Oväsen i motor!!! Hjälp!!!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Var ute och körde med min ninja zx6r 98 idag. Helt plötsligt i stan så började motorn att föra ett jävligt högt oväsen! Beskrivningen är typ rassel, 3x högre motorljud och kanske lite "knack". Stängde av den och tittade, men hittade ingenting. Startade den igen och körde till OK 100 meter bort. den förde ett jävla liv men den startade klockrent och den hade inte tappat nån effekt. Stängde sedan av igen men hittade ingen olja eller nåt. Startade sen och körde till en verkstad 1km längre bort. Jag tyckte inte att jag tappade effekt och ingen varningslampa lyste men ett jädrans oväsen...

Vad kan detta vara? Jag är livrädd att det är totalt motorhaveri...

HJÄLP!!! :confused:

Kurt-Olsson skrev:
Var ute och körde med min ninja zx6r 98 idag. Helt plötsligt i stan så började motorn att föra ett jävligt högt oväsen! Beskrivningen är typ rassel, 3x högre motorljud och kanske lite "knack". Stängde av den och tittade, men hittade ingenting. Startade den igen och körde till OK 100 meter bort. den förde ett jävla liv men den startade klockrent och den hade inte tappat nån effekt. Stängde sedan av igen men hittade ingen olja eller nåt. Startade sen och körde till en verkstad 1km längre bort. Jag tyckte inte att jag tappade effekt och ingen varningslampa lyste men ett jädrans oväsen...

Rassel brukar betyda Kamkedja.
Sträckaren som gett med sig så den blivit slapp,knack kan vara ventiler eller kedjan som slår i blocket.

KÖR INTE MER!

Kurt-Olsson skrev:
1355178 Var ute och körde med min ninja zx6r 98 idag. Helt plötsligt i stan så började motorn att föra ett jävligt högt oväsen! Beskrivningen är typ rassel, 3x högre motorljud och kanske lite "knack". Stängde av den och tittade, men hittade ingenting. Startade den igen och körde till OK 100 meter bort. den förde ett jävla liv men den startade klockrent och den hade inte tappat nån effekt. Stängde sedan av igen men hittade ingen olja eller nåt. Startade sen och körde till en verkstad 1km längre bort. Jag tyckte inte att jag tappade effekt och ingen varningslampa lyste men ett jädrans oväsen...

Litet trådlyft, exakt detta hände mig igår med min zx-6 från 98. Rasslade som faan. Stängde av den direkt och ställde den där jag stannade.
Ska hyra släp och köra till verkstad idag tänkte jag.
Vad var det för fel med trådskaparens hoj?

Kamkedjesträckaren är väl en svag punkt på dom där, så kontrollera den det första ni gör.

Hur stor är chansen att det går att reparera själv? Har ingen direkt erfarenhet av att byta kamkedja osv.

Så jäkla typiskt när man går på semester på fredag..

Kamkedjesträckare byter du lätt själv. Har den inte gått väldigt långt så är nog inte kedjan slut.

Börja med att kolla sånt som är gratis mao avgassystem, på min 97a lossnade en mutter på grenröret, då blev det ett ljudligt metalliskt rasslande/klingande

Mvh
Peter

kopplingen då :va börjar ju leva djävel direkt om det är något löst i den, samt är ganska lätt att fixa själv

Ingoberra skrev:
2301827 Kamkedjesträckaren är väl en svag punkt på dom där, så kontrollera den det första ni gör.
Stämmer bra, vet inte exakt vilka årsmodeller det rör sig om. Hände samma sak med min brors 98:a, lät som en traktor :3freak . Sträckaren var paj men efter ett byte så blev allt frid och fröjd.

Last edited:
Fint! Ska nog springa och köpa mig en Haynes och se om det går att laga själv. Trots allt 1.5 vecka tills verkstan tittar på den.

Pegasus skrev:
Börja med att kolla sånt som är gratis mao avgassystem, på min 97a lossnade en mutter på grenröret, då blev det ett ljudligt metalliskt rasslande/klingande

Ska kolla detta direkt ikväll!

supermoppe skrev:
lät som en traktor
Ja, bra liknelse =)

Hände samma sak för mig igår med en zx6r -98 Låter perfekt under 1600rpm, men över låter det riktigt illa, sen en sak jag märkte var att kedjan var riktigt slapp, spände den för 1vecka och ca 70mil sedan, så öppna skyddskåpan för framdrevet men där såg allt bra ut. Blir väl att riva och kolla kamkedja mm.

Glad man blir första dagen på semestern :huvet

Slet loss tank idag. Kamkedjespännaren hade lossnat ( :brinnerup ). Ska ta och kolla timingen idag så inte kedjan har hoppat. Om det är lungt borde jag väl kunna dra dit den igen och spänna eller?

Fattar dock inte hur hela hade kunnat gänga ur sig..

Så här såg det ut..

Bifogat

• spannare.JPG
    spannare.JPG
    15.4 KB · Visningar: 83
  • hal.JPG
    hal.JPG
    85.8 KB · Visningar: 81
Kurt-Olsson skrev:
1355178 Var ute och körde med min ninja zx6r 98 idag. Helt plötsligt i stan så började motorn att föra ett jävligt högt oväsen! Beskrivningen är typ rassel, 3x högre motorljud och kanske lite "knack". Stängde av den och tittade, men hittade ingenting. Startade den igen och körde till OK 100 meter bort. den förde ett jävla liv men den startade klockrent och den hade inte tappat nån effekt. Stängde sedan av igen men hittade ingen olja eller nåt. Startade sen och körde till en verkstad 1km längre bort. Jag tyckte inte att jag tappade effekt och ingen varningslampa lyste men ett jädrans oväsen...

tappa ur oljan, leta efter metall.
hittar du ingen, kolla kamkedjesträckaren, eller kopplingskorgen
det skulle jag börja med.

kopplingar kan låta förjävligt när de blir slitna

oj nu såg jag att du hade redan att du rivit bort sträckaren

changco skrev:
2307320 Svep: Är det mycket att riva efter tanken för att kunna kika på kamkedje spännaren?
obs! kom ihåg att nollställa sträckaren innan du monterar den.

bäst att påminna, men så rookie är du väl inte?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg