Påföljd köra med fel behörighet

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Säg nu att man råkar köra bil med tungt släp utan E-behörighet. Jag gissar att man torskar på en olovlig körning och får böter för det. Men, kommer de dra ens B-körkort för det?

oFFkeFF skrev:
Säg nu att man råkar köra bil med tungt släp utan E-behörighet. Jag gissar att man torskar på en olovlig körning och får böter för det. Men, kommer de dra ens B-körkort för det?

Jag har blivit stoppad ett par ggr med för tungt släp, men spelat blåst och klarat mig undan påföljd båda gångerna (tomt släp båda gångerna).

Normal påföljd ska väl egentligen vara indraget kk har jag för mig..

spett skrev:
Jag har blivit stoppad ett par ggr med för tungt släp, men spelat blåst och klarat mig undan påföljd båda gångerna (tomt släp båda gångerna).

Normal påföljd ska väl egentligen vara indraget kk har jag för mig..

Jo det är nog det bästa sättet.. "Vadå tungt släp? Ser ju ut som vilket släp som helst" :)

tycon1 skrev:
Jo det är nog det bästa sättet.. "Vadå tungt släp? Ser ju ut som vilket släp som helst" :)

Bortförklaringen skulle klart kunna gälla ett för tungt släp, men svårare om man sitter bakom ratten i ett D eller C-fordon :rolleyes:

Du ska svara "det hade jag ingen aning om". Du får visserligen inte köra vidare, men det är endast straffbart om man kör det uppsåtligt olovligt.
Svarar du "nja, men det var ju bara en så kort sträcka" eller liknande får du böter eftersom du då visste om att du inte fick köra fordonet men gjorde det i alla fall.

Och, nej, den normala påföljden är inte indraget körkort även om det skulle kunna resultera i det.

oFFkeFF skrev:

Du kommer automatiskt att krocka med en skolbuss full med flickor, som allihopa kommer att hamna i rullstol, och du blir på samma sätt återbetalningsskyldig hela ditt liv....

Så eré om man kör MC utan rätt behörighet IAF....

Ska vi ta det från den seriösa sidan så gäller inget annat än din trafikförsäkring om något skulle hända.
Sen så lär du väl få lite böter av polisen om dom är griniga och stoppar dig, men ofta så släpper dom dig om det är måttlig överlast.
(jag har husvagn :hihi )

Ska du dra MC släp med racebuss? Skaffa ett 750kg släp, det får du dra på B även om bussen väger 3.500kg...

GuW skrev:
Du kommer automatiskt att krocka med en skolbuss full med flickor, som allihopa kommer att hamna i rullstol, och du blir på samma sätt återbetalningsskyldig hela ditt liv....

Så eré om man kör MC utan rätt behörighet IAF....

Det är många som påstår detta, men är det någon som har några seriösa belägg för dessa påståenden? För såvitt jag vet gäller en trafikförsäkring allid, även om föraren saknar behörighet för fordonet. Om fordonet däremot är oförsäkrat kan jag förstå om det blir så, men så är ju inte fallet. Och som bekant är det trafikförsäkringen som täcker personskador.
Länka gärna till en trovärdig källa, kommentarer i stil med "men så är det ju" duger inte, jag vill ha konkret och giltig information.

Har för mig att du även får betala per kg överlast... förr var det 1 kr/kg har jag för mig... är kanske dyrare bötesbelopp numera. Om brottet är så stort att de även tar ditt körkort vet jag inte... :va

/Göran

Skalman skrev:
Det är många som påstår detta, men är det någon som har några seriösa belägg för dessa påståenden? För såvitt jag vet gäller en trafikförsäkring allid, även om föraren saknar behörighet för fordonet. Om fordonet däremot är oförsäkrat kan jag förstå om det blir så, men så är ju inte fallet. Och som bekant är det trafikförsäkringen som täcker personskador.
Länka gärna till en trovärdig källa, kommentarer i stil med "men så är det ju" duger inte, jag vill ha konkret och giltig information.

Även om fordonet är oförsökrat så går trafikförsäkringsföreningen in och täcker trafikdelen, det är liksom det dom är till för...

Det du citerade var ett tappert försök att ironisera över folket här som gnäller som fan på dom som frågar om att köra MC med B-kort, men inte alls har några problem med att köra på tid på bulten, köra släpvagn som är för tung, eller bryta mot alla andra trafikregler utan att blinka...

MEN FAN TAR DEN SOM KÖR MC UTAN KORT!!!
Må dom drabbas av syfylis, klamydia och flatlöss.

GuW skrev:
Även om fordonet är oförsökrat så går trafikförsäkringsföreningen in och täcker trafikdelen, det är liksom det dom är till för...

Det du citerade var ett tappert försök att ironisera över folket här som gnäller som fan på dom som frågar om att köra MC med B-kort, men inte alls har några problem med att köra på tid på bulten, köra släpvagn som är för tung, eller bryta mot alla andra trafikregler utan att blinka...

MEN FAN TAR DEN SOM KÖR MC UTAN KORT!!!
Må dom drabbas av syfylis, klamydia och flatlöss.

Så du menar att det är lika "dumdristigt" att köra mc utan A-kort, som att ha tungt släp efter volvon med B-kort? :va

Skalman skrev:
Du ska svara "det hade jag ingen aning om". Du får visserligen inte köra vidare, men det är endast straffbart om man kör det uppsåtligt olovligt.

Mja, du har nog en skyldighet att känna till trafiklagarna, du kommer inte undan med att säga: "det visste jag inte".

LameViffer skrev:
Mja, du har nog en skyldighet att känna till trafiklagarna, du kommer inte undan med att säga: "det visste jag inte".

Jo, det är just det man gör. Bevisbördan ligger nämligen på myndigheterna, att bevisa att du inte kände till detta utan uppsåtligen körde iväg med tungt släp utan BE-kort.
Däremot kan det vara svårt att övertyga dem om t.ex. att man får köra motorcykel eller 25,25m lastbil med endast B-behörighet.

GuW skrev:

Nja, det är väl så att trafikförsäkringsföreningen (TFF nedan) täcker dina skador på motpartens fordon samt personskador, men att TFF sedan kräver DIG på ersättning om du varit vållande med ett oförsäkrat fordon. Nån måste ju betala, och TFF lär inte klara av sjukhusräkningar etc med 1850:-/självrisk.
Om TFF automatiskt betalar alla skador när man kör oförsäkrat hade ju ingen haft försäkring :)

Skalman skrev:
Nja, det är väl så att trafikförsäkringsföreningen (TFF nedan) täcker dina skador på motpartens fordon samt personskador, men att TFF sedan kräver DIG på ersättning om du varit vållande med ett oförsäkrat fordon. Nån måste ju betala, och TFF lär inte klara av sjukhusräkningar etc med 1850:-/självrisk.
Om TFF automatiskt betalar alla skador när man kör oförsäkrat hade ju ingen haft försäkring :)
Citat från TFF's hemsida:

"Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. 2005 är återkravet högst 3940 kr. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Slut citat.

Dom kräver inte igen hela ersättningen, olovlig körning är inte per automatik grov vårdslöshet, inte ens då är det säkert att man blir 100% återbetalningsskyldig.

TFF tar pengarna från puckon som har påställda fordon utan försäkring, tex vid ägarbyten är det vanligt att folk klantar sig.
Läs tråden om trafikförsäkringsföreningen så ser du vart pengarna till utbetalning kommer ifrån, det är inte det billigaste alternativet om man säger så.

tycon1 skrev:
Så du menar att det är lika "dumdristigt" att köra mc utan A-kort, som att ha tungt släp efter volvon med B-kort? :va

I lagens ögon, JA!

I mina ögon...
Tja, det finns folk som har helt lagliga släpvagnsekipage som utgör större fara för andra i trafiken än en duktig motorcyklist utan körkort och det finns motorcyklister med körkort som är totalt dumma i huvet, så där dömer jag nog från fall till fall.

Min morsa har obegränsat A, men jag vill inte se henne i trafiken på en R1'a, medans folk jag känner kör förjävligt säkert och bra utan körkort.

GuW skrev:
Citat från TFF's hemsida:

"(citat TFF)"

Slut citat.

Dom kräver inte igen hela ersättningen, olovlig körning är inte per automatik grov vårdslöshet, inte ens då är det säkert att man blir 100% återbetalningsskyldig.

Olovlig körning är aldrig samma sak som {grov} vårdslöshet. :mattias Det är två skilda brott - du blir mig veterligen (har fortfarande inte sett något som tyder på att man skulle bli det) inte ersättningsskyldig för olovlig körning. Däremot kan man vara skyldig till både och samtidigt.

Grov vårdslöshet blir det f.ö. bara om man med grov oaktsamhet för fordonet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom. Straffskalan för detta är fängelse, dock högst 2 år.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back