Pärlor för svin?!

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Har en Hornet från 06 som jag trivs med. Efter en säsongs utvärdering har jag kommit till att det kanske ändå skulle vara bra att sänka den lite och då samtidigt få anledning att skaffa bättre fjädringskomponenter.

Jag var till lokala verkstaden och vädrade funderingarna lite, men känner att jag inte riktigt fick nåt gehör för tankarna om uppgradering.

Vad säger ni med lite mer erfarenhet, är det värt att satsa på nåt bättre till min Hornet? Eller borde jag försöka få den sänkt till minsta möjliga kostnad?

En annan fråga, om det lönar sig att kolla efter nya komponenter, hur vet jag vad som passar? (Jag har tekniska manualen till hojen.)

Tänkte mig en sänkning på några cm (5?) och att lite mer justeringsmöjligheter än förspänning bak kunde vara trevligt.
 
Jag har en bakstötdämpare från en cbr 600 2005 liggande som plockades av när hojen var ett år gammal. Den kanske passar?
 
Fjädring: Wilbers tycker jag är prisvärda. Stötdämparen byggs för din vikt och körstil, procent med skjuts etc. Ca 4500 vid direktbetalning och är "ombyggningsbar" +/- 3 cm om jag inte minns fel. Monterade precis en sån på en gammal GSXR, klar förbättring.

Leta upp din modell här och räkna inte riktigt med uppgivna leveranstider. Du kanske inte får mer justeringsmöjligheter än förspänning och retur men en dämpare som är byggd för dig och din hoj.

http://ebutik.nccr.se/wilbers-suspe...a/honda-600cc/honda-cb-600-f-hornet-pc-34-36/


Vet folk som beställt direkt av Wilbers och fått grejerna på ett par dar.
 
Last edited:
Högre stövlar är jag inte intresserad av. Tackar däremot för tipset om Wilbers, ska kolla in.

Bråttom har jag inte, lär inte göra något innan tidigast i november...
 
Fråga 2 om någon orkar svara: Om jag byter bakdämpare/fjädring, så måste jag väl sänka framänden också? Annars ändrar väl geometrin och därmed köregenskaperna (alltså styregenskaperna) ?
 
Fråga 2 om någon orkar svara: Om jag byter bakdämpare/fjädring, så måste jag väl sänka framänden också? Annars ändrar väl geometrin och därmed köregenskaperna (alltså styregenskaperna) ?

Japp, fjäder för din vikt, kolla med leverantören av bakdämparen vad dom rekommenderar sen lossar du gaffelbenen och släpper ner fronten så du får rätt höjd.
 
Fråga 2 om någon orkar svara: Om jag byter bakdämpare/fjädring, så måste jag väl sänka framänden också? Annars ändrar väl geometrin och därmed köregenskaperna (alltså styregenskaperna) ?

Ja det bör du, dessutom lär du tyvärr få väldigt dålig markfrigång med.en så kraftig sänkning.
Går det inte modifiera sadeln så att den blir tunnare?
 
Ja det bör du, dessutom lär du tyvärr få väldigt dålig markfrigång med.en så kraftig sänkning.
Går det inte modifiera sadeln så att den blir tunnare?

Komforten i sadeln är redan bortkarvad :hihi

Hur mycket sänkning är realistiskt utan att sabba markfrigången för mycket?
 
Ok, bättre än inget.

Men hur vet jag om en dämpare är kortare/ger någon sänkning?

Man brukar sänka genom att byta "hundbenet" bak, den del av länkaget till stötdämparen som ser ut som...ett hundben. Så lösningen kanske är ny dämpare anpassad som "standard" uppgradering till hojen, dvs samma mått som original, men annat hundben.


Edit...en snabb googling tyder på att din hoj inte har "hundben"
 
Man brukar sänka genom att byta "hundbenet" bak, den del av länkaget till stötdämparen som ser ut som...ett hundben. Så lösningen kanske är ny dämpare anpassad som "standard" uppgradering till hojen, dvs samma mått som original, men annat hundben.


Edit...en snabb googling tyder på att din hoj inte har "hundben"

Nä, den har inget hundben. Stötdämparen sitter direkt i svingen (upphöjd grej med hål genom där dämparen är monterad). Alltså måste hela dämparen bytas, enligt min slutsats. Farsan hade nån idé om att borra nytt hål för att flytta fästningen i baksvingen, men det är rätt dåligt med material där + att jag är allmänt osugen att borra extra hål i svingen. :gnissla

Tackar för länkar i ditt andra inlägg. :)
 
Ok, bättre än inget.

Men hur vet jag om en dämpare är kortare/ger någon sänkning?


Jag har haft några hojar jag sänkt, en sänkning på 20-25mm gör ganska stor skillnad.
Jag har bara sänkt med ”dogbone” bak och inte rört fram.
Inte märkt någon skillnad på styregenskaper.
Men jag jagar och andra sidan inte hundradelar på bana. :)
 
Jag har haft några hojar jag sänkt, en sänkning på 20-25mm gör ganska stor skillnad.
Jag har bara sänkt med ”dogbone” bak och inte rört fram.
Inte märkt någon skillnad på styregenskaper.
Men jag jagar och andra sidan inte hundradelar på bana. :)

Det där hör man ibland: "jagar inga hundradelar på bana" som ett sätt att avfärda nästan vad som helst.
Men, att ändra styrgeometrin på en vardagshoj handlar om hur trevlig den är att köra - till vardags.

Tänk om det som påverkar en hoj att bli "tråkig" med last bakom föraren eller rent av passagerare inte är den extra vikten i sig, eller bara tyngdpunktsförflyttningen - tänk om den förändrade styrgeometrin har en minst lika stor del i att en hoj kan gå från kesande kalv till idisslande ko med bara 20 kilo bakom föraren...?

Att endast sänka en hoj bak och inte tro att det ger påverkan i hojens uppträdande är ett hån mot den uppsättning av ingenjörer som tossat ihop hojen, och att du inte märker någon skillnad pekar bara mot att du inte är tillräckligt analytisk i din körning.

Den som vill jaga hundradelar på bana gör det - på vilken gris till hoj dom helst, men varför frivilligt baxa runt en ovillig stock genom kurvor på landsvägen?
 
Vi sänkte damens förstahoj. Vilken miss!

Gick från en jävligt trevlig sporthoj till trögstyrd touringhoj. När vi sedan köpte en ny hoj till henne så lärde hon sig att anpassa sig efter hojen inte tvärtom.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Om det bara är 20-30 mm som behövs så karva bort lite stoppning i sadeln. Eller köp en tunnare eftermarknadssadel.
 
Nä, den har inget hundben. Stötdämparen sitter direkt i svingen (upphöjd grej med hål genom där dämparen är monterad). Alltså måste hela dämparen bytas, enligt min slutsats. Farsan hade nån idé om att borra nytt hål för att flytta fästningen i baksvingen, men det är rätt dåligt med material där + att jag är allmänt osugen att borra extra hål i svingen. :gnissla

Tackar för länkar i ditt andra inlägg. :)

Ja, vad jag kunde se länkade jag till information om det du behöver för att sänka 35mm utan att behöva byta dämparen? Med artikelnummer, pris och hela faderullan. Hoppas du får till det!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top