Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
oFFkeFF skrev:Säg nu att man råkar köra bil med tungt släp utan E-behörighet. Jag gissar att man torskar på en olovlig körning och får böter för det. Men, kommer de dra ens B-körkort för det?
spett skrev:Jag har blivit stoppad ett par ggr med för tungt släp, men spelat blåst och klarat mig undan påföljd båda gångerna (tomt släp båda gångerna).
Normal påföljd ska väl egentligen vara indraget kk har jag för mig..
tycon1 skrev:Jo det är nog det bästa sättet.. "Vadå tungt släp? Ser ju ut som vilket släp som helst"![]()
oFFkeFF skrev:Säg nu att man råkar köra bil med tungt släp utan E-behörighet. Jag gissar att man torskar på en olovlig körning och får böter för det. Men, kommer de dra ens B-körkort för det?
GuW skrev:Du kommer automatiskt att krocka med en skolbuss full med flickor, som allihopa kommer att hamna i rullstol, och du blir på samma sätt återbetalningsskyldig hela ditt liv....
Så eré om man kör MC utan rätt behörighet IAF....
Skalman skrev:Det är många som påstår detta, men är det någon som har några seriösa belägg för dessa påståenden? För såvitt jag vet gäller en trafikförsäkring allid, även om föraren saknar behörighet för fordonet. Om fordonet däremot är oförsäkrat kan jag förstå om det blir så, men så är ju inte fallet. Och som bekant är det trafikförsäkringen som täcker personskador.
Länka gärna till en trovärdig källa, kommentarer i stil med "men så är det ju" duger inte, jag vill ha konkret och giltig information.
GuW skrev:Även om fordonet är oförsökrat så går trafikförsäkringsföreningen in och täcker trafikdelen, det är liksom det dom är till för...
Det du citerade var ett tappert försök att ironisera över folket här som gnäller som fan på dom som frågar om att köra MC med B-kort, men inte alls har några problem med att köra på tid på bulten, köra släpvagn som är för tung, eller bryta mot alla andra trafikregler utan att blinka...
MEN FAN TAR DEN SOM KÖR MC UTAN KORT!!!
Må dom drabbas av syfylis, klamydia och flatlöss.
Skalman skrev:Du ska svara "det hade jag ingen aning om". Du får visserligen inte köra vidare, men det är endast straffbart om man kör det uppsåtligt olovligt.
LameViffer skrev:Mja, du har nog en skyldighet att känna till trafiklagarna, du kommer inte undan med att säga: "det visste jag inte".
GuW skrev:Även om fordonet är oförsökrat så går trafikförsäkringsföreningen in och täcker trafikdelen, det är liksom det dom är till för...
Citat från TFF's hemsida:Skalman skrev:Nja, det är väl så att trafikförsäkringsföreningen (TFF nedan) täcker dina skador på motpartens fordon samt personskador, men att TFF sedan kräver DIG på ersättning om du varit vållande med ett oförsäkrat fordon. Nån måste ju betala, och TFF lär inte klara av sjukhusräkningar etc med 1850:-/självrisk.
Om TFF automatiskt betalar alla skador när man kör oförsäkrat hade ju ingen haft försäkring![]()
tycon1 skrev:Så du menar att det är lika "dumdristigt" att köra mc utan A-kort, som att ha tungt släp efter volvon med B-kort?![]()
GuW skrev:Citat från TFF's hemsida:
"(citat TFF)"
Slut citat.
Dom kräver inte igen hela ersättningen, olovlig körning är inte per automatik grov vårdslöshet, inte ens då är det säkert att man blir 100% återbetalningsskyldig.
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |