På hoj till Nordkap!

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200 -97
Som titeln lyder, så ska jag å en vän åka på våra fräna hojar till Nordkap.

Nån annan som gjort samma resa? Nåt man bör tänka på, nån väg man bör undvika, nån väg man bör välja. Och framförallt den viktigaste frågan, kanske dum, men man måste ju fråga:

Finns det tillräckligt med bensinstationer?! Vore otrevligt om man måste leda hojen i 10 mil för att soppan har tagit slut? :mad:

Vi tänkte åka efter midsommar, vill uppleva midnatssolen!

Vi är ofta upp till Tromsø og Hammerfest då vi gör en hel del projekt i de trakterna. Du har en fantastisk färd att se fram emot i Nordens vackraste natur;-)

Finns gott om mackar - Håll dig gärna till kustvägar vissa sträckor,men har Du inte hela sommaren på Dig så må Du sträckköra E6 vissa delar. Att färja är inte fel!

Vad Ni gör - bomma inte en natt i Tromsø - Nordens Paris! Dyyyrt som stryk - en omväg förvisso, men detta vill Ni inte missa!

Kommer själv att åka till Bodø med några polare till ett projekt vi håller på med - om nu vädret tillåter....

Lycka till, och...

Ha de!

trummiz skrev:
2095595 Som titeln lyder, så ska jag å en vän åka på våra fräna hojar till Nordkap.

Nån annan som gjort samma resa? Nåt man bör tänka på, nån väg man bör undvika, nån väg man bör välja. Och framförallt den viktigaste frågan, kanske dum, men man måste ju fråga:

Finns det tillräckligt med bensinstationer?! Vore otrevligt om man måste leda hojen i 10 mil för att soppan har tagit slut? :mad:

Vi tänkte åka efter midsommar, vill uppleva midnatssolen!
Underbart!!! Jag har gjort den resan för några år sedan, vilket landskap! Vi upplevde inga problem med tankställen, förutom när vi korsade Finnmarksvidda, där var det lite ödsligt kan man säga...
Vi hade extrem tur med vädret också, soligt nästan hela vägen upp längs E6 i Norge. Det var först på hemvägen jag började frysa lite, kring Östersund, men då var man ju nästan hemma, kändes det som...

Lycka till och njut, jag är faktiskt avis... Minns att jag tänkte att jag måste göra den resan innan jag sitter där med fru och barn. Jag gjorde det, och nu sitter jag här med fru o barn... :hihi

Se till och tanka i sista samhället (glömt namnet) som ligger ca. 70km innan nordkap bara så är det lugnt. Men annars är det nedförsbacke på retur vägen (jag åkte tomgång...).

Inträde till själva nordkap är dyrt, vi parkerade precis utanför (100 meter) och sparade ca. 800 norska med o det...

varning för mycket låååånga mörka o fuktiga tunnlar (se till o inte ha mörkt visir!)

fart freak skrev:
2103447
varning för mycket låååånga mörka o fuktiga tunnlar (se till o inte ha mörkt visir!)

Jo, gjorde det misstaget när jag åkte i Norge förra året, åkte kring trollstigen å allt där. Hade mitt mörka visir på då, tänkte inte på att byta. Otroligt dumt! Fick åka med visiret uppfält vilket ledde till en massa slasksprut från mötande trafik i ansiktet. Blä.

trummiz skrev:
2102754 Låter ju bra detta! Vilka vägar rekomenderas då?
Asså, jag är ju helt såld på E6 upp genom Norge, man kan säga att det är en vacker väg ! När man passerat sveriges nordligaste punkt finns det inte så många vägar att välja på. Vi bodde sista natten innan Honningsvåg i den gamla samebyn Kautokeino, helt ok. Därifrån återstod ca 40 mil via Lakselv om jag minns rätt. Har ett kort på oss när vi sitter på ett utefik i Lakselv. Solen skiner och vi också, det syns liksom i blicken att vi snart nått vårt mål. :D

På hemvägen körde vi Inlandsvägen tror jag det heter, mitt genom Sverige via Storuman och Dorothea och Östersund. Det är ett sätt att se hur norrlands inland ser ut, men se upp för renar. Har man stor hemlängtan väljer man E4 längs svenska östkusten. Inte roligt men hyfsat smidigt och snabbt sätt att ta sig söderut, har kört den en annan norrlandstur.
Hat kul! :tummenupp

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...