Påföljder för olagliga däck och utan speglar?!

Dårfan

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Hoj
Ktm 660 -04
Tja e ny här på forumet och med hoj på väg! Har precis kommit hem från första turen med hojen då ja tog kortet tidigare idag. Men de e så att de inte sitter några backspeglar på min hoj och när ja var inne på byn och snurra ett par varv så han jag me att se snuten 2 gånger dock utan att möta dom. Jag känner att ja gärna vill behålla lappen så länge de går då de var snuskigt kul att köra motard!! :) Så tänkte bara fråga om de e någon som vet va de e för straff om man blir stoppad utan backspeglar? Typ om de e någon som kanske har personlig erfarenhet av de? Och sen e mitt fram däck tydligen olagligt (grabben ja köpte maskinen av sa att de va nått bandäck av nått slag) och tänkte samma sak där. Va som händer om man blir stoppad? E de bara ajabaja eller blir de långa fängelsestraff tro? Och sen en sista fråga, har sett en massa folk som gjort lite snygga lösningar här på forumet med minibackspeglar (typ vidvinkelbackspeglar) e de lagligt att köra med två såna istället för dom stora orginalspeglarna? Vet att de redan finns en massa trådar om de e lagligt utan backspeglar men har inte sett någon om vad de blir för påföljder utan backspeglar eller med minibackspeglar! Blev lite mycket men hoppas de går bra ändå. Tacksam för svar!

Det beror på hur kinkiga dom är.
Har du otur och just den polisen som stoppar dig så kan dom ge dig böter om du saknar speglar. Om dom noterar att speglar saknas vill säga.
Detsamma gäller däcket. Är det ett bandäck så står det säkert "Not for road use" eller något sådant på däcket och då är det böter om dom kollar på det.
Är det ett mönstrat däck och du har mönster kvar så är sannolikheten ganska liten att dom kollar på det dock.
Är det slicks så kommer dom nästan garanterat att reagera på det och ge dig böter.

Dessutom har dom flesta bandäck den egenheten att dom kräver rätt ordentligt med värme för att ge riktigt bra grepp. Så du har med största sannolikhet sämre grepp vid körning på allmän väg om det är ett bandäck du kör med. Om du inte kör enormt inspirerat vill säga.
Vore jag i ditt ställe så skulle jag sätta på ett däck avsett för gatkörning. Jag skulle troligen skaffa någon typ av backspeglar också för att slippa oroa mig för dom böterna i onödan. Dessutom är det ju ganska bekvämt att kunna slänga ett öga i backspegeln för att se om det ligger någon bakom utan att man behöver vrida huvudet ett halvt varv för att se.

Detsamma gäller däcket. Är det ett bandäck så står det säkert "Not for road use" eller något sådant på däcket och då är det böter om dom kollar på det.
Sådan text gäller väl inte i Sverige. Crossdäck är ju fullt lagligt att köra på även fast det står "Not for highway/road use" eller liknande på sådana, enda kravet är tillräckligt mönsterdjup. Men som du säger så bör man inte köra med bandäck på gatan.

Angående backspeglar så kan du köpa vad som helst på t.ex. 24mx.se eller eBay om du vill komma undan billigare, finns många snygga backspeglar. Jag är osäker på om det är krav på någon speciell märkning på speglarna, men även om det är det så kan jag nästan lova att varken polis eller folket på bilprovningen kommer kolla det, så länge speglar sitter där. Och det är hemskt praktiskt, jag själv skulle inte vilja köra utan!

Sådan text gäller väl inte i Sverige. Crossdäck är ju fullt lagligt att köra på även fast det står "Not for highway/road use" eller liknande på sådana, enda kravet är tillräckligt mönsterdjup. Men som du säger så bör man inte köra med bandäck på gatan.

Angående backspeglar så kan du köpa vad som helst på t.ex. 24mx.se eller eBay om du vill komma undan billigare, finns många snygga backspeglar. Jag är osäker på om det är krav på någon speciell märkning på speglarna, men även om det är det så kan jag nästan lova att varken polis eller folket på bilprovningen kommer kolla det, så länge speglar sitter där. Och det är hemskt praktiskt, jag själv skulle inte vilja köra utan!

Jo. Sådan text gäller faktiskt i Sverige.
Det som gäller är att dom måste uppfylla kraven i VVFS 2003:23 Kap 8, 1-3§.
Det innebär att däck måste vara godkände enligt ECE-direktiv eller EU/EG-direktiv.

Ett godkänt däck är märkt med en ECE/EG/EU märkning.
Det är också sådana däck dom sätter på i samband med registreringsbesiktning och typgodkännande på alla hojar som ska få köras på allmän väg.
Saknas märkningen så får däcket inte användas på allmän väg.

Det är också så att användning av bandäck på motorcykel bryter mot texten i VVFS 2006:63
Enligt paragraf 1 där så är det godkänt att byta däck om det rullar fritt och inte tar i vid fullt styrutslag.
Men enligt paragraf 2 så är sådan ändring inte godkänd om den inverkar påtagligt negativt på ett fordons egenskaper.

Ett gatdäck är avsett att ge fullgott grepp redan när det är kallt och det ska funka i både regn och solsken.
Ett bandäck kräver värme för att ge gott grepp och dom fungerar bra antingen i regn eller vid torrt väglag. Dom kan därigenom anses ge sämre egenskaper och då kan polisen ge böter för det.

Dock är det nog så att är det ett mönstrat regndäck för banbruk så är det ytterst osannolikt att dom kollar på märkningen.

Att köra med regndäck på torr asfalt (utan kylning) resulterar snabbt i smält gummi...

Det är ju sant. Men om du har regndäck och kör så lugnt att dom överlevt eller med skurna/mönstrade slicks med tillräckligt mönsterdjup så är det ganska osannolikt att dom bryr sig om att kolla om det finns en märkning att däcket är godkänt för gatbruk.

Vore jag i ditt ställe så skulle jag sätta på ett däck avsett för gatkörning. Jag skulle troligen skaffa någon typ av backspeglar också för att slippa oroa mig för dom böterna i onödan. Dessutom är det ju ganska bekvämt att kunna slänga ett öga i backspegeln för att se om det ligger någon bakom utan att man behöver vrida huvudet ett halvt varv för att se.
Och det är hemskt praktiskt, jag själv skulle inte vilja köra utan!
Gissar att ni har inte kört en 660 och försökt se ngt i backspeglarna :)
Hade på en för att få igenom besiktningen och de är helt meningslöst eftersom det vibrerar så mkt att allt är suddigt.

Hade på en för att få igenom besiktningen och de är helt meningslöst eftersom det vibrerar så mkt att allt är suddigt.

Så är det med min 625a med,men man ska ju ändå kolla dödavinkeln och då kan man gott vrida huvudet 2 grader till.

Trassel med konstapeln tar jag när den dagen kommer.:arsele

Okej tack för snabba svar! Haha nej tror inte att ja kör så "inspererat" att ja får upp den värmen i däcken! Så jag har tänkt att köpa nya däck både fram och bak men har haft lite kass ekonomi efter köp av hoj och införskaffande av kortet. Men de får väl bli nu när man fått lön innan skiten e slut igen.

Jo ja har märkt de när ja har kört att de skulle nog va skönt att ha backspeglar av nått slag. Men som tukkla skrev så har ja oxå hört att 660-speglarna e rätt kassa men för som ni sa leta upp några andra. Fast är de någon som vet om de e godkänt att ha sånna där små vidvinkelsbackspeglar?! Läste nånstans på forumet om folk som sa att dom såg mer i dom än i original-backspeglarn på 660 så tänkte att de kanske kunde va intressant att införskaffa ett par såna och sopa fast. Såg ju rätt snyggt ut oxå!

Det har jag förvisso inte gjort. Och har man en hoj där det inte går att se något i speglarna för att det vibrerar så mycket så är det ju en sak. Dom blir inte lika användbara. Men man kan i alla fall se om det ligger en bil med tända lysan precis bakom.
Och sen är det ju saken med att polisen kanske inte alltid tycker att det är bra att vara utan speglar.
Jag säger inte att du måste ha speglar för min skull. Personligen bryr jag mig inte direkt.
Om du kör utan speglar och tycker att det är värt att behöva göra den extra vridningen på nacken så är det helt och hållet upp till dig. Men var medveten om att du riskerar böter om polisen kollar på det.

Okej tack för snabba svar! Haha nej tror inte att ja kör så "inspererat" att ja får upp den värmen i däcken! Så jag har tänkt att köpa nya däck både fram och bak men har haft lite kass ekonomi efter köp av hoj och införskaffande av kortet. Men de får väl bli nu när man fått lön innan skiten e slut igen.

Jo ja har märkt de när ja har kört att de skulle nog va skönt att ha backspeglar av nått slag. Men som tukkla skrev så har ja oxå hört att 660-speglarna e rätt kassa men för som ni sa leta upp några andra. Fast är de någon som vet om de e godkänt att ha sånna där små vidvinkelsbackspeglar?! Läste nånstans på forumet om folk som sa att dom såg mer i dom än i original-backspeglarn på 660 så tänkte att de kanske kunde va intressant att införskaffa ett par såna och sopa fast. Såg ju rätt snyggt ut oxå!

Vågar inte svara om det är lagligt eller från polis till polis och besiktningsman till besikningsman. Men jag kör med sådana och har inte fått någon anmärkning och har även en kompis som lyckats besiktia med sådana speglar.

Haha nej tänkte nog mest ha de för min skull så man åtminstonde har en uppfattning va de e för helvete som ligger bakom eller om de inte e nått där alls! Man blir ju fan lite små nervös om man inte har koll på va som finns bakom och blir ju lite tröttsamt att sitta och snurra på skallen hela tiden! Men återigen tack för alla svar!!!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph