Video På Tur i Norge, fick smaka lite bilplåt.

Nästa gång du tvekar ifall du ska köra om eller inte så tuta lite, för att avvärja en potentiell fara.

Ledsen, men tycker rådet är rudis. :gnissla
Sniffa koffert, lägga sig i döda vinkeln, blocka mötande körfält och SEN accelerera? :va

Skapa en liten lucka till bilen framför, sen acca ikapp rutan för att göra en snabb omkörning är min melodi :yoparty

Är medveten om att min förklaring kanske får det att låta lite märkligt, men det blir mer självklart när man gör/ser det i praktiken. Det är ju inte så att man går ut åt vänster och stannar där en stund utan det är en mer sammanhängande rörelse. Att jag visar det som olika steg är mer en pedagogisk grej för hur man tänker när man gör det. Poängen är att det handlar om att skapa sig en extra beslutspunkt, så att man säkert kan gå tillbaka åt höger och hamna bakom bilen igen om det visade sig att man missbedömt situationen. Om man först tar beslutet, sen svänger ut, accelererar och kör om direkt blir det mer komplicerat om det visat sig att man tagit fel beslut och måste avbryta omkörningen. Då måste man bromsa kraftigt så att man återigen hamnar bakom bilen man vid det här laget är halvvägs förbi och sen hoppas att någon bil bakom inte hunnit ikapp och tagit ens tidigare "plats i kön". Man skall naturligtvis heller inte ligga och sniffa koffert, utan hålla ett tillräckligt säkert avstånd.

När jag kör om en enstaka bil gör jag på samma sätt som du förespråkar. Typexemplet när den "alternativa" metod jag tar upp kan tillämpas är väl framför allt när man hamnat bakom en lastbil eller buss på en relativt kurvig väg, vilket innebär dels att omkörningssträckan blir rätt lång, dels att man har svårt att se tillräckligt långt framåt förrän man väl ligger i mötande fil.

Last edited by a moderator:
Tycker inte din omkörning var något konstig alls, tror de flesta skulle gjort precis som du. Många som ska "tycka" och bedöma här på forumet!

Riktigt snyggt räddad situation, den händelsen tror jag däremot inte de flesta skulle rett ut! Snyggt kört!

Last edited:
Sporthoj.com i ett nötskal, där alla alltid kan bedöma allt, och där alla tutar och ljustutar inför omkörningar. Herregud asså...

:rolleyes:

Lurigt med omkörningar av flera fordon samtidigt. Finns alltid en risk att under tiden man svänger ut och påbörjar omkörningen så gör bilen framför det samtidigt. Kanske slänger denne en snabb blick i backspegeln eller till och med över axeln, men hinner inte se motorcyklisten som passerar in i eller ut ur döda vinkeln. När omkörningen redan är påbörjad och man befinner sig jämsides med bilen är det väldigt svårt att avbryta, vare sig bilen svänger ut eller man upptäcker ett möte (som kanske tidigare dolts av fordonet framför).

Ett knep man kan använda sig av för att minska risken vid omkörningar är att skilja på sidoförflyttningen och själva omkörningen som olika steg.

1. Placera sig bakom fordonet man tänkt köra om och ligga där en liten liten stund så man har en chans att bli upptäckt i backspegeln.
2. När det börjar bli läge att köra om, placera sig något närmare och bakom bilens vänstra bakhjul
3. När närmaste mötande vägbana är fri göra en liten sidoförflyttning åt vänster ut i mötande körfält, utan att accelerera. Man ligger alltså fortfarande alltså snett bakom bilen.
4. Om det är fritt längre fram och man märker att bilen framför inte påbörjat omkörning gasar man på rejält och passerar snabbt bilarna. Är det inte fritt är det bara att göra en sidoförflyttning tillbaka. Man kan på så sätt enkelt avbryta en omkörning och risken är också mindre att ev. bakomvarande bil tagit ens lucka ifall man måste avbryta. När man väl kör om kan man accelerera mer i och med att man inte gör sidoförflyttningen i samma moment och man minskar tiden man befinner sig parallellt med bilarna man kör om.

Har sett att en del motorcyklister tillämpar denna teknik och jag själv upplever det som säkrare. Tekniken funkar inte lika bra i en bil, eftersom den bygger på snabb acceleration. Man får också tänka på att inte ligga allt för nära allt för länge när man lägger sig snett bakom bilen i steg 2 med tanke på risken att den framför tvärbromsar av någon anledning. Steg 2 skall bara vara ett kort ögonblick mellan steg 1 och steg 3.

Herre jesus vad överanalyserat.

Som in gamla körskolelärare sa för 15 år sedan, uppsikt, tecken, placering. Så länge alla involverade parter är med i matchen funkar det skitbra. Om inte, därför ljustuta, vanlig tuta och gas/broms finnes.

Gällande körning i filmen, satan vad jag behövt byta kalsingar efteråt.

Ledsen om mitt inlägg kan ha tolkats som någon form av pekpinne eller kritik mot hur TS agerade - det var verkligen inte avsikten. Kan bara beundra TS för att han lyckades reda ut det hela, mot alla odds! Snarare var mitt inlägg ett försök, om än överanalyserat som WebGringo är inne på, att lite mer generellt diskutera hur man kan hantera omkörningar för att undvika att hamna i besvärliga situationer.

Tycker själv att det är givande att höra hur andra hanterar uppkomna situationer - det hjälper mig att reflektera över mitt eget sätt att agera och ibland kanske förbättra det. Inte fasen kan man ägna sig åt att överanalysera saker när man är ute och kör - på ett forum har man desto fler möjligheter till det. Ibland skiljer sig åsikterna åt och kanske är man fel ute i vissa fall - men förhoppningsvis bidrar i alla fall de svar man får till att man själv och andra som läser lär sig något ytterligare.

Just den metod jag tog upp är inget jag kommit på själv utan lärdes ut på en italiensk MC-kurs jag nyligen gick i Dolomiterna, där jag upplevde läraren som mycket erfaren och som visste vad han snackade om. Fast det innebär ju givetvis inte att det måste vara rätt i alla sammanhang.

Last edited by a moderator:
Enda sättet är väl att bara köra om när man har möte! :D Då låter bilarna bli att köra om!

Faktiskt lite av mitt tänk. Så jävla kul att komma ikapp en gammal kärring i en Punto som flyttar på sig till höger för man skall KUNNA köra om men man lägger sig strax bakom tills hon går ut igen i sitt körfält för att på nåt sätt förbereda sig för kurvan som närmar sig. Man väntar, man väntar, man väntar lite till och sen exploderar man förbi strax innan kurvan med god marginal men det tycker förmodligen inte kärringen. Omoget? Barnsligt? Trafikfarligt? Ja, en gnutta. Livsglädje? Defenitivt!

det där hade lätt resulterat i avkängad backspegel o en redig fot i dörren. sen hade jag själv gjort en smitning som personen i bilen på filmen gjorde.

Faktiskt lite av mitt tänk. Så jävla kul att komma ikapp en gammal kärring i en Punto som flyttar på sig till höger för man skall KUNNA köra om men man lägger sig strax bakom tills hon går ut igen i sitt körfält för att på nåt sätt förbereda sig för kurvan som närmar sig. Man väntar, man väntar, man väntar lite till och sen exploderar man förbi strax innan kurvan med god marginal men det tycker förmodligen inte kärringen. Omoget? Barnsligt? Trafikfarligt? Ja, en gnutta. Livsglädje? Defenitivt!

Herregud...

Last edited:
Nu har man tre goda skäl att inte åka till Norge. Fram till kl 23.56 var det risken för övernitiska poliser men nu ser man att bilförare OCH MC-förare kör som de vore ensamma på vägen :gnissla

Ser dylika saker nästan dagligen här i Sverige med, speciellt på 2+1 vägar eller lgf fordon, folk verkar tro det är kölapps system vid omkörning av långsammare fordon och glömmer 3kap 32§ - "Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning"

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT