På begäran... FirebladeTurbo/RC211V replica

Wheeliedevil skrev:
Kompression: 9,5:1

Intressant. Ungefär hur långt har du backat tändningen?


Turbo: Vattenkyld Mitsubishi TD-04 med 5:ans avgashus avsett för Saab 9-5 Aero. Stålomspunna slangar till oljetillförsel.

Jag skulle nog vilja upplysa om att du skulle kunna köra med 6 kvadrats 9000 Aero hus. Passar rakt av. Lite mer på topp...


Oljekylare: BMW orginal luftkyld istället för standard vattenkylda som inte fick plats. Stålomspunna slangar.

En av slangarna såg lite nypt ut... Eller var det "still under construction"?


Dumpventil: Saab orginal

En "Uhm-luft"-ventil minsann...

Som sagt, snyggt bygge. Men hur kan du köra med 9,5 i komp? Vi kör med ungefär det kompressionsförhållandet och vi har ett mycket raffinerat spik- & laddtrycksregleringssystem för att kunna hantera höga kompressioner.

Vad har du för laddtrycksreglering? Programmerbar?

Har du bromsbänksdata man kan få glutta på?

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Intressant. Ungefär hur långt har du backat tändningen?

Jag skulle nog vilja upplysa om att du skulle kunna köra med 6 kvadrats 9000 Aero hus. Passar rakt av. Lite mer på topp...

En av slangarna såg lite nypt ut... Eller var det "still under construction"?

En "Uhm-luft"-ventil minsann...

Som sagt, snyggt bygge. Men hur kan du köra med 9,5 i komp? Vi kör med ungefär det kompressionsförhållandet och vi har ett mycket raffinerat spik- & laddtrycksregleringssystem för att kunna hantera höga kompressioner.

Vad har du för laddtrycksreglering? Programmerbar?

Har du bromsbänksdata man kan få glutta på?

/J

Det skiljer sig lite på var och när jag har backat tändningen, allt är inmappat i bänk (65mil).
Det räcker gott o väl med det avgashuset som sitter där.
Ja, slangen som såg nypt ut var "under construction". Har en ny hållare till oljekylaren.
Jag använde en special PowercommanderIIIr som Michael Beltcher på Dynojet har programmerat om så jag kan använda mer bränsle än vad en standard PCIIIr till bladen klarar + att jag kan feta på ex. 2-3:ans cylinder vid behov. Tändningen är ochså justerad med PCIIIr:en
Har bara märkt tendenser till spikningar vid enstaka tillfällen med det är fixat, jag laddar "bara" 0,7bar så det är inga överdrivna laddtryck. Jag har byggt denna för att det är en kul grej och framförallt för att hojen ska bibehålla sin tillförlitlighet och fungera i praktiken.
Vad använder "ni" för styrsystem och var jobbar du/ni??
Nej, laddtrycket är fast och inte programmerbart, ändrar jag det så måste det mappas om igen.
Jag har massvis med olika testkörningar i bänk. Körning med olika tryck mm.. Vad exakt är du ute efter?? Bifoger en...
/WD
 
Last edited:
Fan vad snygg den är

Fy fan vad snygg den blev juhh.... skulle kunna ge mycket för att få höra hur den låter på vägen sen :D
när repotaget är färdigt, måste du lägg upp en filmsnutt jhhh jag menar det är ju en ögonsten, men ljudet alltid det ljudet :D
 
Exempel på en bänkkörning...
 

Bifogat

  • blade.jpg
    blade.jpg
    123.2 KB · Visningar: 1,977
Last edited:
Wheeliedevil skrev:
Har bara märkt tendenser till spikningar vid enstaka tillfällen med det är fixat, jag laddar "bara" 0,7bar så det är inga överdrivna laddtryck.

Aha. Hur går du upp i laddtryck vid låga varvtal, styr du wastegaten?

Jag har byggt denna för att det är en kul grej och framförallt för att hojen ska bibehålla sin tillförlitlighet och fungera i praktiken.
Vad använder "ni" för styrsystem och var jobbar du/ni??

Jag jobbar ju på turbo/prestanda gruppen på SAAB, och vi använder Trionic (T7 & T8) som du säkert redan vet.


Nej, laddtrycket är fast och inte programmerbart, ändrar jag det så måste det mappas om igen.

OK. Annars är det relativt enkelt att via en standard APC ventil från SAAB kunna styra wastegaten. Du skulle t.ex. kunna få ett mycket bättre lågvarvsvridmoment om du kunde hålla wastegaten stängd ända upp tills du vill pysa ut p.g.a. spikning/avgastemp.


Jag har massvis med olika testkörningar i bänk. Körning med olika tryck mm.. Vad exakt är du ute efter?? Bifoger en...
/WD

Tja, det finns ju en hel del!! Vad har du för mätuttag? Temp före turbin är ju rätt intressant. Vad kör du för Lambda? Skulle vara hemskt intressant att se var du åker i kompressormappen, dvs vad du kör för tryckförhållande vid olika flöden. Flödet kan man ju hyfsat approximera med varvtalet & temp, tryckförhållandet är ju rätt uppenbart hur man mäter.

Har du en körning med effekt kontra laddtryck?

/J
 
Jag styr inte wastegaten annat än med trycket från turbon via ett T-munstycke där jag leder ut en bestämd mängd luft i atmosfären. Hojen börjar ladda vid ca 4500Rpm så det funkar bra som det är. Visst är det klart att high-tech styrsystem för alla tänkbara faktorer är att föredra men jag har en begränsad budget på det här bygget och eftersom det fungerar bra som det gör så...
Jag har inte möjlighet att köra in laddtrycket i datorn, tyvärr. Det hade varit kanon men eftersom det knappt jobbas med turbo på hojar så känner jag iaf inte till något program som kan kombineras med vårt Winpep7/Tuning link som jobbar med laddtryck.
Du skulle ju bygga en turbohoj som har alla förutsättningar med att få tag på feta grejer. Hörde att det var någon i Göteborg som hade turbomatat en RGV250 så du har lite o göra på 500:an :D
Eller köp en 4-taktare o ladda på. När man har vant sig vid turbo så kör man med det annars kan man lika gärna trampa. :tummenupp
/WD
 
r1666 skrev:
ska du sälja den eller köra själv?? bana eller??mycket snygg blir den iaf :tummenupp :tummenupp

Tackar! Jag ska behålla hojen. Den kostar mig inte knappt något längre. Det blir nog inte någon bankörning heller med den, det är svårt o hålla igen effekten ibland. Kan lätt resultera i en olycka.. :fakta
/WD
 
Wheeliedevil skrev:
Tackar! Jag ska behålla hojen. Den kostar mig inte knappt något längre. Det blir nog inte någon bankörning heller med den, det är svårt o hålla igen effekten ibland. Kan lätt resultera i en olycka.. :fakta
/WD


skulle fan inte vågat köra den på bana själv :o
 
Är det inte dags att trycka ut lite nya bilder snart...?

Vackert bygge! Bortsätt från "en del svetsfogar" :tummenupp

Ska den sälgas? ;)
 
Den lär bli jävligt snygg, det lilla man ser på din avatar + den crypterade, bilden tom Valentino skulle bli impad tror jag. Men en fråga som jag inte har sett innan på tråden, nämligen ljudet, hur låter den? Det är en replika men ändå en rad 4:a.
Kan du lägga upp en ljud fil?

Snyggt jobbat, jag är avis. :tummenupp
 
chrille-r1000 skrev:
Den lär bli jävligt snygg, det lilla man ser på din avatar + den crypterade, bilden tom Valentino skulle bli impad tror jag. Men en fråga som jag inte har sett innan på tråden, nämligen ljudet, hur låter den? Det är en replika men ändå en rad 4:a.
Kan du lägga upp en ljud fil?

Snyggt jobbat, jag är avis. :tummenupp

Tackar för det! Ja, hur låter den? Den är inte så överdrivet högljudd. Den har det hör goa rosslande vinandet från turbon när man bara står still o varvar den. När man sen kör och bygger upp laddtryck o släpper av kommer ett underbart WOOOSH från dumpventilen =). Hur den går?? Trots maximal drevning vill framhjulet gärna klättra till väders på både 4:an o 5:an...
/WD
 
Jag får väl ge mig nu då o lägga ut ett par riktiga bilder...
Allt det lackerade är uppstripat på egen hand.
 

Bifogat

  • fireblade bakifrån.jpg
    fireblade bakifrån.jpg
    81.5 KB · Visningar: 1,770
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top