Påföljder för "falskt" ID-kort?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag har ett problem. Det ligger en lång och för dig ointressant historia bakom men vi kan kort och gott säga som så att det finns människor jag inte vill befatta mig med och som jag riskerar att springa på när jag återvänder till stockholms uteliv efter min långa frånvaro(förutom sporadiska utsvävanden vid särskilda tillfällen). Lyckligtvis lär jag vara svår att känna igen då jag är 20 pannor längre ifrån anorexi och har totalt annan klädstil och frisyr.
Men risken finns ändå. Jag vill helt stanna i dessa människors periferi för allt stundande framtid.
Om någon av dessa individer kommer fram till mig i igenkännandets tecken så kommer jag prata göteborska och totalt blåneka kännedom om någon Fredrik. Detta skulle jag vilja kunna styrka med en av mig tillverkad identifikation.

Tanken är kort och gott att scanna in körkortet, photoshopa dit ett annat namn(ingen annan förändring), skriva ut det och plasta in. I en busskortsficka i dunkelt krogljus kommer ingen se någon skillnad.
Jag kommer naturligtvis bära med mig mitt riktiga körkort, och det är vad jag på begäran av vakterna kommer visa, för att sedan gömma bakom mitt sekundära kort.
Dock, om en person av rättsauktoritet blir varse om mitt innehavande av detta, vad blir påföljden?
Eftersom jag har min riktiga identifikation med mig och förklarar varför jag har det fejkade med mig, vilket till och med har all min info såsom personnummer och dylikt, men bara visar ett påhittat namn, tycker jag att det vore något som kan glida ur lagens händer med en klapp på axeln.

Men nu är jag inte en man av lagen, så jag har inte så mycket att säga om saken.
Vad tror sporthoj?

Last edited:
Sporthoj tror att det där är "urkundsförfalskning", och att polisen skiter högaktningsfullt i varför du har ett falskt körkort, dom har ju bara ditt förfalskarord på att du bara ska använda det till det du säger.

Du tror inte det blir lite skumt om nån känner igen dig och du börjar babbla om att du är någon annan?

Stå för den du är istället

Jag tror att du ska googla på urkundsförfalskning.

:(

Fast det skulle inte ens ha en printad baksida. Skulle man ta upp det ur fodralet så skulle det vara just en sjukt dålig förfalskning som ingen skulle bli lurad av, förutom då möjligtvis ett närsynt groggluder, men då infattat i fodralet. :va

Du tror inte det blir lite skumt om nån känner igen dig och du börjar babbla om att du är någon annan?

Stå för den du är istället

Jag står gladerligen för den jag är, och det med en hård näve i bordet.
Det är de andra jag inte vill "stå för".
Nu rör det sig inte om nynazister som tänker döda mig, men skulle jag springa på nämnda människor skulle det bringa med sig obekvämligheter av rang.

Last edited:
Ugh. Moraltantläge på: Förfalska ID är dåligt, polisen kommer inte att älska dig för det.

Moraltantläge av:
"Näää, jag är inte jag" flyger sällan. I synnerhet om du har din verkliga identitet aktiv i alla andra sammanhang. Det brukar inte heller göra någon glad att bli ljugen för, heller.

I övrigt har jag inga kommentarer ;)

Verkar det inte konstigt att vifta med legitimationen bara för att bevisa för några du ändå inte vill beblanda dig med vem du är?? :va Bara le och gå därifrån istället, va de tror eller inte tror spelar väl ingen roll??

Är du uppriktigt rädd och har en hotbild över dig av dessa människor kanske du istället ska överväga att inte gå ut i samma krogsväng som dem??

Ugh. Moraltantläge på: Förfalska ID är dåligt, polisen kommer inte att älska dig för det.

Moraltantläge av:
"Näää, jag är inte jag" flyger sällan. I synnerhet om du har din verkliga identitet aktiv i alla andra sammanhang. Det brukar inte heller göra någon glad att bli ljugen för, heller.

I övrigt har jag inga kommentarer ;)

Falskt namn på Facebook. :fakta :rofl

Jag tror dock att argumentet om att vara någon annan skulle "flyga" den här gången.
Jag är lika lik min dåvarande lekamen som jag är lik min kusin idag.
Inte mycket, men likhet går inte förneka.

Verkar det inte konstigt att vifta med legitimationen bara för att bevisa för några du ändå inte vill beblanda dig med vem du är?? :va Bara le och gå därifrån istället, va de tror eller inte tror spelar väl ingen roll??

Är du uppriktigt rädd och har en hotbild över dig av dessa människor kanske du istället ska överväga att inte gå ut i samma krogsväng som dem??

För mig verkar det inte ett dugg konstigt.
Men det ska tas in tillsammans med vetskepen att jag också haft så svår OCD att jag knappt kunnat gå utomhus. Det här är är bara en lustig egenhet i jämförelse. :D

Last edited:
Skaffa tårgasspray istället. Eller börja träna karate eller nåt sånt. Om du verkligen är skraj för att bli igenkänd (tolkar det som "igenkänd/knivmördad/försatt i ekonomiska svårigheter/uppspöad å det grövsta") så hjälper inget falskt leg. Även om erfarenheten från min bekantskapskrets är genomgående positiv, falska eller lånade leg har funkat bra för att komma in på ställen med åldersgräns.
Ditt största bekymmer verkar inte alls vara just en åldersgräns....

skvallerkärring som jag är vill jag veta varför :banana

Så länge du inte utger dig för att vara personen på körkortet när polisen frågar så borde det väl vara lugnt? Du kan ju bara säga att du hittade kortet på dansgolvet och var på väg att lämna in det till baren. Att sen personen på legget bär enorma likheter med dig (födelsedata etc) samt att legget är uppenbart fejk borde ju inte vara ditt problem? :va

Precis!! Du har så rätt, under förutsättning att problemen är av den kalibern att man kan klara sig genom att gå därifrån.
(Läser en bok om den sicillianska maffians historia just nu, så jag har en tillfälligt pessimistisk syn på det...)

Falskt namn på Facebook. :fakta :rofl

Jag tror dock att argumentet om att vara någon annan skulle "flyga" den här gången.
Jag är lika lik min dåvarande lekamen som jag är lik min kusin idag.
Inte mycket, men likhet går inte förneka.

För mig verkar det inte ett dugg konstigt.
Men det ska tas in tillsammans med vetskepen att jag också haft så svår OCD att jag knappt kunnat gå utomhus. Det är är bara en lustig egenhet i jämförelse. :D

Men om det är som du säger att ditt utseende och stil har förändrats så mycket tror du inte att krogmörkret och alkoholdimmorna döljer det lilla som skulle kunna avslöja dig? Precis som krogmörkret skulle dölja att ditt leg inte var äkta? Verkar bara vara en onödig risk att ta genom att ha ett icke giltigt leg i fickan? Varför inte ringa en polis och fråga helt enkelt, du kan ju faktiskt vara anonym när du ringer.

Skaffa tårgasspray istället. Eller börja träna karate eller nåt sånt. Om du verkligen är skraj för att bli igenkänd (tolkar det som "igenkänd/knivmördad/försatt i ekonomiska svårigheter/uppspöad å det grövsta") så hjälper inget falskt leg. Även om erfarenheten från min bekantskapskrets är genomgående positiv, falska eller lånade leg har funkat bra för att komma in på ställen med åldersgräns.
Ditt största bekymmer verkar inte alls vara just en åldersgräns....

Grönt bälte i Taekwondo. :fakta

Som tidigare beskrivet är det inget överhängande våldshot.

Nu har jag faktiskt fått svar och tråden fortgår i ren argumentation mot mina skäl.
Ni kan antingen göra så, eller så kan ni vara vuxna människor.

Tack tidig postare för det enda vettiga svaret. Det kanske fanns ett till, men resten sög.

Last edited:
Urkundsförfalskning, fängelse på straffskalan, det är svårt att springa eller gömma sig om man sitter i fängelse. Tänk på det! :)

Vet inte varför du inte vill göra upp med ditt förflutna men att försöka sig på att vifta med ett falskleg är nog inte det bästa. Inte bara för att det är urkundsförfalskning utan att du får gå runt med denna skiten så länge du lever.
Bättre att ta skiten rakt upp och ner när tillfället kommer och tala om att du inte vill ha med dessa personer att göra, sen är du en bättre människa efter det.
Jag antar nu att dom inte är ute efter att spöa, murda eller våldta dej. Om dom nu skulle råka tjänna igen dej vill säga.

Det finns inga olösta tvister. Dock blev jag så galet arg på hela gruppen att jag i cirkus tre månader gick igenom den mörkaste perioden jag varit med om.
Jag känner ofantlig avsmak för dessa människor och vill därav inte befatta mig med dem. Bara tanken att någon går och berättar för resten att de mött mig får mig att rysa i obehag.
Jag hatar dem, och SOM jag hatar dem. Fortfarande.
Tänker aldrig på dem i vardagen men när man råkar komma över en vimmelbild där någon av gänget är med så glöder hatet till i några minuter.
DET är människan jag inte vill befatta mig med egentligen. Den hatande Fredriken.
Det är inte jag.

Lägg ner nu.

följderna av ett falskt leg beror väl på för vem och i vilket sammanhang man visar upp det. Om du för en någon som du möter på stan visar leget för så lär det inte bli något påföljd.

Låter lite roligt att visa upp ett fejk leg och säga, "jag Fredrik? nä jag heter Christian??!!! kolla leget här!":D

följderna av ett falskt leg beror väl på för vem och i vilket sammanhang man visar upp det. Om du för en någon som du möter på stan visar leget för så lär det inte bli något påföljd.

Låter lite roligt att visa upp ett fejk leg och säga, "jag Fredrik? nä jag heter Christian??!!! kolla leget här!":D

Det är ju ganska mycket tänkt som ett sista frustrerat argument om de vägrar ge sig. :D

:yoparty

Sen gick foten sönder under vissa pinsamma förhållanden. Två dagar innan tävling dessutom.
Då blev det inget mer TKD. :(

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger