Ovanligt många vurpor i år

Har du vurpat på bana i år

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det verkar som en ny trend har dragit igång, det vurpas friskt på både träningar och Race, antalet vurpor måste ha mångdubblas jämfört med tidigare år.

Många verkar köra över sin egen förmåga, men det är iof ett sätt att bli snabbare på, har du vurpat i år.

Multipoll.

Jag har vurpat men jag brukar krasch en del... Däremot brukar jag inte slå mig så hårt vilket jag gjort iår. Verkar vara flera som fått duktiga smällar...

är väl inte så konstigt, kolla hur många som kör race/bana idag jämfört med bara 5 år sen... det har ju mångdubblats.

Det måste vara en kombination av det dåliga vädret samt att antalet banåkare ökat.
Själv har jag inte rullat en meter på bana än i år så jag har inte vurpat än heller. :)

Varvtiderna sjunker för varje år, speciellt om man kollar i Rookieklasserna, det är mer do or die än någonsin numera.

Är det inte en myt att antalet förare ökar så starkt? Antalet deltagare i tävlingar är ungefär detsamma de senaste åren. Bankörningar för gathojar verkar dock arrangeras fler än någonsin.

Är det inte en myt att antalet förare ökar så starkt? Antalet deltagare i tävlingar är ungefär detsamma de senaste åren. Bankörningar för gathojar verkar dock arrangeras fler än någonsin.

Antalet licensare ökar rejält varje år då fler och fler kommer på att bana är roligare än landsväg vilket kan vara en förklaring till fler vurpor på träningar. Antalet tävlande är inte ökande på samma sätt eller alls? just pga att många tar licens bara för att köra bana och slippa försäkrade och påställda hojar.

Varvtiderna sjunker för varje år, speciellt om man kollar i Rookieklasserna, det är mer do or die än någonsin numera.

Jag tror att det inte blir så många tävlande bla pga att det går så våldsamt fort i Rookie klassen!
Alltså 1:38 på torpet är den en Rookie tid, eller 46or på Falkenberg...?
Det går väldigt fort i Rookie klassen iår.
Många rookisar med färsk licens tvekar på att ställa upp när det skiljer ca 15 sek till täten, per varv...
Tvångs uppklassning på de snabbaste i rookie så kanske fler vågar?

Det är det redan men det dröjer tills säsongen är slut innan Svemo ser över vilka som ska klassas upp.

Tror vi skulle kunna få fler att tävla om vi hade A- och B-finaler i Rookie-klasserna :)

Pollen blir konstig eftersom vissa gatåkare inte kan låta bli att rösta i Racingforumet.

Antalet licensare ökar rejält varje år då fler och fler kommer på att bana är roligare än landsväg vilket kan vara en förklaring till fler vurpor på träningar. Antalet tävlande är inte ökande på samma sätt eller alls? just pga att många tar licens bara för att köra bana och slippa försäkrade och påställda hojar.

2004 fanns
A-licens 168 st
B-licens 332 s
Sedan tillkom Junior och Classic med 164st för totalt 664st

(http://www.roadracing.se/misc/faq/)

Någon som vet hur det ser ut nu?
//
Benny

Jag tror att det inte blir så många tävlande bla pga att det går så våldsamt fort i Rookie klassen!
Alltså 1:38 på torpet är den en Rookie tid, eller 46or på Falkenberg...?
Det går väldigt fort i Rookie klassen iår.
Många rookisar med färsk licens tvekar på att ställa upp när det skiljer ca 15 sek till täten, per varv...
Ja precis, 46:or på Falken är sjukt snabbt i Rookie, men det har även sitt pris, massvurpor i starten eftersom ingen viker en tum trots att man vet hur trångt det är i chikanen.

Ja precis, 46:or på Falken är sjukt snabbt i Rookie, men det har även sitt pris, massvurpor i starten eftersom ingen viker en tum trots att man vet hur trångt det är i chikanen.

Jag har inte varit med och tävlat iår pga skada men det verkar onekligen vara hårdare tag iår :näsblod

Licenskurserna är populära men det innebär inte automatiskt att det blir fler som kommer till tävling, en del nöjer sig med licensträningarna och en del kommer inte ens dit utan går kursen som en kul grej eller något.

Japp, jag har vurpat i år. Också. :gnissla Jag brukar sällan slå mig, knappt öm oftast efter mina vurpor, i år bröt jag dock av några ben i foten :kryckor Men jag ser det som läropengar/läroärr, om man alltid har långt kvar till gränsen så vet man dels aldrig var den går, och dels lär man sig aldrig tänja den och utvecklas. Vissa kan köra 2min-tider på Gelleråsen och konstant vara utanför gränsen, vissa softar runt på 1.10-tider och har hur mycket marginal som helst.

Ja, men bara en gång i år! Det var på Falken på andra kvalet, missade fotpinnen in i Nyhem efter en uppväxling...
i Fjol vurpade jag dock 9 ggr, men jag missade att vurpa en racehelg iaf! Det måste ju vara helt OK. Slog mig hårt endast en gång, när jag furiskt snabb kom lite väl långt utanför idealspåret i Torparn på Sviesta och la mig ner, idylliskt till synes, i keramikleran. Ont i huvudet och i ryggen efter det ett tag framöver.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026