h051n
Ny medlem
Nästa gång du tvekar ifall du ska köra om eller inte så tuta lite, för att avvärja en potentiell fara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ledsen, men tycker rådet är rudis.
Sniffa koffert, lägga sig i döda vinkeln, blocka mötande körfält och SEN accelerera?
Skapa en liten lucka till bilen framför, sen acca ikapp rutan för att göra en snabb omkörning är min melodi![]()
Lurigt med omkörningar av flera fordon samtidigt. Finns alltid en risk att under tiden man svänger ut och påbörjar omkörningen så gör bilen framför det samtidigt. Kanske slänger denne en snabb blick i backspegeln eller till och med över axeln, men hinner inte se motorcyklisten som passerar in i eller ut ur döda vinkeln. När omkörningen redan är påbörjad och man befinner sig jämsides med bilen är det väldigt svårt att avbryta, vare sig bilen svänger ut eller man upptäcker ett möte (som kanske tidigare dolts av fordonet framför).
Ett knep man kan använda sig av för att minska risken vid omkörningar är att skilja på sidoförflyttningen och själva omkörningen som olika steg.
1. Placera sig bakom fordonet man tänkt köra om och ligga där en liten liten stund så man har en chans att bli upptäckt i backspegeln.
2. När det börjar bli läge att köra om, placera sig något närmare och bakom bilens vänstra bakhjul
3. När närmaste mötande vägbana är fri göra en liten sidoförflyttning åt vänster ut i mötande körfält, utan att accelerera. Man ligger alltså fortfarande alltså snett bakom bilen.
4. Om det är fritt längre fram och man märker att bilen framför inte påbörjat omkörning gasar man på rejält och passerar snabbt bilarna. Är det inte fritt är det bara att göra en sidoförflyttning tillbaka. Man kan på så sätt enkelt avbryta en omkörning och risken är också mindre att ev. bakomvarande bil tagit ens lucka ifall man måste avbryta. När man väl kör om kan man accelerera mer i och med att man inte gör sidoförflyttningen i samma moment och man minskar tiden man befinner sig parallellt med bilarna man kör om.
Har sett att en del motorcyklister tillämpar denna teknik och jag själv upplever det som säkrare. Tekniken funkar inte lika bra i en bil, eftersom den bygger på snabb acceleration. Man får också tänka på att inte ligga allt för nära allt för länge när man lägger sig snett bakom bilen i steg 2 med tanke på risken att den framför tvärbromsar av någon anledning. Steg 2 skall bara vara ett kort ögonblick mellan steg 1 och steg 3.
Enda sättet är väl att bara köra om när man har möte!Då låter bilarna bli att köra om!
Faktiskt lite av mitt tänk. Så jävla kul att komma ikapp en gammal kärring i en Punto som flyttar på sig till höger för man skall KUNNA köra om men man lägger sig strax bakom tills hon går ut igen i sitt körfält för att på nåt sätt förbereda sig för kurvan som närmar sig. Man väntar, man väntar, man väntar lite till och sen exploderar man förbi strax innan kurvan med god marginal men det tycker förmodligen inte kärringen. Omoget? Barnsligt? Trafikfarligt? Ja, en gnutta. Livsglädje? Defenitivt!
Nu har man tre goda skäl att inte åka till Norge. Fram till kl 23.56 var det risken för övernitiska poliser men nu ser man att bilförare OCH MC-förare kör som de vore ensamma på vägen![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |