Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MC-föraren håller bra avstånd till framförvarande fordon så att han har god uppsikt över vägen framåt. Sedan tar han en hyfsad chans till omkörning, ger tecken och går ut tydligt för att köra om. Han verkar redan ha planerat omkörningen en bit i förväg och inleder den vid det sista mötet.Mycket olämplig omkörning, i det läget måste man vara beredd på att bilen svänger ut och se till att kunna bromsa om det behövs.
Enligt högst vetenskapliga utvärderingar så går det nästan 11 700 blinda idioter bakom ratten jämfört per hoj-pilot så ja, bilens chaufför beter sig tyvärr rätt normalt![]()
Eftersom jag känner föraren av hojen så vet jag lite mer än man ser i filmen. De hade legat bakom ett tag och bilföraren borde haft god möjlighet att se dem i backspegeln.
Mc föraren ligger på fullgas precis när han tar sats att köra om, hojen är dock mkt tungt lastad. Hojföraren gick kraftigt på bromsen och hade abs som gick in. Föraren av bilen var 18 år och hade ca 1 månad gammalt körkort. Föraren av bilen mådde väldigt dåligt efter händelsen och lär kolla speglar och ge tecken i framtiden. Hojföraren var lätt chockad. Bilen fick stora repor och bucklor. Hojen fick inte en repa.
Själv brukar jag ljustuta lite innan omkörning. Mest för att förvirra![]()
Eftersom jag känner föraren av hojen så vet jag lite mer än man ser i filmen. De hade legat bakom ett tag och bilföraren borde haft god möjlighet att se dem i backspegeln.
Mc föraren ligger på fullgas precis när han tar sats att köra om, hojen är dock mkt tungt lastad. Hojföraren gick kraftigt på bromsen och hade abs som gick in. Föraren av bilen var 18 år och hade ca 1 månad gammalt körkort. Föraren av bilen mådde väldigt dåligt efter händelsen och lär kolla speglar och ge tecken i framtiden. Hojföraren var lätt chockad. Bilen fick stora repor och bucklor. Hojen fick inte en repa.
Själv brukar jag ljustuta lite innan omkörning. Mest för att förvirra![]()
Lurigt med omkörningar av flera fordon samtidigt. Finns alltid en risk att under tiden man svänger ut och påbörjar omkörningen så gör bilen framför det samtidigt. Kanske slänger denne en snabb blick i backspegeln eller till och med över axeln, men hinner inte se motorcyklisten som passerar in i eller ut ur döda vinkeln. När omkörningen redan är påbörjad och man befinner sig jämsides med bilen är det väldigt svårt att avbryta, vare sig bilen svänger ut eller man upptäcker ett möte (som kanske tidigare dolts av fordonet framför).
Ett knep man kan använda sig av för att minska risken vid omkörningar är att skilja på sidoförflyttningen och själva omkörningen som olika steg.
1. Placera sig bakom fordonet man tänkt köra om och ligga där en liten liten stund så man har en chans att bli upptäckt i backspegeln.
2. När det börjar bli läge att köra om, placera sig något närmare och bakom bilens vänstra bakhjul
3. När närmaste mötande vägbana är fri göra en liten sidoförflyttning åt vänster ut i mötande körfält, utan att accelerera. Man ligger alltså fortfarande alltså snett bakom bilen.
4. Om det är fritt längre fram och man märker att bilen framför inte påbörjat omkörning gasar man på rejält och passerar snabbt bilarna. Är det inte fritt är det bara att göra en sidoförflyttning tillbaka. Man kan på så sätt enkelt avbryta en omkörning och risken är också mindre att ev. bakomvarande bil tagit ens lucka ifall man måste avbryta. När man väl kör om kan man accelerera mer i och med att man inte gör sidoförflyttningen i samma moment och man minskar tiden man befinner sig parallellt med bilarna man kör om.
Har sett att en del motorcyklister tillämpar denna teknik och jag själv upplever det som säkrare. Tekniken funkar inte lika bra i en bil, eftersom den bygger på snabb acceleration. Man får också tänka på att inte ligga allt för nära allt för länge när man lägger sig snett bakom bilen i steg 2 med tanke på risken att den framför tvärbromsar av någon anledning. Steg 2 skall bara vara ett kort ögonblick mellan steg 1 och steg 3.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |