Oxiderar kawasakis aluminium?

ulkman

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Ninja
Jag är sugen på att putsa fram aluminiumfinishen på min zx9r, inte sådär spegelblankt utan mer som en matt yta.

Ramen måste match mina alu-kåpor som jag byggt.

Men hur är det nu, alla kawor jag kollat på har lackerad aluminium. Är kawasakis aluminium känsligt? Blir det snabbt missfärgat och fult?
Klarlack vill jag undvika, tror det är svårt att få den att sitta riktigt bra. Vax däremot är ju ett måste.
Hojen används bara soliga dagar.

Ni som putsat ramen, håller den sig snygg?

All aluminium oxiderar det går inte att undvika. Ramar är vanligen eloxerade från fabrik för att de skall hålla sig snygga, vill du polera det så måste eloxeringen bort först..

Jo jag vet att all aluminium oxiderar, men det kan vara stor skillnad mellan olika kvaliteter.
En del står sig riktigt bra utan klarlack eller eloxeringen.
Tillräckligt bra för vädret och smutsen min hoj får se. Har kört med egentillverkade alu-kåpor i tre år, vaxar dem bara en gång per säsong och dom håller sig fina.

Så dom hojar men ser med "naken" aluminium är alltså eloxeringen? Trodde inte man kunde få till sån finish med eloxering.

Min ram har orginal lack som består av ett lager grundfärg, ett lager silverfärg och ett lager klarlack, ser fult "fake" ut tycker jag. Finishen jag är ute efter finns tex. på Yamaha R1, R6 -98, SER obehandlat ut. Är det klarlack på dessa?

All aluminium oxiderar det går inte att undvika. Ramar är vanligen eloxerade från fabrik för att de skall hålla sig snygga, vill du polera det så måste eloxeringen bort först..

Last edited:
Är inte bara kawa problem. Jag har samma problem på min XJR.
Klarlacken spricker med tiden och det blir oxideringar just i sprickorna.
Ser ut som fasiken rent ut sagt. Gör att hojen ser flera år äldre ut än vad den är.

Tack allihop!

Nu har jag fått lite mer insikt i det här.
Yamaha eloxerar/anodiserar alltså sina ramar får att få just den snygga finishen. Lite svårt att fixa, om det går så är det nog ganska gissar jag. Nån som vet?

Guiden ni länkade till var bra men inte resultatet jag är ute efter. Vill ha en rå industriell look.
Putsa bort lacken med slipmaskin, sen gå över med ett relativt grova papper. Alt. blästra.
Sen vaxa.

Börjar fundera på lack igen, då absolut inte fake-alu-silver-kulör.
Men vill egentligen inte lacka, tycker charmen med materialet försvinner, kunde ju lika gärna vart plast kåpor jag byggd då…….men kanske en matt-svart pulverlack

Nån som har putsat en kawasaki ram?

Tack allihop!

Nu har jag fått lite mer insikt i det här.
Yamaha eloxerar/anodiserar alltså sina ramar får att få just den snygga finishen. Lite svårt att fixa, om det går så är det nog ganska gissar jag. Nån som vet?

Guiden ni länkade till var bra men inte resultatet jag är ute efter. Vill ha en rå industriell look.
Putsa bort lacken med slipmaskin, sen gå över med ett relativt grova papper. Alt. blästra.
Sen vaxa.

Börjar fundera på lack igen, då absolut inte fake-alu-silver-kulör.
Men vill egentligen inte lacka, tycker charmen med materialet försvinner, kunde ju lika gärna vart plast kåpor jag byggd då…….men kanske en matt-svart pulverlack

Nån som har putsat en kawasaki ram?

En rå yta får du om du kemiskt strippar din befintliga färg. Vill du sen ha Yamaha-look så kan man lämna in för eloxering utan färg. Gratis är det ju inte men inte särskilt dyrt. Dessutom går det att eloxera hemma i badkaret om man skulle vilja......

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025