Nyteknik
Bannad
En cyklist kom körande på ett övergångsställe in i vänstra sidan på min bil. Inga större skador uppkom på min bil och som tur var blev inte cyklisten skadad. Men hans cykel blev det och han menar att jag som ansvarig för kollisionen bör betala reparationerna. Jag är ganska säker på att han bröt mot högerregeln och dessutom någon annan då han cyklade på ett övergångsställe och in i min bil. Men var kan jag läsa den exakta formuleringen av hur en cyklists skyldigheter regleras i en lagtext/förordning? Har sökt lite på www.riksdagen.se men det är inte det lättaste. Finns ett enklare sätt? Ett lustigt sammanträffande är att cyklisten är hovrättsråd.
