Påbackad hoj!

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Min stackars Suzuki var med i en olycka i lördags, vi (Suzukin och jag) stannade vid Drottningsholms Pressbyrån för en Magnum Colombia (ny smak för säsongen). Undertiden jag står och stirrar på en anka backar en vit skåpbil över min Suzuki! Ok, kanske inte direkt över, men i alla fall på så att den välte, vilket är illa nog. :mad:

Skador:
Framskärm sprucken, blinkers, bromshantag, backspegel & slipon blev repiga. Sedan fick själva framkåpan en smäll så att en spricka uppstod vid instrumenten, framlyktan blev repig, styret lite snett (inte så farligt) och stödet blev ordentligt böjt osv…

Med andra ord, den blev lite tilltuffsad men inget som påverkar funktionaliteten och mest delar som går att byta ut, vilket jag hoppas att försäkringsbolaget ser till. Killen som backade var jätteledsen så det var inte läge att bli förbannad och skälla, olyckor händer. Men det var svårt att njuta av glassen efteråt… :(

Eftersom stödet blev böjt så måste jag nu ha en ganska stor träkloss under för att det ska hålla uppe hojen, snyggt! :)

Nu visade det sig att både min hoj och skåpbilen är försäkrade på IF, vilket enligt försäkringskillen skulle snabba upp detta. Men jag har en känsla av att det kommer ta tid.

Om man kan bevisa att hojen var helt felfri och utan repor innan olyckan, byter de ut allt som blev repigt isåfall? Även på en nästan 10 år gammal hoj?

Mitt tips till er, ät inga glassar denna sommar! Eller, parkera aldrig bakom en skåpbil eller annan bil med dåligt sikt bak. Jag borde vetat bättre!

Min stackars Suzuki var med i en olycka i lördags, vi (Suzukin och jag) stannade vid Drottningsholms Pressbyrån för en Magnum Colombia (ny smak för säsongen). Undertiden jag står och stirrar på en anka backar en vit skåpbil över min Suzuki! Men det var svårt att njuta av glassen efteråt… :(
Mitt tips till er, ät inga glassar denna sommar!

Va fan stackare!:pannkyss

Men skyll inte på glassen skyll på ankfan som avledde din uppmärksamhet så att du inte kunde skydda din älskling. Jag hade nackat den och ätit upp den till middag.

Den nya Magnum smaken är ju vidrig!

Försäkring

Att ha samma bolag gör att det går snabbare men...

Då bolaget inte kan tvinga fram pengarna av ett annat bolag så kommer de nog försöka med ett par finter. Att de kräver er båda på självrisk är ett vanligt försök de tar till. Ett annat är att hävda att ni båda kan anses vara vållande och därmed skall du ta det på vagnskadan. Detta är givetvis fel men vissa går på det och bolaget sparar pengar. När det gäller själva reparationen är det sällan problem att få den tillbaks i nyskick är alla detaljer är utredda.

Glassen sög & ankan hann undan, annars vore det förståss den självklara syndabocken!! Nää, jag älskar ankor och alla andra djur, har 2 papegojor som sitter och skriker där hemma! :) Det är människor jag har problem med, och i synnerhet vita skåpbilsförare!! :mad:

Till skadorna, det går inte att lacka bort skadorna på slipon, framlampan, backspegel, stöd eller kolfiberdetaljerna på sidan. Det enda som man kan göra är att byta ut. Får hoppas att det går smidigt. Har svårt att tänka mig att försäkringsbolaget kommer försöka vända det mot mig och säga att jag inte borde ha parkerat bakom en sådan typ av bil, det är möjligen dumt, men inte olagligt!

Fan vad det stör mig att jag ställde mig där, skulle bara snabbt in och hämta en glass, sedan skulle jag hänga lite coolt vid hojen och spana på ankor... hmm...

Last edited:
dom hittar säkert på att du inte fick stå där..
hur stog du då?
i ruta? utanför el likn?

Nja, detta är framför en pressbyrå ute vid Drottningsholmsslott och där finns inga rutor utan man parkerar framför. Vi stod inte felparkerade någon av oss. Däremot så var det inte så smart av mig att ställa mig där jag stod, det stör mig enormt...

dom hittar säkert på att du inte fick stå där..
hur stog du då?
i ruta? utanför el likn?

Nja, detta är framför en pressbyrå ute vid Drottningsholmsslott och där finns inga rutor utan man parkerar framför. Vi stod inte felparkerade någon av oss. Däremot så var det inte så smart av mig att ställa mig där jag stod, det stör mig enormt...

va bra.. annars kanske dom gnäller om rutor o annat skit

Jag var med om samma sak för ett tag sedan, förutom att det skedde i en korsning och det var en liten ledsen tjej som hade stått för backandet.
Kom hem för en dryg timme sedan från HondaCity med nya kåpdelar, även de som bara hade blivit repade tex lyktglaset.
Har också If och tror inte det hade tagit många dagar att ordna om inte jag hade segat så mycket. Det gick ju trots allt att köra hojen utan problem och det var fint väder ute.

Jag har åxå blivit påbackad. Jag höll på att ta på mig hjälmen när jeepen som stog framför mig fick för sig att backa. Poff, hojjen välter, jag hoppar av (rena reflexen) med armarna fortfarande uppåt, hjälmen halvägs på huvudet. Såg säkert rätt skoj ut.

Jeppägaren såg mig inte alls, pga. höjden på Jeepen. Han åkte iallafall på allt, förs. bolaget fixade alla fel, (kåpa högersida, all plast runt bakramen, handbromsgrepp, ändstycket längst ut på styret, bromspedal). Det var väl för 2 år sen tror jag, men hojen var nog 7 år gammal då.

För den intresserade så kan jag berätta att reparationskostnaderna för olyckan landade på 33000 kr, egentligen helt sjukt med tanke på hur lite skadad hojen faktiskt blev, Allt som blev repat kommer alltså bytas till nytt.

Någon som vet vad de gör med de "defekta" delarna? Ett slipon blir ju inte värdelöst bara för att det finns några repor på det... :va

Givetvis är det inte jag som står för notan. Det gör vi alla som betalar försäkringspremier, så tack, antar jag... :rolleyes:

För den intresserade så kan jag berätta att reparationskostnaderna för olyckan landade på 33000 kr, egentligen helt sjukt med tanke på hur lite skadad hojen faktiskt blev, Allt som blev repat kommer alltså bytas till nytt.

Någon som vet vad de gör med de "defekta" delarna? Ett slipon blir ju inte värdelöst bara för att det finns några repor på det... :va

Givetvis är det inte jag som står för notan. Det gör vi alla som betalar försäkringspremier, så tack, antar jag... :rolleyes:

Verkstäderna tar väl de gamla prylarna, fixar till dom för en bråkdel av kostnaden som de uppgivit till försäkringsbolaget, och säljer dom sen. Åtminstone inte helt ovanligt förfarande vid inlösen av hojar. :mad:

detta hände mig med ! Men de va en stor pickup som rörde sig lite min 125a blev som en pantburk :huvet

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!