Påföljd vid körning av tung motorcykel med A2!

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
STHLM
Hoj
Ny & Snabb
Hallå alla! Som det är nu har jag en strypt Kawasaki Er6n (35kw) men funderar på att köpa en Yamaha R1 och börja köra den. Vad kan man förvänta sig för straff om man har B samt A2 körkort och åker fast? Någon som har erfarenhet?:confused:
 
Du har inte gällande körkort = olovlig körning = förlust av befintligt körkort.



(Hmmm, har denna fråga ställts förut på SH?:va)
 
Hallå alla! Som det är nu har jag en strypt Kawasaki Er6n (35kw) men funderar på att köpa en Yamaha R1 och börja köra den. Vad kan man förvänta sig för straff om man har B samt A2 körkort och åker fast? Någon som har erfarenhet?:confused:

Orsakar du en olycka så kan det bli väldigt jobbigt... Ställ dig i ledet och vänta 2 år tills du får ta Tungt.

Du har inte gällande körkort = olovlig körning = förlust av befintligt körkort.



(Hmmm, har denna fråga ställts förut på SH?:va)

en snabb googling hade bevisat detta ;)
 
Jag tycker rettan e lite klen och vill ha en hajjabuza med turbo på A2
 
Citerar mig själv från en gammal sån här tråd. Notera att jag inte rekommenderar att du tar bort strypningen på din hoj, men kan ju vara bra med lite nyans. Samt att man faktiskt svarar på frågan.

Istället för att vara en moralkärring svarar jag på dina frågor bäst jag kan.

När jag fortfarande hade A-begränsad så körde jag vid tillfällen på en hoj med mer än 25kW. Blev även stoppad av en MC-polis för fortkörning en gång på hoj med mer än 25kW med mitt begränsade kort. De gångerna jag pratat med polis i sådana tillfällen har de inte sagt någonting om hojen, med största sannolikhet så kollar de (oftast) inte upp hojens effekt.

Det är mina upplevelser iallafall.
 
Påföljden blir att du kommer att tvingas svara på isis-snubbens ständiga frågor här på forumet under 3 månader, så se upp, allt annat är bättre än det :gnissla
 
Har du testat med att ta bort strypningen, förmodligen lika olagligt men det är iallafall inte lika uppenbart för farbror blå att du köra olagligt :tummenupp
 
Citerar mig själv från en gammal sån här tråd. Notera att jag inte rekommenderar att du tar bort strypningen på din hoj, men kan ju vara bra med lite nyans. Samt att man faktiskt svarar på frågan.

Detta var dock när den var strypt till 25 kw och du kunde strypa alla hojan. Allt du behöver är ett regnummer för att se ursprungs effekt samt förarenskörkort för att snabbt se att personen kör en hoj han inte har rätt att köra.

Jag skulle vara bra förvånad om de inte uppmärksammar detta nu.
 
Men förgasarPONNISAR då? :arsele

Någon som vet vad gäller? Olovlig körning + olycka = försäkringsbolagen knullar dig arselet?

Ja, det kan väl kortast sammanfattas med detta. Dvs: Försäkringsbolaget ersätter tredje man och kräver sedan tillbaka varenda sekin från den tragiske losern som trodde han var frän, men fick betala skadestånd i resten av sitt liv... Har han riktig otur vållar han invalidisering av tredje man vilket innebär kostnader på kanske 2,5 miljoner som försäkringsbolaget kommer att driva in via kronofogden vilket för de flesta i A2-ålder innebär ett liv på existensminimum till 50-årsdagen...

Värt det?:fakta
 
Smått OT, men hur fan kan R1 fortfarande vara alla småpojkars våta dröm?
 
Ett enkelt svar är - IDIOT, Tålamod är en dygd ;). Allt ryker och du blir liggandes som ett dregglande kolli och jag, plus alla andra, med lite tålamod får pynta för det på våra försäkringar. Go ahead men sätt då en pistolkula genom skallen istället så är problemet ur värden, dessutom landar det på ett annat kontoställe hos försäkringsbolaget.
 
Ett enkelt svar är - IDIOT, Tålamod är en dygd ;). Allt ryker och du blir liggandes som ett dregglande kolli och jag, plus alla andra, med lite tålamod får pynta för det på våra försäkringar. Go ahead men sätt då en pistolkula genom skallen istället så är problemet ur värden, dessutom landar det på ett annat kontoställe hos försäkringsbolaget.

Såja, lugna sig lite nu.
Killen ställde ju bara en fråga och det är väl ändå bättre att förklara att det är en väldigt dålig idé och att eventuella rättsliga påföljder är det minsta problemet.
 
Stämmer in i kören: problemet ligger inte i första hand mellan dig och polisen i vardagskörningen.
Rutinkontroll..? När såg man något sådant senast?

Den riktiga tråkiga stämningen uppstår mellan dig och ditt försäkringsbolag den dag det händer något.
Tyvärr måste man säga, är försäkringsbolagen generellt sett dåliga på att använda sig av sin regressrätt: alltså det som Brooklyn så målande beskriver när dom kräver tillbaka varenda krona dom lagt ut i fallet.

Oftast så nöjer dom sig med att bara inte betala ut något till dig och dom skador som uppstått på dig och din hoj. ...och chansen att det händer dig något är inte speciellt liten, faktiskt.
Bland de som omkommer eller skadas svårt är andelen förare utan rätt körkortsbehörighet förfärande hög.

Troligen inte för att dom just saknar rätt bokstav i körkortet, utan mer för att dom saknar de spärrar som säger att det är dumt att bryta mot lagar, regler och sunt förnuft.

Satsa på att bli riktigt bra på att hantera din nuvarande hoj, tids nog får du köra vilken hoj du vill - och förhoppningsvis kan du då verkligen köra just den hojen. Istället för att den kör dig...
 
Lär dig svänga med hojen, köra snabbt rakt fram kan alla.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top