Påkörd dragkrok - vad behöver man kolla?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jahapp, då var det en som slant av kopplingen vid rödljuset och körde på min dragkrok.

Han missade allt annat, så frågan är... hur stor risk är det att något tog stryk i dragkroken eller dess infästning? Något annat som kan ta skada? Hur noga behöver man kolla?

Mvh,
/Fredrik

Det är nog så pass illa så du behöver skänka bil med krok till mig. Jag kommer på söndag och hämtar den! :tummenupp

Ta och kolla efter sprickor längst fram i infästningen och böjen. I värsta fall kanske man får dragtesta den. Eller gör man sånt med dragkrokar? :va

Vad träffade han med? Sin kofångare i plast eller nåt hårdare som tex en krom-kofångare eller dylikt?
Jag tror inte du behöver oroa dig om den inte ser annorlunda ut mot tidigare. Min svärfars företag har sysslat en del med hållfasthetsprover på just dragkrokar och dagens krokar håller väldigt ofta mer än det dubbla angivna "värdet". Vid kulpeening av dessa så har de ökat hållfastheten i vissa fall med nästan 150%. Så har du en Brink eller dylikt så kan du nog andas ut när du ska dra husvagnen nästa gång.

Sin kofångare i plast eller nåt hårdare som tex en krom-kofångare eller dylikt?

Han dödade en bit av plastkofångaren på sin gamla Saab 900 mot draget. Gummitutan överlevde utan allt för stor deformation, så det kan inte ha varit en allt för hård smäll. Tänker att jag kanske låter honom betala några hundralappar för att låta verkstan titta på't för säkerhets skull. Tror väl inte det är någon fara, men better safe than sorry.

Han kommer ändå undan billigt i så fall. Hade jag inte haft drag hade det blivit jobbigare för honom.

Här skall inte dras husvagnar. Släp med motorcyklar eller flygplan på är det enda jag till nöds kan acceptera påhängt! :)

Jahapp, då var det en som slant av kopplingen vid rödljuset och körde på min dragkrok.

Han missade allt annat, så frågan är... hur stor risk är det att något tog stryk i dragkroken eller dess infästning? Något annat som kan ta skada? Hur noga behöver man kolla?

Mvh,
/Fredrik

Vad är det för bil? Min svågers BMW 320 -02 blev påbackad, smällen tog i kroken från sidan. Han fick lämna in bilen för byte av någon vital del undertill, kommer inte ihåg vad det var. men en bärarm eller dyligt var det. Påkörd rakt bakifrån borde vara "bättre".

Vad är det för bil?

En V40 -00.

Min svågers BMW 320 -02 blev påbackad, smällen tog i kroken från sidan. Han fick lämna in bilen för byte av någon vital del undertill, kommer inte ihåg vad det var. men en bärarm eller dyligt var det. Påkörd rakt bakifrån borde vara "bättre".

Jo, rimligen. Det dumma med hårda saker som sitter fast i grundstrukturen är att de håller för en jävla massa, men går något så blir det också något i grundstrukturen.

Ungefär som med kraschpuckar som man bultar fast direkt i ramen. Vid små smällar räddar de dagen. Vid stora smällar spelar det ingen roll, det är skrot ändå. Men i vissa mellanstora smällar gör kraschpucken att det som utan puck hade blivit ett byte av kåpor, handtag, fotpinnar och en massa annat dyrt istället blir till en skrotning av en ramsned ännu dyrare hoj. Kan vara bättre att låta en massa plåt/plast bli skrot och ta upp smällen än att skjutsa smällen vidare rakt in i ram (eller chassi).

Tror jag bestämt mig för att det får bli en liten inspektion. Tack till er som deltog och agerade bollplank!

Mvh,
/Fredrik

om man mosar en tvärgående balk som sitter innanför främre kofångaren på en saab900, bör man kolla liote extra på draget då? :D

Back