Oväsen i kurvor.

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Tjena alla hjälpsamma nattugglor!

Har varit ute på en runda idag och när jag nästan var hemma så började hojen låta illa när jag svängde åt höger. Det låter som när man pressar stänkskärmen på en "vanlig" cykel mot hjulet i hög fart. Och det uppstår endast vid högersväng och vid en lite aggresivare sväng, nu är jag lite rookie på att köra så för er lite mer erfarna så kanske det ska beskrivas som en sväng där hojen får lite tryck på sig. Ljudet börjar typ när halva svängen är "färdig" och slutar när hojen är upprätt igen. Det är främst i skarpare kurvor som är cirka 90 grader på 30 väg jag har kört för att framkalla ljudet för att försöka lista ut vad det är. Så det är inte i några höghastighetskurvor jag fått ljudet. Dock så har jag inte testat kurvor i högre hastighet efter att jag upptäckte ljudet. Men inbillar mig att det har lite att göra med att man vrider styret lite mer än vid kurvor där man håller högre hastigheter.

Det kanske kan ha något med att göra att under färden idag innan jag upptäckte ljudet så körde jag i en kurva i ganska hög hastighet så small det till i hela hojen, typ som det kan smälla till när man lägger i 1ans växel ibland. Och jag höll jämn fin hastighet med lite acceleration. Så smällen kom bara helt plötsligt...

Någon som varit med om något liknande eller kan tänkas veta vad det beror på ändå?
Har granskat hojen så noggrant jag kan med ficklampa och hela köret efter stenar, trasig kåpa, något som fastnat eller liknande men utan resultat...

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand.:yoparty

Last edited:
Skulle vilja gissa på hjullager,kolla dom iaf. omgående innan vidare färd!

Henrik

Var också inne på det lite. Försökte kolla så gott jag kunde men kunde inte märka något iaf ...

Har inte skurit något på hoj men på bil.
Small till som du säger och ett litet ryck i ratten men tyst sen,bara lite skrap vid högersväng,och när jag hissade framänden så gick det inte att känna något glapp först.

Eftersom det var bil så körde jag vidare tills det började skrapa rejält och kunde konstatera vänster fram som glapp/skuret,på hoj skulle jag riva och kolla upp dom (och troligtsvis byta samtidigt)bara vid misstanke,inte kul om det ger sig helt eller låser i fart.

Henrik

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back