Påföljd vid avsaknad av reg. belysning

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Har gjort en egen reg hållare men original skylt belysningen fick ej plats så jag undrar vad det är för böter för detta vid en polis kontroll, hade tänkt använda original skylten så det inte blir alltför griniga o reflex så klart :krama

Hur har ni gjort med belysningen när ni bygger om skylt hållaren? Om ni har några bilder på det vore det bra så man kan se. :tummenupp

Jag snor din tråd
En lite fråga till. Vad händer om man som i mitt fall har miniplåt? alltså inte skyllt från VV. Det är väl samma böter som utan har jag hört. Men kan man få böter för saknad skylltbelysning, reflex osv om man inte har någon plåt? eller som jag, miniplåt.

Tack på förhand!

Sannolik kostnad

300 kr. böter för 2 år sedan.
"Avsaknad av/trasig belysning för registreringsskylt"

Datum Besiktning Mätarställning (km) Resultat

060517 Flygande inspektion P1 X Underkänd med 2X polis

Det är jävligt onödigt att inte ha rätt nummerplåt på rätt ställe. Allt annat gör att du kommer bli stoppad mycket oftare och då är det inte helt omöjligt att något mer kommer fram. Slitet bakdäck i mitt fall:huvet

Jag snor din tråd
En lite fråga till. Vad händer om man som i mitt fall har miniplåt? alltså inte skyllt från VV. Det är väl samma böter som utan har jag hört. Men kan man få böter för saknad skylltbelysning, reflex osv om man inte har någon plåt? eller som jag, miniplåt.

Tack på förhand!

Det räknas som falsksyltat om man inte har VV:s plåt. Det är dyrade än att åka utan....

Jo tack.. min polare höll på att få 1500:- i böter för att hans skylt på bilen inte syntes pga smuts.

Det är lite väääääl tufft :gnissla

Det är jävligt onödigt att inte ha rätt nummerplåt på rätt ställe. Allt annat gör att du kommer bli stoppad mycket oftare och då är det inte helt omöjligt att något mer kommer fram. Slitet bakdäck i mitt fall:huvet

Har inte blivit stannad en enda gång för nummerplåten och tillbehören till den och då åker jag även utan sidospeglar(så cool är jag) som dom inte gillar heller! Har äkta plåt med ditlimmad reflex och miniblink!

Dock ska det sägas att jag sällan står och posar heller på dom vanliga ställena(bortsett donkenburgaren på onsdagar) utan åker istället...

Har inte blivit stannad en enda gång för nummerplåten och tillbehören till den och då åker jag även utan sidospeglar(så cool är jag) som dom inte gillar heller! Har äkta plåt med ditlimmad reflex och miniblink!

Dock ska det sägas att jag sällan står och posar heller på dom vanliga ställena(bortsett donkenburgaren på onsdagar) utan åker istället...

fan va orättvist. Jag han bara köra 25 mil och blev stoppad inne i Linköping på väg till Sviestadsbanan. Måtte Linköping utplånas från kartan.

Det enda kraven du har på skylt-lampan är att den måste lysa med vitt sken! och nummerplåten skall gå att avläsas enligt krven för det. det finns aldså inga exakta bestämmelser för hur mycket den skall lysa.

Jag håller själv på att bygga om min Undertail kan posta en bild om så önskas?
Lägg gärna in bilder på ditt bygge!:D

Här finns lite info... har även sett något doc ang ljusstyrka, men hittar inte det just nu.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

Ett riktigt svar! :tummenupp
Iofs så var ju frågan vad påföljden skulle bli om man hade fel eller saknade skyltlykta men det gled ju iväg så det här var bra.
Annars är alltid trådar med såna här frågor fulla med gissningar och svar som är helt gripna ur luften.
Men här var det klara besked.:tummenupp

Last edited:
Lånar tråden lite jag också, ang reflexer, det kan inte vara lag på det? På min duke med original läppen så är där ingen reflex, funderade på det när jag beställde miniskylt häromdagen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman