Påföljd av klämd bränsleslang?

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
CBR600F3-97
Tjenare,

Är egentligen bara ute efter en lugnande eller kanske jobbig nyhet.

Brukar försöka se till så att jag är lite upptagen på julafton, gillar att vara för mig själv denna dag. så jag bestämde mig för att sätta in strypningar på hojen som jag köpte förra veckan. När jag skulle ta av slangen från bränslekranen så satt den som attans och det resulterade i att jag klippte av den. Tog av allt tills jag kunde se förgasarna (läs luftfiltret) och insåg att detta var för mycket jobb för mig. Så jag satte tillbaka allt, när jag skulle sätta tillbaka bränsleslangen märkte jag att den var lite för kort men det gick att tvinga på den, men då klämdes slangen nästan helt. Tänkte starta upp den och ta en liten tur då vädret tillät det. Men vid start med choke på så gick den som om det var varm tomgång i ca 3 min sen slockna den. När jag försökte gasa så dog den och hade ett knack liknande ljud.

Så beror detta på den klämda slangen eller har jag kanske gjort något annat fel när jag monterade på allt igen?

God Jul på er !!

Kul med fler personer som finner lugnet utan allt stohej är värt mera än hysterisk jul i 200.

Låter otroligt att det skulle bero på att bränsle slangen var klämd att motorn börjar knacka, Det var väl 4T?? mera troligt att någon bricka eller något annat skräp råkat komma in i insuget och hamnat i motorn.

Kul med fler personer som finner lugnet utan allt stohej är värt mera än hysterisk jul i 200.

Låter otroligt att det skulle bero på att bränsle slangen var klämd att motorn börjar knacka, Det var väl 4T?? mera troligt att någon bricka eller något annat skräp råkat komma in i insuget och hamnat i motorn.

Hmm, jag har försökt att arbeta väldigt sterilt och har det svårt att tänka mig att något trillat i. Men skulle det kunna vara ljudet av motorn som försöker arbeta utan bensin? Tror inte att någon bensin alls kommer igenom, och vet inte riktigt om jag kan kalla det knackade kanske bara ljudet av cylindrar som går sakta?

En motor som går magert kan ju Hosta och fnysa lite men det knackar inte! spikar gör det bara om motorn är skitvarm och går magert, eller vid högbelastning vid låga varv.

En del motorer hör man kolven slamra lite innan motorn är varm och kolvarna har svällt till rätt mått. samma med ventil mekanismen den tajtar till sig när tempen kommer.

Men enklast är väll att byta slang och se vad som händer.

mvh

Klämd bränsleslang = ingen eller liten soppatillförsel. Ingen / dålig soppatillförsel = hojen går som en potta eller inte alls.

Fixa en ny slang sen ska det bara vara tuta och köra.

Som ovan...

Motorskador skall inte uppstå av detta, kan jämföras med en vanlig soppatorsk och det klarar hojen av.

Sen vad strypningen gett för effekter är ju svårt att säga.
Tex fick du dit gummina fullt så strypbrickorna sitter fast?

Kom på att man köpa bensinslangar på nästan varje mack. Det var väldigt svårt att få slangen i ett klämmfritt läge, nu klämmer den lite, så jag har torskat tomgången. För att slangen ska vara bra så måste jag nog byta bensinfilter,till ett som är vinklat. Kan man byta till vilken som helst eller är det modellanpassade grejer?

Bensinfilter brukar vara universal, så länge man har plats för ett på slangen :)

Det går inte att omplacera bensinfiltret då?

Det blir normalt ingen påföljd första gången man klämmer bränsleslangen, oftast ges bara en skriftlig varning :lol

Det kan finnas en vakumstyrning till bensinkranen också. Kolla så att du inte har sabbat den slangen. 3 minuter låter som om du kört på det som fanns i förgasaren innan du monterade tillbaka tanken.
Enkelt test.
1. Koppla loss soppaslangen.
2. Öppna soppakranen
3. Rinner det soppa?

Det kan finnas en vakumstyrning till bensinkranen också. Kolla så att du inte har sabbat den slangen. 3 minuter låter som om du kört på det som fanns i förgasaren innan du monterade tillbaka tanken.
Enkelt test.
1. Koppla loss soppaslangen.
2. Öppna soppakranen
3. Rinner det soppa?

Soppan rinner på fint och den kommer igång och går att köra. Men däremot är tomgången nästan obefintlig... Fast slangen är fortfarande lite dåligt monterad..

Som ovan...

Motorskador skall inte uppstå av detta, kan jämföras med en vanlig soppatorsk och det klarar hojen av.
Inte av provstart, men det går att bränna kolvor genom att ha för dåligt flöde genom slangen.
Går motorn skit (till exempel för att den inte får fram soppa) så brukar det skramla och knacka lite överallt.

Ja det GÅR att bränna kolvar om man är korkad nog att åka år ut och år in med nämnda fel och felet har samma karaktär hela tiden dvs samma veck.

Så ja det går men är knappast troligt eftersom TS avser fixa felet och därigenom eliminera problemet.

Men det ska väl i vanlig SH anda nu utredas in absurdum!

Ja det GÅR att bränna kolvar om man är korkad nog att åka år ut och år in med nämnda fel och felet har samma karaktär hela tiden dvs samma veck.

Så ja det går men är knappast troligt eftersom TS avser fixa felet och därigenom eliminera problemet.

Men det ska väl i vanlig SH anda nu utredas in absurdum!

Nejdå.
Ville bara påpeka att bara eftersom det inte är någon akut fara, så är det inte OK att köra vidare utan åtgärd.
Jag vet hur hemmaskruvare kan resonera.

Nejdå.
Ville bara påpeka att bara eftersom det inte är någon akut fara, så är det inte OK att köra vidare utan åtgärd.

Då är du en av de få som inte vill briljera genom att döma ut andras inlägg som är fullständigt rätt.
All heder åt dig i så fall.

Tex gubben i banjoland som alltid vill visa sig på styva linan genom att trumfa över med detaljer för att pajja andra kunniga människors inlägg.
Han har dock slutat försöka trampa mig på tårna nu.

Ypperlig poäng.

Sedan kan taskig tomgång mm kan ju även bero på strypkitet.
Alltså efter justerat slangen så kan det vara dags att se över bestyckning och inställningar.
Skall ju dock inte knacka som sagt.
Monterat strypkit på en hoj tidigare och var tvungen att just höja tomgången på den.

Nejdå.

Last edited:
Ypperlig poäng.

Sedan kan taskig tomgång mm kan ju även bero på strypkitet.
Alltså efter justerat slangen så kan det vara dags att se över bestyckning och inställningar.
Skall ju dock inte knacka som sagt.
Monterat strypkit på en hoj tidigare och var tvungen att just höja tomgången på den.

Strypkitet monterades aldrig, det pillades aldrig med förgasarna, men slangen är fortfarande aningen klämd.

Det kan mycket väl slamra och rassla om du försöker öka varvet utan soppa. Det är många delar i rörelse och dessutom är motorn inte varm på 3 min stillastående körning. Soppabristen gör så att motorn går ojämnt och då "fladdrar" alla spel fram och tillbaka. I växellådan snurrar en massa delar även på friläge, absolut inget konstigt om du hör lite ljud vid ojämn gång.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park