Påföljd vid bakhjulsåka?

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Nu har grisen letat sig fram ur sitt ide här i Malmö. Blev invinkad vid hansa idag för körkort och nykterhetskontroll. Efter blåsning och uppvisande av körkort säger konstapeln att det hade stått en polisman längre upp på vägen som hade sett mig göra en liten powerwheelie i 1:an. Jag börjar oroa mig att kortet ska ryka som jag hört ska vara möjligt, men jag fick inte ens böter, bara lite skäll om att jag skulle hålla mig på landet och störa bönderna istället.

Har ni fått böter/indraget kort någon gång när ni glidit förbi på något av hjulen, stoppie/wheelie, eller bryr dem sig inte nämnvärt så länge det inte är i 100km/h inne i stan? Hur mycket fattigare kan man bli om det blir böter?

Det är upp till polismannen att bedöma om det såg vårdslöst ut. Gör du det inom tätbebyggt område kan du räkna med påföljder som böter för vårdslöshet i trafik.

Är de riktigt jävliga så åker du dit på vårdslöshet i trafik och då blir det både dyrt och du tappar körkortet. Dock så fick du ju bara ett vertikalt framhjulssläpp och då brukar det vara lugnt :)

Du fick inga böter denna gång.
Men när de läser detta att de blir kallade grisar till höger o vänster kanske du får en tråkigare erfarenhet nästa gång. Bara en tanke.

99% av poliserna gör ett bra jobb om man beter sig vettigt mot dem.

Busa klokt.

(Ursäkta . Jag är så jävla gammal o bitter för att våren vägrar komma hit) :)

Last edited:
Det var nyligen en tråd uppe om en som åkt på dagsböter för att ha wheelat. Det var ganska saftiga pengar. Men nu återfinner jag inte tråden :va. Så visst kan man få påföljder!

Frågade faktiskt en polis vad den vanligaste påföljden är.

Svaret jag fick var att det är upp till den enskilda polismannen att bestämma.
Men oftast inom tätort är det vårdslöshet i trafik vid kortare lyft, längre lyft resulterar i grov vårdslöshet i trafik.
Påföljden på första är böter och den andra ryker kortet samt böter.

Håller man sig utanför stan brukar dom hålla sig lugna och fina. I stan får du problem för där jobbar dom aktivt för att få stillsam trafik. Fast man vet oftast med sig själv när man gjort något dumt eller om man gjort något jätte dumt... Om man stannar och kollar påföljden är en annan femma.

Brorsan blev kallad på ombesiktning efter något liknande, då hojen lät för högt.

You work hard, save money, buy a bike, insurance,
oil, fuel, helmet, running clothes and pay taxes on
everything and when you run for a pleasant freedom
you will be stopped and you have questions. Pretty lousy system.

Du arbetar hårt, sparar pengar, köper en cykel,
försäkring, olja, bränsle, hjälm, kör kläder och betala skatt på allt
och när du kör för en trevlig frihet så blir du stoppad och
du få frågor. Ganska taskigt systemet.

Det är nog väldigt individuellt hur den enskilde polismannen upplever det.
Jag blev stoppad av en polis som gled upp bredvid när jag körde på slangen med min motard på Huddingevägen för några år sedan. Han var inte glad men jag släpptes då jag inte överskred hastighetsgränsen.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!