Påkörd av tåget

Föraren bromsade och signalerade nog oavbrutet från det han/hon såg att det var ngt på spåret.

Jag har en kompis som är lokförare, kör gods- och passagerartåg. Har kört i ca 10 år och har redan haft tot 3 personer (självmord) som omkommit under hennes lok. En gång var det två ungdomar som gick upp på rälsen hand i hand i ett skymt parti där tågen körs i hög fart.
Det är många lokförare som efter första olyckan, knappt orkar tvinga sig att gå ut ur loket och se om personen överlevt och behöver hjälp. De vet ju vilka syner de kan få se.

Last edited:
För att föraren automatiskt blir tagen ur tjänst vid olycka.
Han/hon får enligt lag ej köra 1 meter till.
Det tar tid att få dit en reservförare + att syning av lok samt spår av räddningstjänsten skall göras innan klartecken för fortsatt färd görs.

I know! Jag vara bara sarkastisk i samma andemening som tidigare inlägg. Därav smiley:n.

En av våra instr. som jag jobbat mycket med utbildar lokförare och har beskrivit vad som händer vid liknande situationer för lokförarna!

// Niklas

Brorsan o hans kollegor brukar få plocka lik i flemingsberg några gånger per år. Kommer inte ihåg om det var i år lr förra som det var någon som hoppa sent på kvällen.
Tåget hade inte stannat för nån kilometer efter och då var det brorsan o deras uppgift att samla in likdelar längs med rälsen.
Dom hitta dom flesta likdelarna men saknade huve. Nån kvart senare lyste en av dom med en ficklampa på 2 ögon som stirra rakt in i dom.
Tror du dom fick bajs i byxan o blev som barn då :D

Föraren bromsade och signalerade nog oavbrutet från det han/hon såg att det var ngt på spåret.

Jag har en kompis som är lokförare, kör gods- och passagerartåg. Har kört i ca 10 år och har redan haft tot 3 personer (självmord) som omkommit under hennes lok. En gång var det två ungdomar som gick upp på rälsen hand i hand i ett skymt parti där tågen körs i hög fart.
Det är många lokförare som efter första olyckan, knappt orkar tvinga sig att gå ut ur loket och se om personen överlevt och behöver hjälp. De vet ju vilka syner de kan få se.

Shit!
Låter ju mysigt! NOT!
Det där med nån kilometer stämmer..
Retardationen/tillsättningstiden på normala tåg är i princip ca 6-7 sec.
Drar man spaken i nödbroms på ett tåg så tar det alltså så länge innan tåget PÅBÖRJAR nödbromsning.
På godståg tar det ca 11-12 sec.!!
Jag har varit lokförare, därför denna kunskap.
Har kört ALLT i tågväg!:)
Även haft självmordsaspiranter..
Inget vidare.
Åter till ämnet.
Skönt att killen klarade sig.:tummenupp

Va, 11-12 sek i anspänningstid??? Låter ju helt absurt! Vad är orsaken till detta (rent tekniskt, vad skall hända, i stora drag, innan bormsbeläggen kan börja lägga an)?

Det är säkert en lång händelsekjedja men är det en massa kontroller på vägen eller tryck skall byggas upp i tankar (what ever) osv.?

DU killen låg utsprid över 1 km.
Det var tyvärr bara huvut som han hitta:gnissla

Shit!
Låter ju mysigt! NOT!
Det där med nån kilometer stämmer..
Retardationen/tillsättningstiden på normala tåg är i princip ca 6-7 sec.
Drar man spaken i nödbroms på ett tåg så tar det alltså så länge innan tåget PÅBÖRJAR nödbromsning.
På godståg tar det ca 11-12 sec.!!
Jag har varit lokförare, därför denna kunskap.
Har kört ALLT i tågväg!:)
Även haft självmordsaspiranter..
Inget vidare.
Åter till ämnet.
Skönt att killen klarade sig.:tummenupp

För något år sedan kom en bil ut framför tåget i mina hemtrakter.
Loket träffade mitt på, i sisådär 80 km/h.
Skjöt bilen framför sig i sisådär en kilometer (tar en stund).
När tåget stannade öppnades bildörren och en man steg ut och gick därifrån.
En kvart senare ringde det till larmcentralen.
Mannen hade letat reda på ett hus som liknade hans eget, gått in, satt sig, kommenterat:
"Jag måste ha halkat omkull."

Måhända en smula chockad.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back