På väg till Tchad

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Nu är det nära en insats i Tchad. På måndag rycker endel av soldaterna som står i berdedskap in för kompletteringsutbildning bla fordonsförare, akanskyttar samt mekaniker. Då vi inte kan köra stridsbåt i öknen så har vi fått pansarterrängbil 203. Det är lite kul för att jag kommer under 5veckor att utbilda silverryggen här på forumet till förare av ovan nämda fordon. Efter det blir det en missionsutbildning på ca 3veckor sedan åker vi till Tchad.
Runt den 15:e kommer regeringen säga framåt eller halt.

Jag får väl passa på att önska IASen lycka till då! :tummenupp Hoppas att alla min gamla befäl kommer hem oskadda, och att amfibiebataljonens stolthet gör ett bra jobb :yoparty

Jag får väl passa på att önska IASen lycka till då! :tummenupp Hoppas att alla min gamla befäl kommer hem oskadda, och att amfibiebataljonens stolthet gör ett bra jobb :yoparty

Tack!
Jag är övertygad om att vi kommer lösa våran uppgift på ett bra sätt.

va ska ni göra i afrika? borra efter olja???

nog inte lika farligt som i afghanistan osv.

Jo det är ju vanligt att svenska soldater borrar efter olja eller va tror du själv?

Last edited:
Tror det är pga Darfur-konflikten. Kommer väl en del flyktingar ifrån Sudan till Tchad.

Edit: Stavfel

Last edited:
Ja jag åker med. Det blir nog jobbigt men jag slipper i alla fall vintern, det är något varmare där :tungan

Jotack, jag blir i Gulfen under delar av vintern.
Men man blir oroad för er - jag hade en vän i La Legion, som var i Tchad.
Det krigades rätt friskt emellenåt... Minst sagt.

Jotack, jag blir i Gulfen under delar av vintern.
Men man blir oroad för er - jag hade en vän i La Legion, som var i Tchad.
Det krigades rätt friskt emellenåt... Minst sagt.

När jag var i Sarajevo 94 viste man vilka som var "fienden" men i Tchad är det inte lika enkelt att se vän och "fiende" alla gånger.

Konstigt att jag vill åka ut igen då jag fick vara med om så mycket i Bosnien att det räcker och bli över.
Detta blir den sista missionen för mig, jag tycker att jag gjort min del av vad min arbetsgivare vill att vi ska göra.

När jag var i Sarajevo 94 viste man vilka som var "fienden" men i Tchad är det inte lika enkelt att se vän och "fiende" alla gånger.

Konstigt att jag vill åka ut igen då jag fick vara med om så mycket i Bosnien att det räcker och bli över.
Detta blir den sista missionen för mig, jag tycker att jag gjort min del av vad min arbetsgivare vill att vi ska göra.

Håller tummarna för er grabbar och tjejer!
Ring när ni behöver ha nåt elekrofoniskt lagat/repat (SLB t.ex).
Vem är kontingentchef från vårt reg? Jonas? Du? Eller var det Peder?

Lycka till allhopa. Skulle det inte placeras en svensk/norsk styrka i själva Sudan också eller det är den här styrkan? Antalet länder med svenska soldater i verkar öka..

Var läser vi förresten mer om det här?

Vilken tur att det finns folk som har den inställningen till en pågående humanitär katastrof.

Han är väl putt för att han inte har hittat någon nyhetsartikel om ämnet som han hade kunnat göra en tråd av.

Det är Peder, jag går 1,25 bakom honom :D

Ah - där ser man :tummenupp
Ta vara på er och pojkarna nu.
Hoppas du kan förmedla dina erfarenheter från Bosnien till de nya "heta" ungtupparna (Silverryggen m.fl), så de inser att detta är alllvar på riktigt, och inget "Coca-Colakrig med Lucky Strike under hjälmdoket...
Min kompis blev av med tre kamrater därnere under kort tid i slutet av 80-talet.
Räder mot posteringar allihop.

Såg att Marie lämnar er oxå - kanske man ska söka hennes tjänst! :)
Skämt åsido - Vi följer era steg därnere med spänning.

Lycka till!

Lycka till allhopa. Skulle det inte placeras en svensk/norsk styrka i själva Sudan också eller det är den här styrkan? Antalet länder med svenska soldater i verkar öka..

Var läser vi förresten mer om det här?

Här kompis:

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=39001

La Legion, Främlingslegionen?

Jo...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!