Overkill med 23" TFT? Vilken skärm ska jag ha?!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Ska skaffa ny hemdator..men jag vet inte riktigt vilken skärm jag vill ha.
Det jag använder datorn till är att (förutom surfa) redigera bilder, film, se på film samt spela spel.
Min första tanke är att 23" låter ju gött. Då kan man ju faktiskt se en film från sängen utan att bry sig om att skärmen skulle vara för liten.
Med de ingångarna så borde man väl även kunna plugga in t ex sin PS2a om man känner för det? Men påverkar widescreen och dess prestanda spelandet (alltså datorspel) märkvärt, om man jämför med 19":aren som har något bättre prestanda?

Jag väljer mellan de här tre, märket är HP.
Vilken skärm hade du valt?

19" TFT
19" faktisk bildyta
Ljusstyrka 250 nits
Kontrast 600:1
Uppdateringshastighet (typisk) <20 ms
USB 2.0-hubb: Inbyggd strömförsörjning; en port för uppladdning, två för nedladdning (kabel ingår)
Analog & digital (DVI) ingång
1280x1023 max upplösning vid 75Hz
Bruttolönavdrag: 105:-

20,1" TFT
20,1" faktisk bildyta
Ljusstyrka 250 nits
Kontrast 500:1
Uppdateringshastighet (typisk) 16 ms
Analog & digital (DVI) ingång
1600x1200 rekommenderad upplösning vid 60 Hz
Bruttolönavdrag: 175:-

23" TFT Widescreen
23" faktisk bildyta
Ljusstyrka 250 nits
Kontrast 500:1
Uppdateringshastighet (typisk) 16 ms
Picture in picture
Analog, digital, komponent, komposit och s-videoingång.
1600x1200 rekommenderad upplösning vid 60 Hz
Bruttolönavdrag: 291:-

23-tummarn lär väl inte påverka prestandan men frågan är hur fan det kommer att se ut när du lirar. Hur ser 1600x1200 ut i WS?

Jag skulle ha tagit 20" så kan du köra i 1600x1200. o du vet att det funkar ;)

Ska du ha 23-tummaren så se tilla tt du har ett riktigt fett grafikkort i burken också så att du verkligen kan utnyttja hela upplösningen. Har du råd så köp 23-tummaren, själv skulle jag slagit till på 20-tummaren. Den räcker gott till det du ska ha den till (tja, kanske inte kolla på film från sängen då....)

Starstriker skrev:
Ska du ha 23-tummaren så se tilla tt du har ett riktigt fett grafikkort i burken också så att du verkligen kan utnyttja hela upplösningen. Har du råd så köp 23-tummaren, själv skulle jag slagit till på 20-tummaren. Den räcker gott till det du ska ha den till (tja, kanske inte kolla på film från sängen då....)

Kommer ha ett grafikkort baserat på nVIDIAS nya G70-krets som presenteras nu i dagarna. Det är väl ännu lite oklart vad kortet kommer heta...

Men som eisber säger, undrar hur widescreen påverkar spelandet.

morlock skrev:
Positivt. Många spel har bra stöd för WS, HL2 bl.a.

Fast 1600x1200 är ju ingen widescreenupplösning, det är standard 4:3 så det skulle ju bli helt förvrängd bild på en widescreenskärm. Frågan är om det verkligen stämmer, 23"-skärmar brukar ha 1920x1200.

Coola Ola skrev:
...brukar ha 1920x1200.
1920x1200 är ingen WS-upplösning heller. En äkta WS(16:9) är 1:78 eller högre, alltså -> 1920x1080 om det ska vara full WS-HD. Andra bra WS-upplösningar är 1366x768 och 1280x720.

Skärmen heter HP L2335*** - Widescreen...
Sen står det "1600x1200 rekommenderad upplösning vid 60 Hz".

Aja, det visar sig ändå nu i slutändan att jag lär ta 20"arn ändå, annars överstiger skatteavdraget (av lönen) den gräns som våra svenska skattelagar tillåter. >_<

Om jag inte väljer en billigare dator och då kan ta 23"arn ist.. men datorn får nog gå i förstahand den här gången :)

HZ behöver du aldrig bry dig om på en TFT skärm verkar det som. Dom har inga uppdaterings frekvenser, utan det är dioder som tänd och släcks.

Detta är hur jag har förstått det

R1 Uffe skrev:
HZ behöver du aldrig bry dig om på en TFT skärm verkar det som. Dom har inga uppdaterings frekvenser, utan det är dioder som tänd och släcks.

En LCD-TFT skärm är bakgrundbelyst och har således ett konstant ljus som sedan regleras av ett trasistornät. :mattias
En plasma däremot har 3 individuella "dioder" per pixel.

Det finns däremot numera hybrider där man gått ifrån lysrören på LCD-panelerna och ersatt dessa med ett gäng dioder, 1 diod per 8 pixlar exempelvis. detta för att öka svärtan och kontrasten i skärmen. Dessutom är det svårt att få ett jämnt ljus över hela ytan när man kommer upp i storlek med vanlig LCD-teknik. Tittvinkeln ska även den ökas med LED-LCD.

Last edited:
Vore ballt med 23" Wide, men jag skulle nog ändå ta 20" (gärna wide också om det skulle finnas)
Jag har Wide på min laptop, 15,4", och tycker at wide är mkt skönare än vanlig. Många av de nya liren som kommer ut nu har också wideupplösning. Det uppskattas!

Jag har HP 2035, som jag antar är dit 20" val.

Den rokkar jag jag säga, mycket trevlig. Har vunnit flera tester också.

Ett bra köp! :tummenupp

/R

Raid72 skrev:
Jag har HP 2035, som jag antar är dit 20" val.

Den rokkar jag jag säga, mycket trevlig. Har vunnit flera tester också.

Ett bra köp! :tummenupp

/R

Ok, det låter bra.. det blir förmodligen den :)

Jag har en 23" wide, det är hur coolt som helst.
Det får plats grymt mycket grejer på en sådan. Men min har 1920x1200 i upplösning, jag har inte hunnit spela på den så mycket än. Men jag har ett xt850 kort så det borde orka med.

WS verkar hur häftigt som helst. Tänk dock på att uppdateringen ofta är låg på stora LCDer så det kanske laggar när du spelar. Det skiljer också mycket på färgåtergivningen (har förstått att du pysslar med foto) så det kan bli svårt att kalibrera. Försök hitta seriösa tester där dom mäter upp bl a färgåtergivning och uppdatering.

R1 Uffe skrev:

Nja, alltså uppdateringsfrekvensen man talar om på TFTer gäller hur snabbt en pixel går från helt "tänd" till helt "släckt" eller vice versa, möjligtvis var det "tänd-släckt-tänd". På större paneler (även billiga små) kan detta vara en problem och då upplever man eftersläpningar i bilden, lite som rörelseoskärpa.

Micke O skrev:
WS verkar hur häftigt som helst. Tänk dock på att uppdateringen ofta är låg på stora LCDer så det kanske laggar när du spelar. Det skiljer också mycket på färgåtergivningen (har förstått att du pysslar med foto) så det kan bli svårt att kalibrera. Försök hitta seriösa tester där dom mäter upp bl a färgåtergivning och uppdatering.

Ska väl vara 16millisekuner på den så det är ju helt ok....

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8