På väg att lämna gatan - vilka däck?

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Har i år ställt av hojen (zx6-r) och bestämt mig för att enbart köra bana, men har ännu kvar gathojen mer eller mindre i originalskick. Kanske blir det en banhoj till nästa år.

Nu är det dags att byta däck och då undrar jag vad ni rekommenderar? Det blir bara bankörning i framtiden med den här hojen, men säkert inte i de snabbaste grupperna på ett tag ännu.

Vanliga gatdäck känns ju helt förbi, men är det redan dags för slicks eller finns det något mitt emellan som är bättre för en som fortfarande känner sig lite halvrookie på banan?

Vill du testa på hur det är att köra med däck gjorda för rejs så finns bra och billiga däck att köpa i depån, kolla med John (kör 675:a) som har Michelin till salu. Det är inte slicks men i stort sett samma, eller kanske t.o.m. exakt samma gummiblandning.

Ett annat alternativ är att smacka på ett set Dunlop Sportmax Sportsmart, de passar riktigt bra på bana om man inte skall slå varvrekord eller hetsa i vit grupp. Hade själv dessa på min 675:a och de var riktigt bra.
De började protestera lite på ZX 10:an som Bengt kör med i röd grupp (tider ner mot 1:10 på Knudan) så innan dess behöver du inte vara orolig.
Du kan då med fördel köra med det låga lufttrycket och du har ett däck som är helt okej i lite svalare eller blött väder.

Skall du köra slicks så kan jag själv rekommendera Pirelli Suberbike PRO och jag har hört mycket gott om Metzeler Racetec CompK. Båda dessa däck betecknas som Trackday eller träningsdäck. För att få ut mesta möjliga ur dessa så skulle jag föreslå att du skaffar däckvärmare.

Dunlop GP Racer fungerar också. Mycket trevligare profil än sportsmart när man kör bana. Finns med eller utan mönster, så vill man kunna ta en liten sväng på gata ibland så funkar det med bara man är lite försiktig innan dom fått värme.

Om du ändå inte kör i de snabbaste grupperna finns ingen anledning att köra rena bandäck, det blir bara dyrt om du inte hittar massa beggat. I brist på det så håll dig till SportSmart, S20, Pilot Power 3 eller liknande däck tills du börjar hamna i den snabbare delen av snabb (röd) grupp. Sen har Maverick ett par bra tips... ;)

Tack för era tips! Ska titta vidare på detta. :D
Läste senaste numret av Performance Bikes nu på morgonen och Pirelli Diablo Rosso II tog hem förstaplatsen bland gatdäck för bana med Dunlop SportSmart som god tvåa.

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_rosso_corsa.tab?tab=4
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_rosso_2.html

Edit: av egen erfarenhet, de har noll våtgrepp jämfört med sina konkurrenter.

Last edited:
Nu är det ju lite oklart vad du menar med "inte i de snabbaste grupperna"..
Är "snabbaste" gruppen en snabb grupp på en SMC-kurs, eller syftar du på en licensgrupp på en ren bandag?
Viss skillnad :)

Men oavsett.. Börjar du få upp lite fart och har råd så tycker jag absolut att du kan byta till typ GP Racer eller liknande för att som psxcare var inne på få köra med spetsigare profil och det är aldrig fel att ha lite extra grepp.

Om du ändå inte kör i de snabbaste grupperna finns ingen anledning att köra rena bandäck, det blir bara dyrt om du inte hittar massa beggat. I brist på det så håll dig till SportSmart, S20, Pilot Power 3 eller liknande däck tills du börjar hamna i den snabbare delen av snabb (röd) grupp. Sen har Maverick ett par bra tips... ;)

Det är mycket roligare att köra på däck med banåkaprofil, och det hjälper definitivt till att få upp tempot när hojen plötsligt går att svänga med. Det är klart att det går att åka fort på t.ex. sportsmart också, men SÅ mycket dyrare är det inte att slänga på ett set gp racer med endurancegummit som håller skitlänge.

Skall man lägga ut pengar på bandagsbokning, resa, boende, bensin så kan man lägga ett par extra hundralappar på roligare däck också :-)

Nu är det ju lite oklart vad du menar med "inte i de snabbaste grupperna"..
Är "snabbaste" gruppen en snabb grupp på en SMC-kurs, eller syftar du på en licensgrupp på en ren bandag?
Viss skillnad :)

Men oavsett.. Börjar du få upp lite fart och har råd så tycker jag absolut att du kan byta till typ GP Racer eller liknande för att som psxcare var inne på få köra med spetsigare profil och det är aldrig fel att ha lite extra grepp.

Jag menar att jag nog inte kommer att köra i licensgrupperna under 2014, men siktar på att komma upp i grupperna under dem.

Last edited:
Körde över 250 varv på Pirellis sc2 nu på Gelleråsen och det höll fortfarande emot bra så länge man bara körde mjukt, tjejen kör samma men tar det lite lugnare så livslängden ännu större för henne, en 4-5 dagar iaf och byter mest för psykets skull.

SC1 fram och 2 bak, nya blandningen 2013, kallas även V2.

Ställ in hojen vad gäller dämpar och gaffellängd efter den typ och profil av däck du väljer att köra med och fjäder avpassad för din vikt så kommer du ha kul utan att behöva uppdatera något på ett bra tag.
Minst, rätt fjäder och ställ hänget, det Är värt besväret!

Lycka till så syns vi kanske på banan. :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti