Ovala/koniska cylindrar

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Skulle hona mina cylindrar, men bad dem (dumt nog) att mäta slitaget... Cylindrarna är tydligen lätt ovala, ca 5/100 skillnad. Inget synligt slitage, absolut inga kännbara vändkanter...

Hade jag inte öppnat motorn hade jag ju säkert glatt ovetande kört vidare i ett par år till... Samvetsfråga: Hona, "hyfsa" till, nya ringar och smacka ihop och köra en säsong till, eller borra och nya kolvar? Vad talar emot snikvarianten?

UrbanTiger skrev:
Och vem har mätt dina cyllar ?
Den firman som mer än gärna tar på sig borrjobbet och säljer ett par fina nya kolvar, LR :va
Skulle nog vilja få det uppmätt av någon annan utan särintressen i mätresultatet.
Jovisst är det så, iofs så fixar jag kolvarna billigare själv, men ändå, tanken finns ju där...
Invändiga mikrometermått saknas i mitt garage. När jag tänker efter saknar jag ett garage också...

Finns det någon max gräns i nån manual till hojen
om det ligger inom det är det väl bara att skruva
ihop det o köra.Annars borra o betala :(
Passar inte TDM 900 cylindrarna,det vore nått :hihi

.

Last edited:
xrperra skrev:
Finns det någon max gräns i nån manual till hojen
och det ligger inom det är det väl bara att skruva
ihop det o köra.Annars borra o betala :(
Passar inte TDM 900 cylindrarna,det vore nått :hihi

.
Ligger utanför, max 3/100, men UT har ju en poäng också. Ska visst gå att få på 900 cyllarna, men det finns 878 högkomps som är roliga också ;)

Har hört att bl.a Yamaha och Honda har lite konisk borrning i sina cylinderlopp. Anledningen kommer jag inte ihåg. Är en orsak till varför det skiljer ganska mycket i effekt mellan R1:or och varför det tar så pass många mil innan man har kört in den så att man har full effekt. Gamla CBR600 borrade man lite för att få helt cylindriska lopp för att inte få effektförlust när man körde Supersport.

HansJ skrev:
Ligger utanför, max 3/100, men UT har ju en poäng också. Ska visst gå att få på 900 cyllarna, men det finns 878 högkomps som är roliga också ;)

Skyll dig själv att du började skruva i någonting som redan fungerade. :kocko Ditt straff blir att köpa 878 kolvar :yoparty

Eftersom att du redan har rivit den, så blir det inte gratis att montera ihop den igen. Packningar, ett extra oljebyte osv. Är du så sugen på att ta den kostaden ytterligare en gång när den har gått ett par tusen mil till?

Så har du en vettig förklaring till mormor varför hon inte får några julklappar också.

Synd att sätta ihop grejor som ligger utanför slitagespecarna.
Det är ju från cylle/kolv som effekten kommer. Bra skick där betyder en del för motorn.
Tycker iaf
/u

UrbanTiger skrev:
Det är ju synd att borra upp en cylle om det inte behövs.
En riktig uppmätning avgör om det behövs borras.

Instämmer med föregående talare, borra inte om det inte behövs.

Har du tagit kompprov eller leakdown ?

Om de värdena är acceptabla såär det ju bara att kasta pengar i sjön att borra.

Tackar för synpunkterna! Kruxet med kompprov och leak-down är att den är redan isärplopckad, måste meka ihop den igen i så fall. Kolvringsbytet var tänkt som halv "kul" förebyggande renoveringsjobb då toppen ändå var borta... Oljeförbrukning höll sig inom "godkänt" ramen.
Borra och nya kolvar kostar nästan 5500:-, och jag måste hämta cylindrarna på verkstan för att låta någon annan mäta dem i så fall, bökigt då jag beställt andra prylar av dem, typ: "du, tack för prylarna, och BTW, jag litar inte på dig så jag vill ha second opinion". Trist att mekanikerskrået har sånt rykte att man inte litar 100% på dem...
Om man förutsätter att måtten stämmer, är generella slutsatsen ändå att 5/100 är för mycket för att hona och snika en säsong till? Har egentligen inget mot att riva den nästa säsong igen (jag är lite :kocko, jag vet...) Vill egentligen stoppa i andra kammar också, men ska jag öka komp och ha andra kammar vill jag nästan klyva hela för att säkerställa att allt är juste, och det hade varken jag eller min plånbok tänkt nu...

Last edited:
HansJ skrev:
Om man förutsätter att måtten stämmer, är generella slutsatsen ändå att 5/100 är för mycket för att hona och snika en säsong till? Har egentligen inget mot att riva den nästa säsong igen (jag är lite :kocko, jag vet...) Vill egentligen stoppa i andra kammar också, men ska jag öka komp och ha andra kammar vill jag nästan klyva hela för att säkerställa att allt är juste, och det hade varken jag eller min plånbok tänkt nu...

Är du själv medveten om att du väljer en sniken lösning, så är det helt OK att slå ihop den och åka ett år till.

Å vem f-n har påstått att man ska borra även om det inte behövs ?? :kocko

Det är väl bara ta hem cyllarna och säga att du vill fundera lite. O låta nån annan kontrollmäta. McProffsen t.ex.

Honar du så får du förstås väl stort kolvspel efteråt. Slamrar en del och håller inte lika länge.
Säkert ingen katastrof iofs.

Vad är rek. spel ? Vad är max. rek spel ? Och vad har du nu ? Och vad blir det efter ev. honing ?
/u

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt