Video På Tur i Norge, fick smaka lite bilplåt.

Med smitning!?! Såg ut att gått bra trots den blinda bilföraren.

Last edited:
hur fan kan man vara så jävla blind som bilförare??? satt säkert och smsade :confused::va

Mycket olämplig omkörning, i det läget måste man vara beredd på att bilen svänger ut och se till att kunna bromsa om det behövs.

Ja det var en ganska dåligt förberedd omkörning. Bilföraren var inte heller riktigt med i matchen. Det som gör mig förbannad är att fanskapet tutar på hojen!

Nu har man tre goda skäl att inte åka till Norge. Fram till kl 23.56 var det risken för övernitiska poliser men nu ser man att bilförare OCH MC-förare kör som de vore ensamma på vägen :gnissla

Mycket olämplig omkörning, i det läget måste man vara beredd på att bilen svänger ut och se till att kunna bromsa om det behövs.
MC-föraren håller bra avstånd till framförvarande fordon så att han har god uppsikt över vägen framåt. Sedan tar han en hyfsad chans till omkörning, ger tecken och går ut tydligt för att köra om. Han verkar redan ha planerat omkörningen en bit i förväg och inleder den vid det sista mötet.

Efter att halva raksträckan gått kommer bilföraren på att det kanske är är ett bra läge att köra om, men eftersom han ligger en knapp billängd bakom husbilen och säkert inte alls ser mycket av vägen framåt så är det säkert till stor del en chansning från hans sida. Då bara vräker han ut bilen, och jag kan inte se på filmen att han ger något tecken. Och han har rätt så säkert inte tittat i backspegeln på en stund heller.

Det kan alltid vara farligt att köra om flera fordon samtidigt. Men av filmen så framgår det inte hur länge motorcykeln legat bakom bilen och husbilen. Så de som säger att motorcyklisten gjorde fel där uttalar sig lite överilat. Kanske har motorcyklisten legat bakom personbilen och husbilen i flera kilometer och personbilen har redan missat ett halvdussin chanser till omkörning?

Hur som helst så var det både tur och skicklighet från motorcyklistens sida att det inte gick värre. Filmen hade lika väl kunnat sluta med hur man ser hur motorcykeln voltar över vägräcket och kastas fem meter upp i luften.

Enligt högst vetenskapliga utvärderingar så går det nästan 11 700 blinda idioter bakom ratten jämfört per hoj-pilot så ja, bilens chaufför beter sig tyvärr rätt normalt :zpy

Omkörningar gör man i überfart på mc, då hinner inte bilföraren svänga ut innan han är omkörd. :tummenupp

Enligt högst vetenskapliga utvärderingar så går det nästan 11 700 blinda idioter bakom ratten jämfört per hoj-pilot så ja, bilens chaufför beter sig tyvärr rätt normalt :zpy

Allmänt känt att låg intelligens,tafflig motorik,dålig simultankapacitet,taskig fart på den redan underklockade cpun kräver fyra hjul och gps mitt i rutan för och ens klara sig på sin egen gårdsplan:hihi

Eftersom jag känner föraren av hojen så vet jag lite mer än man ser i filmen. De hade legat bakom ett tag och bilföraren borde haft god möjlighet att se dem i backspegeln.

Mc föraren ligger på fullgas precis när han tar sats att köra om, hojen är dock mkt tungt lastad. Hojföraren gick kraftigt på bromsen och hade abs som gick in. Föraren av bilen var 18 år och hade ca 1 månad gammalt körkort. Föraren av bilen mådde väldigt dåligt efter händelsen och lär kolla speglar och ge tecken i framtiden. Hojföraren var lätt chockad. Bilen fick stora repor och bucklor. Hojen fick inte en repa.

Själv brukar jag ljustuta lite innan omkörning. Mest för att förvirra ;)

Last edited:
Eftersom jag känner föraren av hojen så vet jag lite mer än man ser i filmen. De hade legat bakom ett tag och bilföraren borde haft god möjlighet att se dem i backspegeln.

Mc föraren ligger på fullgas precis när han tar sats att köra om, hojen är dock mkt tungt lastad. Hojföraren gick kraftigt på bromsen och hade abs som gick in. Föraren av bilen var 18 år och hade ca 1 månad gammalt körkort. Föraren av bilen mådde väldigt dåligt efter händelsen och lär kolla speglar och ge tecken i framtiden. Hojföraren var lätt chockad. Bilen fick stora repor och bucklor. Hojen fick inte en repa.

Duktigt av herr pilot att hålla sig på hjulen. Ser otäckt ut.. Norskar.. han vart litt flau i vart fall, bra :)

Tackar för förklaringen. Livet är aldrig svart eller vitt och man får vara glad att ingen blev skadad.
Det där med att kasta en blick över axeln innan man gör en omkörning är underskattat.

Lurigt med omkörningar av flera fordon samtidigt. Finns alltid en risk att under tiden man svänger ut och påbörjar omkörningen så gör bilen framför det samtidigt. Kanske slänger denne en snabb blick i backspegeln eller till och med över axeln, men hinner inte se motorcyklisten som passerar in i eller ut ur döda vinkeln. När omkörningen redan är påbörjad och man befinner sig jämsides med bilen är det väldigt svårt att avbryta, vare sig bilen svänger ut eller man upptäcker ett möte (som kanske tidigare dolts av fordonet framför).

Ett knep man kan använda sig av för att minska risken vid omkörningar är att skilja på sidoförflyttningen och själva omkörningen som olika steg.

1. Placera sig bakom fordonet man tänkt köra om och ligga där en liten liten stund så man har en chans att bli upptäckt i backspegeln.
2. När det börjar bli läge att köra om, placera sig något närmare och bakom bilens vänstra bakhjul
3. När närmaste mötande vägbana är fri göra en liten sidoförflyttning åt vänster ut i mötande körfält, utan att accelerera. Man ligger alltså fortfarande alltså snett bakom bilen.
4. Om det är fritt längre fram och man märker att bilen framför inte påbörjat omkörning gasar man på rejält och passerar snabbt bilarna. Är det inte fritt är det bara att göra en sidoförflyttning tillbaka. Man kan på så sätt enkelt avbryta en omkörning och risken är också mindre att ev. bakomvarande bil tagit ens lucka ifall man måste avbryta. När man väl kör om kan man accelerera mer i och med att man inte gör sidoförflyttningen i samma moment och man minskar tiden man befinner sig parallellt med bilarna man kör om.

Har sett att en del motorcyklister tillämpar denna teknik och jag själv upplever det som säkrare. Tekniken funkar inte lika bra i en bil, eftersom den bygger på snabb acceleration. Man får också tänka på att inte ligga allt för nära allt för länge när man lägger sig snett bakom bilen i steg 2 med tanke på risken att den framför tvärbromsar av någon anledning. Steg 2 skall bara vara ett kort ögonblick mellan steg 1 och steg 3.

Isch, har råkat ut för liknande men med skillnaden att jag hade en extra lång bussficka precis där jag gick ut för att köra om. Har iofs hänt en gång till, men där fanns det en bred och fin bankett. Båda gångerna var det en bilist som legat bakom en framförvarande bil med släp en längre tid. Det är inte utan att man önskar att gasen satt på vänster sida så man kunde klippa till bilen med högern när de gör så.

Last edited:
Själv är jag numer livrädd vid denna typ av omkörning. Samma sak som på filmen hände häromdagen med en mobilpratare som hade noll koll. Hade inte hunnit lika långt i omkörningen dock så jag hann släppa.
Men jäkligt otäckt att köra om flera fordon. Har blivit prejad på samma sätt när jag kommit i bil också.

Enda sättet är väl att bara köra om när man har möte! :D Då låter bilarna bli att köra om!

Lurigt med omkörningar av flera fordon samtidigt. Finns alltid en risk att under tiden man svänger ut och påbörjar omkörningen så gör bilen framför det samtidigt. Kanske slänger denne en snabb blick i backspegeln eller till och med över axeln, men hinner inte se motorcyklisten som passerar in i eller ut ur döda vinkeln. När omkörningen redan är påbörjad och man befinner sig jämsides med bilen är det väldigt svårt att avbryta, vare sig bilen svänger ut eller man upptäcker ett möte (som kanske tidigare dolts av fordonet framför).

Ett knep man kan använda sig av för att minska risken vid omkörningar är att skilja på sidoförflyttningen och själva omkörningen som olika steg.

1. Placera sig bakom fordonet man tänkt köra om och ligga där en liten liten stund så man har en chans att bli upptäckt i backspegeln.
2. När det börjar bli läge att köra om, placera sig något närmare och bakom bilens vänstra bakhjul
3. När närmaste mötande vägbana är fri göra en liten sidoförflyttning åt vänster ut i mötande körfält, utan att accelerera. Man ligger alltså fortfarande alltså snett bakom bilen.
4. Om det är fritt längre fram och man märker att bilen framför inte påbörjat omkörning gasar man på rejält och passerar snabbt bilarna. Är det inte fritt är det bara att göra en sidoförflyttning tillbaka. Man kan på så sätt enkelt avbryta en omkörning och risken är också mindre att ev. bakomvarande bil tagit ens lucka ifall man måste avbryta. När man väl kör om kan man accelerera mer i och med att man inte gör sidoförflyttningen i samma moment och man minskar tiden man befinner sig parallellt med bilarna man kör om.

Har sett att en del motorcyklister tillämpar denna teknik och jag själv upplever det som säkrare. Tekniken funkar inte lika bra i en bil, eftersom den bygger på snabb acceleration. Man får också tänka på att inte ligga allt för nära allt för länge när man lägger sig snett bakom bilen i steg 2 med tanke på risken att den framför tvärbromsar av någon anledning. Steg 2 skall bara vara ett kort ögonblick mellan steg 1 och steg 3.

Ledsen, men tycker rådet är rudis. :gnissla
Sniffa koffert, lägga sig i döda vinkeln, blocka mötande körfält och SEN accelerera? :va

Skapa en liten lucka till bilen framför, sen acca ikapp rutan för att göra en snabb omkörning är min melodi :yoparty

Hej, kanske skulle skrivit att det var jag som körde. Detta var i lördags och på väg till Stavanger, finns nästan inga omkörningssträckor och vi kan nog skriva Bibeln 2 om den här händelsen ser det ut som, men i det här fallet vill jag bara visa något som sällan fastnar på bild. Både jag och bilföraren blev en bättre förare efter den här händelsen! Kör tryggt gott folk :)
Mvh Mattias

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...