Otur

  • Thread starter Thread starter Jax
  • Start date Start date
Jax skrev:
Visste ju inte om den var skuren eller inte..
I vilket fall så är det gjort och det är inget som man kan göra något åt

Ää, det är lätt att vara efterklok. Man lär sig av misstagen, heller hur?
Ska jag vara ärlig så tror jag inte det gör så mycket. Körde hem en moped skuren, i med ny kolv och den gick som aldrig för :tungan
 
Estremo skrev:
Precis samma sak som hände mig i början av sommaren. Knastret ville inte vara med längre utan la sig istället mellan cylindervägg och kolv. Hoppas du lyckas få tag i delar nu bara. För mig fick det bli en cylinder i lite smådåligt skick i kombination med en ombyggd TZR-kolv. Annars kan du ju alltid låna Hucks motor så länge. :tummenupp
ombygd TZR kolv?.. :va TZRen har ju slidmatning.. jackade du kolven då eller?.
 
Jax skrev:
Hehe, jo visst.
Men just nu skulle inte jag vilja ha den heller :tungan


Jag vill inte heller ha den längre :3freak

Lite jobbigt när man inte kan växla mellan 1an och 2an utan måste starta på 2an




/L. amelldödare
 
alltså hur fan kan ni köpa kolvar som kostar uppemot 2000kr? iaf till crossar kan dom inte kosta mer än 700kr.

till rs kostar dom 800kr.
 
Jax skrev:
Vilken dag!

Ja, det var iaf en bra dag ända tills ett litet missöde med min rosthög kom till.

Men först ska jag berätta om vilken underbar dag det var...

Det hela började med att båda mina lektioner på eftermiddagen blev inställda, eller ja den ena lektionen iaf.
Min gode vän frågade då om vi skulle ut och köra en runda.
Såklart, svarde jag eftersom vädret var perfekt och jag ej kört så många mil med hojen och körkortet.
Vi drog på oss skinnställen och sen bar det av.
Min gode vän visade vägen eftersom han har ganska många mer mil i kroppen än vad jag har.
Vi körde en bra bit med många fina kurviga vägar och hojen verkade gå som aldrig förr.
Efter ca 10 fantastiska mil bar det av hemmåt igen.
Vi väljer de lite större vägarna hem, varför vet jag inte.
Men efter att ha pressat hojen i kanske 1,5 mil händer något som inte får hända.
Kommer upp för ett backkrön och känner att det hugger till i hojen.
Drar in kopplingen fort som fan för att inte skada något, hojen dör såklart och jag rullar in till kanten.
Jag undrar var fan det är som kan ha hänt, temperaturen har varit stabil och inte varm, nästan lite kall kanske..
Jag kände lite på kicken och motorn gick faktiskt runt, men kompet hade tagit semester.
Efter många om och men lyckas vi få igång skrothögen med hjälp av rullning och en annan motorcykels dragkraft.
Jag KÖR hem och är uppe i över 100km/h med ett komp som 50 cc kolv i en 125cc cylinder...

Jag och min kompis börjar riva i skiten och ser grova revor o cylinder och kolv.
När vi fått av cylindern säger kompisen:
- Du vart fan är knastret för någonstans.
Shit tänker jag och vet att motorn måste nu plockas bort.
Efter några timmars mekande ligger motorn på bänken och vi ger upp för idag...

Summa summarium:
Det var alltså ett knaster som inte tyckte det var roligt längre att sitta i ett mörkt jävla hål som skakar och blir varmt dagarna i ända.
Knastret gick då istället och tog självmord genom att först bli halvt ihjälmosad
mot cylinderväggen för att sedan bli inbankad i kolven och tillslut bli utspottad ur avgasröret.

Mycket bra gjort ditt lilla jävla knasterhelvete!. :huvet

Så nu är det bara att åka till Jannes och fixa nya delar.
Det blir en ganska stor renovering med byta av det mesta...


Lev lungt och var glada för att era knaster just för tillfället gillar att sitta i sina hålor...

Over and out //Jax

Det var synd på en sån pass fin hoj ;)

Knastret?
 
philsson skrev:
När min NS skar så tog jag hem cylinder kitt från Fleninge MC skrot. De var trots företagets namn en ny cylinder. 2800kr hem till dörren. (cylinder, kolv, bult och ringar)

http://www.anderbergmotor.se/


Det verkar som att detta företag kan fixa hem cylinder (Tack Philsson!)...
Men jag har ringt och frågat hur jag ska göra.
Han sa bara att jag skulle dra iväg ett mail och säga vad jag skulle ha. Men de svarar ju för fan aldrig..
Hur gjorde du Philsson?
 
Jax skrev:
Det verkar som att detta företag kan fixa hem cylinder (Tack Philsson!)...
Men jag har ringt och frågat hur jag ska göra.
Han sa bara att jag skulle dra iväg ett mail och säga vad jag skulle ha. Men de svarar ju för fan aldrig..
Hur gjorde du Philsson?
jag mejlade aldrig.. nu är detta längesen jag beställde. Sånär som på ett årsen men då tog han orden per telefon bara.. cylinderkitt till honda NS125F 86. Det var det jag beställde och de tog han per telefon. tog 2-3 veckor tror jag innan jag fick hem det.. 2800kr inkl frakt, cylinder, kolv, ringar, bult, och klips.
 
Jax skrev:
Jo men en KTM och en Honda NSF är lite skillda grejer ;).
Lelles har inte cylinder till Nsf:en tyvärr..

jag menade den höga priset för en cross kolv.. det var någon som sa 2000 kr så jag sa bara vad min kostade

förut när jag körde kostade det ju typ bara 900-1100kr till rm 125
 
Back
Top