På jakt efter 258

Storskurken

Hangaround
Gick med
2 May 2008
Hoj
07:Suzuki DL1000 v-strom
Hej!

Är precis färsk här på forumet.Har inte hunnit kika på allt än men verkar vara ett trevligt ställe.

Men min fråga till alla entusiaster är..vet någon vart man kan komma över en av "kronans"gamla 258:or??Och isf är det möjligt att väg eller e-regga en sån?

Har kikat runt på nätet men har inte hittat så mycket om ämnet..

Björn

Har dom öht sålt ut några till allmänheten? De flesta har väl överförts till fmck eller?

Det finns att köpa och kan reggas men svåra att hitta. De som finns hålls hårt i. Jag har själv en militärhoj. Jag vet att försvaret skänkte bort en j*vla massa militärhojar till Estland för några år sen. När gamla F18 tömdes, fanns ett helt hus fullt med nya motorer och växellådor i lådor samt hojar och en massa delar åkte ner i en container och ut på tippen, okänt var. Ingen fick köpa nåt av det.
Och så menar försvaret att de inte har pengar… :va

Det finns att köpa och kan reggas men svåra att hitta. De som finns hålls hårt i. Jag har själv en militärhoj. Jag vet att försvaret skänkte bort en j*vla massa militärhojar till Estland för några år sen. När gamla F18 tömdes, fanns ett helt hus fullt med nya motorer och växellådor i lådor samt hojar och en massa delar åkte ner i en container och ut på tippen, okänt var. Ingen fick köpa nåt av det.
Och så menar försvaret att de inte har pengar… :va

Det är en massa lagkrav som gör att FMV inte får sälja till privatpersoner längre. Dels är det lobbyorganisationer som företräder handlarna som opponerat sig mot att marknaden förtörs när FMV tex säljer ut säg 1000 traktorer till privatpersoner. Dels är det nya lagkrav om att den som säljer en produkt måste ta fullt produktansvar om produkten säljs till privatpersoner. Dessa krav gör det svårt för FMV att sälja äldre ting som inte uppfyller dagens säkerhetskrav, godkänd dokumentation, säkerhetsinstruktioner, miljökrav osv. Därför säljs tingen endast i större batchar till företag eller organisationer som uppfyller de kravs som erfodras för att FMV inte ska kunna stämmas för vad som sedan händer med produkterna.

Jag tycker förstås också att det är trist.

Last edited:
Ja förlåt, jag hade fel. Min är inreggad sen länge förstås.

Ja förlåt, jag hade fel. Min är inreggad sen länge förstås.

Det var ju en bra fråga, ty jag kan förstå att man blir förvånad när man som skattebetalande privatperson inte är kvalificerad att lägga bud på ting som en gång köpts in för skattepengar.

Gå med i FMCK som MC-ordonans så får du en 258:a och kläder och sen är det bara att gasa,,,,,,, sen måste du ju göra 20 timmars hemvärnstjänst också.
http://www.fmck.se/

Kom på en sak till, det brist på reservdelar till 258:orna så jag tror inte det är troligt att försvaret skrotar ut några, de hojar som är lik blir reservdelar

Last edited:
När gamla F18 tömdes, fanns ett helt hus fullt med nya motorer och växellådor i lådor samt hojar och en massa delar åkte ner i en container och ut på tippen, okänt var. Ingen fick köpa nåt av det.

Reservdelslagret på Tullinge flyttades. Bitarna behövs...

Det såldes ut en väldig massa i början av 90-talet till handlare och privatpersoner.
Sen dess har jag inte sett FMV sälja några.

Kolla här: http://www.blocket.se/vi/16243808.htm?ca=6_s

0364670225.jpg

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride