Ovanligt startfel

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
När jag var ute och körde tidigare idag började motorn gå på 2 eller 3 cylindrar.
Jag stannade och slog av tändningen.
Efter det svarade inte startmotorn alls, inget hände när man trycker på startknappen.
Väl hemma har jag sprungit igång den. Då växlade den mellan att gå på alla fyra cylindrar och att bara gå på ett par, dessutom fladdrade strålkastarljuset och varvräknaren visade på 8000varv, trots att motorns varv låg omkring tomgång.

Något verkar ju vara glappt, jag har bara ingen aning om vart man bör börja leta. Om någon här på forum vet vad det kan vara så skulle jag bli mycket tacksam.

Kolla att batteriet är ok och att det är laddat.
Har vart med om liknande grejjer för att batteriet har vart uselt. Vet inte hur det kan bli så men jag antar att strömmen från generatorn inte är rent nog.

Edit : kolla även anslutningarna på batteriet.

Last edited:
Kolla att batteriet är ok och att det är laddat.
Har vart med om liknande grejjer för att batteriet har vart uselt. Vet inte hur det kan bli så men jag antar att strömmen från generatorn inte är rent nog.

Edit : kolla även anslutningarna på batteriet.

Tack för svaret!
Batterianslutningarna var det första jag kollade. De sitter där de ska och ser inte korroderade ut. Batteriet är nyladdat och kollat för bara någon månad sedan. Jag har kört med bågen sedan april så jag tror inte det är batteriet. När man bara slår på tändningen utan att försöka starta lyser alla lampor utan problem och det talar väl för att det inte är batteriet?

kan du tänka dig någon annan felorsak?

Finns mängder med felorsaker det är bara att ta fram multimetern och börja mäta.

Ger den laddström?
Hur är det med laddspänningen?
Mät upp motståndet i samtliga tändspolar och tändhattar samt i statorn.

Jag sätter 5kr på en brunnen laddregulator.

Finns mängder med felorsaker det är bara att ta fram multimetern och börja mäta.

Ger den laddström?

Det verkar som jag har ett styvt jobb framför mig i helgen :-)
Sidostödsswitchen är det enda jag har kollat hittils. Den var bra. På din inrådan får laddningen bli nästa område jag kollar upp.

Ger den laddström?

Det visade sig att det var kabelbrott på den kabel som sitter vid sidan av den stora minuskabeln som går ut från batteriet. Så nu sitter din femma löst :-)

Tack bägge två för hjälp och inspiration.

Ja ja... han inte läsa färdigt förän problemet var löst. Tänkte tipsa om att dra och rycka i alla kablar. Börja vid batteriet och gå systematiskt vidare. Jordpunkter osv...

Men men... för sent

Mats

ja sku just säga kolla kabelbrott vid sidan av batteriet, men du hade tydligen hittat felet!Tur att de va så lätt iaf.:)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back