jag var så jävla dum och litade på en främmande bil, därav ilskan i början

Naim skrev:
2452089 ja jag var halvvägs in i rondellen och hon körde på mig bakifrån. i höger ljuddämpare. jag kom i vänster körfil men blinkade till höger, hon påstod att man inte fick ligga i vänster om man skulle rakt fram men jag har fan lärt mig så båda gångerna jag tog körtkort.. och som sagt blinkade ju.. hon var visst föredetta körskole lärare med... fast jobbade inom vårde nu... ja jag vet inte vad som gäller med filbyte... men första reaktionen var att det var hennes fel och jag var så jävla dum och litade på en främmande bil, därav ilskan i början
Fattar att hon är föredetta så som hon har påstår att reglerna är, jävla puckokärring.

Janne_1956 skrev:
2452064 Tråkigt men tur att du klarade dig bra ändå.

Vänta nu, åkte bilisten i det yttre körfältet I rondellen samtidigt som du körde i det vänstra så att du, när du körde ut, korsa rätt över hennes körfält?
Då kan det ju bli så att det var du som bytte fil.
Äh, släng upp en bild vettja? Säger mer än tusen ord ;)

Annars har vi väjningsplikten IN i en rondell.

Naim skrev:
2452089 ja jag var halvvägs in i rondellen och hon körde på mig bakifrån. i höger ljuddämpare. jag kom i vänster körfil men blinkade till höger, hon påstod att man inte fick ligga i vänster om man skulle rakt fram men jag har fan lärt mig så båda gångerna jag tog körtkort.. och som sagt blinkade ju.. hon var visst föredetta körskole lärare med... fast jobbade inom vårde nu... ja jag vet inte vad som gäller med filbyte... men första reaktionen var att det var hennes fel och jag var så jävla dum och litade på en främmande bil, därav ilskan i början
Du var väl inte halvägs in i rondellen när du redan passerat en utfart? Du va ju i rondellen! Sen lär väjningsplikten väga tungt! Hon har väjningsplikt mot alla i rondellen även om du så åker högervarv.

Naim skrev:

Se då till att du får med att du låg i rondellen före henne och hon körde på dig bakifrån när du kontaktar ditt försäkringsbolag. Som jag ser det är det hennes fel.

nej hon var inte inne i rondellen hon körde in när jag var halvägs till min utfart INNE i rondellen, dvs jag var i rondellen när hon inte var det första 1/4 av 2/4 när man ska rakt fram i en rondell, vet inte om jag är otydlig...

kan citera direkt från skadeanmällan

jag kommeri höger körfil ska rakt över rondellen. tar v fil i rondellen och blinkar höger efter första avfarten, ser då en röd bil i höger körfält innan rondellen. jag svänger höger när jag är på plats men märker att bilen kör ut. osv

Last edited:
Hon får stå för kalaset, men understryk flera gånger att det var du som blev påkörd bakifrån så ska nog detta gå bra. :)

Om du bytte fil samtidigt som hon körde in i rondellen är det inte helt klart vems skulden är då båda har gjort fel...

Naim skrev:

Är det dubbelfilig rondell så får man ligga i vänster fil genom rondellen och ska rakt fram sen behöver faktist man inte rent juridiskt blinka om jag försår det senaste. Men om jag ska rakt fram i en dubbelfilig rondel, så ligger jag alltid för säkerhets skull i höger fil. Du är inte den ända som råkat ut för sådan olycka. Försäkringsbolagen får ständiggt in från bl.a Rondellen Drottningholmsvägen Brommaplan i Stockholm. Där är det en typisk sådan rondell med inte mindre än 6 st vägar som ansluts och den är dubbelfilig med fyra av dom 6 anslutningsvägarna dubbelfiliga åt vardera håll. Du förstår säkert situationen.

raukroland skrev:
2452130 Om du bytte fil samtidigt som hon körde in i rondellen är det inte helt klart vems skulden är då båda har gjort fel...

Hon ska lämna företräde åt dom inne i rondellen så är hennes fel.

Ytte filen/filerna har väl alltid väjningsplikt mot dom i de inre vad jag har förstått.

Dom nya lagarna ang. rondellkörning är väl bara så att du får åka vartfan du vill i vilken fil som helst vilket låter och är helt idiotiskt men så förstod jag det då jag läste på om dom.

ghandi skrev:
2452156 Hon ska lämna företräde åt dom inne i rondellen så är hennes fel.

Ytte filen/filerna har väl alltid väjningsplikt mot dom i de inre vad jag har förstått.

Dom nya lagarna ang. rondellkörning är väl bara så att du får åka vartfan du vill i vilken fil som helst vilket låter och är helt idiotiskt men så förstod jag det då jag läste på om dom.
Visst har man väjningsplikt mot dem som är inne i rondellen men du måste även se till att du inte utgör en fara för andra när du byter fil därför är det inte så enkelt att döma vem som är vållande i en sådan fråga...
Vet folk som varit med om precis samma sak där försäkringsbolagen dömt 50/50 i vållandefrågan...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT