På begäran... FirebladeTurbo/RC211V replica

Den där hojen bara måste du anmäla till nån stylingtävling i sommar. Den kommer att vinna lätt! Ser fram emot att få se den påklädd i sin helhet! Posta bilder så fort du fått på kåporna tack.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
aaah...man ryser verkligen av välbehag när man ser den där skapelsen.

ska bli väldigt trevligt att se den i sin helhet sedan när den är klar. :tummenupp
 
Specifikationer:

Fabrikat: Honda CBR 929 RR
Årsmodell: 2000
Färg: Repsol lack a la RC211V, stripade fälgar.
Cylindervolym: 929 cc
Torrvikt: 170Kg
Motor: Dubbla topplockspacknigar, ändrade kamtider.
Kompression: 9,5:1
Avgassystem: Egentillverkat grenrör, egentillverkat rostfritt avgassystem designat med RC211V som förebild med ett uppdraget under kutsen och ett på sidan. Borttagen H-vix ventil.
Turbo: Vattenkyld Mitsubishi TD-04 med 5:ans avgashus avsett för Saab 9-5 Aero. Stålomspunna slangar till oljetillförsel.
Oljekylare: BMW orginal luftkyld istället för standard vattenkylda som inte fick plats. Stålomspunna slangar.
Oljefilterflyttare: Egen tillverkning med stålomspunna slangar.
Intercooler: Cellpaket och gavlar från Mc-xpress, Hjälpt av Peter Johansson.
Trycksmätare: Mc-xpress
Dumpventil: Saab orginal
Luftfilter: K&N med Precharger
Vevhusfilter: K&N
Dumpventilsfilter: K&N
Spjällhus: Modifierat för att passa plenumkammaren, fastsatt i motorn och strapsade slangar för att inte kunna blåsa bort av laddtrycket.
Plenumkammare: Utfräst platta med trattar för att passa spjällhus, Hjälpt av Peter Johansson.
Bränsletillförsel: Special Powercommander, omprogrammerad för att kunna ge 100% extra bränsle istället för dom 50% som är standard. Justerbar för respektile cylinder med +/- 5% utifrån den map som läggs in. Ställbar tändning. Ev. uppdatering på spridare, pump och regulator till 2004.
Expansionskärl: Egettillverkat i aluminium.
Koppling: Förstärkt 20%
Utväxling: 17/40, Standard 16/42
Toppfart: 305 ärliga Km/h/12000rpm
Bromsar: Stålomspunna slangar fram och bak, Carbone Lorraine racing belägg.
Övrigt: Kylfläkten avsvarvad 8mm och framskärmen kapad för att få plats med intercoolern framför kylaren, vända växellägen, egentillverkad vit varvräknartavla, borttagen PAIR ventil, Öhlins styrdämpare, Egentillverkade Mushrooms, Diodbakljus med inbyggt bromsljus och blinkers, hjälpt av Fredrik Adenholm. Manuell knapp till kylfläkten som i avslaget läge fungerar som standard, Dynatek shiftlight.
 
Last edited:
Re: fan den är ju bara för fin...

shoik skrev:
hur många hk/kw hade du bänkat den till?
fan man kan ju kolla på den hhur länge som helst :D :tummenupp :bow


Har haft 248Hk ur den men spridarna stog fullt öppna hela tiden då, jag ska lägga mig runt 230 för bästa möjliga körbarhet och driftsäkerhet. Ska eventuellt fixa en progressiv tryckregulator och andra spridare till nästa sommar.
/Wd
 
säger som alla innan, brutal och grym båge som garanterat kommer väcka så mycket uppmärksamhet så det är inte sant.
Så jäkla seriöst byggt också :bow :bow :bow
 
ähhh vilken skit den har ingen kompressor :p

skojja den va sjukt grm bal o rå och 100 coola ord till. men vaffö gör den bara 305 kmh den borde göa mer,
ska du gatregga den???



//Niklas
 
ähhh vilken skit den har ingen kompressor :p

skojja den va sjukt grm bal o rå och 100 coola ord till. men vaffö gör den bara 305 kmh den borde göa mer,
ska du gatregga den???



//Niklas
 
Re: Re: fan den är ju bara för fin...

:bow
Wheeliedevil skrev:
Har haft 248Hk ur den men spridarna stog fullt öppna hela tiden då, jag ska lägga mig runt 230 för bästa möjliga körbarhet och driftsäkerhet. Ska eventuellt fixa en progressiv tryckregulator och andra spridare till nästa sommar.
/Wd

det är så att man blir tårögd :D :bow :skrämd :bow :crash
 
Nikel skrev:
ähhh vilken skit den har ingen kompressor :p

skojja den va sjukt grm bal o rå och 100 coola ord till. men vaffö gör den bara 305 kmh den borde göa mer,
ska du gatregga den???



//Niklas

Bara 305?? E du go eller?? Detta är verklig hastighet uppmätt i bänk. En R1:a som varvar fullt på 6:an gör "bara" strax över 270 ärliga även om det står 305 på hastighetsmätaren. Sen får du räkna med aerodynamiken också.
 
Topphastigheten spelar mindre roll när man gjort ett av de snyggaste byggena i mannaminne! :) och 305km/h borde iaf räcka när man ska ned till närmsta McDonalds och poosa. ;)
 
Nikel skrev:
ähhh vilken skit den har ingen kompressor :p

skojja den va sjukt grm bal o rå och 100 coola ord till. men vaffö gör den bara 305 kmh den borde göa mer,
ska du gatregga den???



//Niklas

Det är en drevningsfråga. En Hayabusa klarar inte "mer" än max ca 300km/h hur du än drevar den, men den här klarar alla gånger en bra bit över 300km/h med en annan drevning, men ägaren kallar sig för Wheeliedevil och inte Speeddemon ;)

Ett jävla coolt bygge är det iaf.
 
Det må jag säga... :D

Vågat att inte gå den enkla(?) vägen å smacka på ett Marklund kitt...


Respect! :tummenupp



/R
 
tänkte väll det, rossi kommer ju upp i 310 på bana med sin o den har bara 220 hk, fast den väger ju 145 kg ochså
 
Back
Top