Påkörd av cyklist

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
En cyklist kom körande på ett övergångsställe in i vänstra sidan på min bil. Inga större skador uppkom på min bil och som tur var blev inte cyklisten skadad. Men hans cykel blev det och han menar att jag som ansvarig för kollisionen bör betala reparationerna. Jag är ganska säker på att han bröt mot högerregeln och dessutom någon annan då han cyklade på ett övergångsställe och in i min bil. Men var kan jag läsa den exakta formuleringen av hur en cyklists skyldigheter regleras i en lagtext/förordning? Har sökt lite på www.riksdagen.se men det är inte det lättaste. Finns ett enklare sätt? Ett lustigt sammanträffande är att cyklisten är hovrättsråd.

Va de sockerbitar brevid zebraränderna?

Last edited:
Att han är hovrättsråd spelar ingen roll, möjligen är risken att du fått en rättshaverist på halsen större.
Det var det ett obevakat övergångsställe eller?

Om det är socketbitar efter zebraränderna så är det ju korsande cykelväg och då måste man stanna för cyklister!

Skalman skrev:
Saxat därifån:

"
Tänk på att fordonsförare inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett övergångsställe. Men den som leder en cykel räknas som gående, vilket innebär att fordonsförare har väjningsplikt.
"

Känns rätt solklart då kan ju jag tycka.

Precis, du behöver väl ALDRIG stanna för cykel? Gående har du skyldighet att stanna för, men dom har ingen rättighet att gå rakt ut.

Nyteknik skrev:
En cyklist kom körande på ett övergångsställe in i vänstra sidan på min bil. Inga större skador uppkom på min bil och som tur var blev inte cyklisten skadad. Men hans cykel blev det och han menar att jag som ansvarig för kollisionen bör betala reparationerna. Jag är ganska säker på att han bröt mot högerregeln och dessutom någon annan då han cyklade på ett övergångsställe och in i min bil. Men var kan jag läsa den exakta formuleringen av hur en cyklists skyldigheter regleras i en lagtext/förordning? Har sökt lite på www.riksdagen.se men det är inte det lättaste. Finns ett enklare sätt? Ett lustigt sammanträffande är att cyklisten är hovrättsråd.
Det där behöver du inte leta bevis för; skadeanmäl till försäkringsbolaget. Du har förövrigt rätten på din sida, sannolikt.

CorbenDallas skrev:
Precis, du behöver väl ALDRIG stanna för cykel?
Jo, om du precis har svängt. T ex då man lämnar en rondell. När man passerar cykelöverfarten på väg IN i rondellen HAR MAN INTE väjningsplikt. När man passerar cykelöverfarten på väg UT ur rondellen HAR MAN väjningsplikt.

n'Lasse skrev:
Jo, om du precis har svängt. T ex då man lämnar en rondell. När man passerar cykelöverfarten på väg IN i rondellen HAR MAN INTE väjningsplikt. När man passerar cykelöverfarten på väg UT ur rondellen HAR MAN väjningsplikt.
Ahhh, sant. Så är det ju.

Det är intressanta och lite skeva är att det är alltid du som bilist som är vållande mot "oskyddade" trafikanter, oavsett vem som igentligen är vållande.
Det har fastställts vid flertal tillfällen av domstol...

Men visst, du har ingen skyldighet att stanna för cyklister i vissa fall, men likväl är det du som är ansvarig för incidenten eftersom en cyklist räknas som oskyddad.

rainman skrev:
Det är intressanta och lite skeva är att det är alltid du som bilist som är vållande mot "oskyddade" trafikanter, oavsett vem som igentligen är vållande.
Det har fastställts vid flertal tillfällen av domstol...

Redovisa några exempel.

:fakta

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back