Own a piece of history....the Bimota V-due

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Nu finns chansen för dig som gillar tvåtakt och vill äga en av de säkerligen sista 500cc tvåtaktarna som producerats. Nu säljs nya Bimotas V-due ut från ca 96 000:- SEK och uppåt beroende på utförande.

Skulle vara kul att äga en sån! :rock

Läs mer här:
TILL SALU: BIMOTA V-DUE

KRK skrev:

Skulle vara kul att äga en sån! :rock

Svar nej... Det skulle inte vara kul att äga en sån men att ha fri tillgång att köra och titta på den vore fantastiskt.

Nu kollade jag inte på saiten så mycket för jag får sånt löjligt ha-begär men jag läste om att man kunde handla de i Italien för
15000 euro. Då fick man dessutom med x-tra förgasare förutom det monterade insprutet. Ett kap :fakta :crash .

Jag har undrat var dessa hojarna tog vägen.
Bimota släppte ju denna hojen kring 94-95.
Den var ju tekniskt väldigt intressant, men full av barnsjukdomar så att den drogs in från marknaden ganska omgående och produktionen upphörde.
Det som nu säljs är maskiner som stått på fabriken sen dess och i samband med Bimotas konkurs nu köpts loss ihop med resterande reservdelslager.
Det är alltså inte Bimota som säljer hojarna utan en privatperson.
Paradoxen blir att om inte Bimota hade kursat hade dessa cyklar sannolikt aldrig kommit ut till försäljning.

Tas dom in till Sverige, och kostar bara 96 tusen så ska jag köpa en?. En av dom ballast hoja som någonsin byggds för gatan!. :tummenupp

Priset gäller "På Gata" i Italien. Hemtransport får du stå för själv. Vad gäller ägandet så bör man antingen har stor erfarenhet av större tvitaktare eller en rejäl plånbok för att kunna köra.

Jag håller med om att det är en av de absolut snyggaste o häftigaste hojarna som byggts.

HA- begär generatorn går på maxvarv.

Eller som en polare sa,
-Vet du hur mycket man kommer att ÄGA stan om man kör Bimota V-due?????????? :bow :bow :squid

Men eftersom de är begangnade i Italien och även godkända där så kan det väl inte vara nått stort problen att ta in en till Sverige.
Jag tror att det är senare modeller än -94-95 som säljs nu.

Men om ni menar allvar så kolla inte på det billigasta alternativet, det är ju den ursprungliga modellen med insprutning som bara gick sönder, och man skriver att de är i princip att betrakta som okörbara samlarobjekt.

Men att dyka upp på en banträff med den här 130 hästars raceversionen skulle inte sitta fel.
Tyvärr finns det väl ingen klass kvar i norden där man skulle kunna få tävla med en 500 tvåtakt?

Bifogat

• bimnaked1_sm.jpg
    bimnaked1_sm.jpg
    5.2 KB · Visningar: 300
Lord Melchet skrev:
Men om ni menar allvar så kolla inte på det billigasta alternativet, det är ju den ursprungliga modellen med insprutning som bara gick sönder, och man skriver att de är i princip att betrakta som okörbara samlarobjekt.

Men att dyka upp på en banträff med den här 130 hästars raceversionen skulle inte sitta fel.
Tyvärr finns det väl ingen klass kvar i norden där man skulle kunna få tävla med en 500 tvåtakt?

Det var nog det jag menade med att man fick med förgasarkittet... tror jag :rolleyes:
Frågan är om det överhuvet taget är så smart att tävla med en sån dyrgrip. Jag skulle nog bli småsur om nån klåpare tog och klotade en V-due på en banträff.

Mer V-due till folket

Trist om den pajar, -reservdelar?!

Men det vore kul att ha en, av princip.

/J

soppatorsken skrev:
Det var nog det jag menade med att man fick med förgasarkittet... tror jag :rolleyes:
Frågan är om det överhuvet taget är så smart att tävla med en sån dyrgrip. Jag skulle nog bli småsur om nån klåpare tog och klotade en V-due på en banträff.

Mer V-due till folket

Det är en inställningsfråga, jag blir mer sur om någon fet rik snubbe som inte kan köra hoj ställer en sån här hoj i garaget som investeringsobjekt. En sån här hoj får inte stå och mögla i ett garage, eller ännu värre, användas av korvkiosk-posörer.
Tycker jag i alla fall.

Lord Melchet skrev:
Det är en inställningsfråga, jag blir mer sur om någon fet rik snubbe som inte kan köra hoj ställer en sån här hoj i garaget som investeringsobjekt. En sån här hoj får inte stå och mögla i ett garage, eller ännu värre, användas av korvkiosk-posörer.
Tycker jag i alla fall.

Jag kan inte med bästa vilja kalla mig för rejsputte eller rik så jag skulle nog använd den som korvkioskraggarfordorn, tyvärr.
Men trots att jag vet att jag inte kan köra den eller meka med den så hindrar den inte mig att vilja ha den.

Jag har hört något ryckte om att Aprilia har konstruerat en 1000cm3 tvåtakts v-tvinn. Den hade tydligen direktinsprut. Kan det stämma? Nån som har lite kunnade att dela med sig av?
Det måste ju vara det tuffaste ett märke kan ge ut som "top of the line".
Om den funkar vill säga...

soppatorsken skrev:
Jag kan inte med bästa vilja kalla mig för rejsputte eller rik så jag skulle nog använd den som korvkioskraggarfordorn, tyvärr.
Men trots att jag vet att jag inte kan köra den eller meka med den så hindrar den inte mig att vilja ha den.

Jag har hört något ryckte om att Aprilia har konstruerat en 1000cm3 tvåtakts v-tvinn. Den hade tydligen direktinsprut. Kan det stämma? Nån som har lite kunnade att dela med sig av?
Det måste ju vara det tuffaste ett märke kan ge ut som "top of the line".
Om den funkar vill säga...

Japp, Aprilia höll (håller??) på att utveckla en 1000cc tvåtakts maskin med samma princip på insprut som SR 50 DiTech, förhoppningsvis mycket bättre sprut än på DiTech skiten....

Jag vet tyvärr inte så mycket mer om det, men har en artikel om det i en gammal Superbike. Ska försöka leta upp den....

Edit: Nu funkar den... Vill HA!!!! :bow

HA DE GÔTT

Last edited:
Regproblem?

Fick detta på mailen från en kompis härom veckan..

Info till dom av er som funderar på att köpa "ny" (=oreggad) hoj och
regga här hemma. T.ex. en Bimota (med tanke på att nya ägarna säljer
"nya" Bimota ut i Europa nu)...

Mvh
Niclas

-----Original Message-----
Subject: V-due pricing in europe - caution

I on my hand would like to caution any Europeans living in the EC who
might be thinking to purchase a new Bimota to be very careful. Beginning
June 17 all new bikes will require a Certificate of Conformity to make
it through registration. Except for the DB4 ie and SB8R/S no other
Bimota models will be legal for street use in the future if it has not
been registered (if only for a day) before this date.

Also note that while the DB4 ie and SB8R/S have passed this new
legislation a Certificate of Conformity (CoC) specific for each
individual bike must be presented before you get the plates. From own
experience I know that Bimota usually did not issue this document unless
you asked for it so don not accept sellers claim that the CoC will be in
the crate. Also note that some of the earlier Bimota models may not be
in accordance with the new noice regulations implemented from April 1
thus will require a special certificate to make it through registration
even before June 17.

Regards
MC-Meglerne/Bimota Norway
Jon Oftedahl

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!