http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=861766&rss=554
Har inte några kommentarer att lägga till just nu, utan tänkte låta ordet vara fritt.
Har inte några kommentarer att lägga till just nu, utan tänkte låta ordet vara fritt.
Svenska elever ännu sämre
Trenden att svenska elever blir allt sämre i matematik och naturorienterande ämnen fortsätter. Det visar den internationella undersökningen TIMSS 2007, som presenterades på tisdagen. Skolverket har dessutom detaljstuderat de svar som de svenska eleverna ger och funnit att svenska elever gör systematiska fel.
Så inledde Skolverkets generaldirektör Per Thullberg presskonferensen på tisdagen när resultaten för TIMSS skulle presenteras. Trenden att matematik- och NO-resultaten blir allt sämre fortsätter. Mellan undersökningarna 1995 och 2003 försämrades resultaten kraftigt över hela linjen. Färre får bra resultat och fler får dåliga resultat.
I år har skolverket även undersökt hur undervisningen går till. Sammanlagt har man kontrollerat 10.000 svar från svenska elever.
Studien gör att Per Thullberg ändå ser positivt på framtiden. Han anser att man har identifierat problemen.
- VI HAR REDAN satt in åtgärder. Vi ska få en bättre lärarutbildning, bättre rektorsutbildning och det kommer nya konkreta mål i kursplanerna, säger Per Thullberg.
Projektledaren för TIMS- projektets matematikstudie Per-Olof Bentley har funnit att svenska elever gör systematiska fel. Fjärdeklassare använder ofta fel strategier vid beräkningar och Bentley har upptäckt att de strategier som de skulle behöva inte finns med i lärböckerna. Det har fått till följd att många i undersökningen tror att 51 minus 49 blir 18.
- De tillämpar en metod som inte kräver växling eller lån, säger Per-Olof Bentley. 51-49 blir 18 om man först tar tiotalen - 50-40=10 - och sedan tror att 1-9 är 8. 10+8=18.
UNDERSÖKNINGEN VISAR också att svensk undervisning är mycket läroboksbunden samt att eleverna får mycket tid till att arbeta själva med läroböckerna.
- För att lära sig att tillämpa sina kunskaper i olika sammanhang måste man resonera kring uppgiften, och läraren måste förklara. Det är för mycket ensamarbete i svensk matematikundervisning, menar Bentley.
Han menar också att lärare som har mindre undervisningsgrupper inte utnyttjar möjligheten.
- Det hjälper inte med små grupper om lärarna arbetar på samma sätt.
Det viktiga, anser Bentley, är att lärarna förklarar uppgifterna. Det kan man göra om man har en stor grupp, men inte om den är åldersblandad. I en sådan grupp kan man inte ha någon diskussion.
Han tror också det finns kulturella problem i att man i Sverige skyller på att man inte är begåvad i matematik istället för att jobba hårt.
Annika Hamrud