Otur vid montering av kamaxlar i GSX1400

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Otur vid montering av kamaxlar

Man ställer sig frågan om och om igen... varför skall det ALLTID jävlas på något vis?
Fick hem mina TTS kamaxlar som jag tänkte montera själv i min GSX.
Hann till avlyftandet av ventilkåpan då jag hörde ljudet...

"ping"

Det var klart och tydligt något som lossnade och ramlade ned i motorn.
Ja... det var ju bara att fortsätta att pillra lös ventilkåpan för att se vad som fattades.

Kollade runt lite och mycket riktigt så var en av fyra styrhylsor från ventilkåpan spårlöst borta. VARFÖR stod det inget om dessa i verkstadshandboken? Det står ju fanimig CAUTION om allt möjligt annat.
SKIT...
Ficklampa, magneter, ståltrådar och öl kunde inte uppbringa den rackaren.
Okej... jag fortsätter... kanske det dyker upp något då jag demonterar kamaxlarna. Vrider motorn mot ÖD på ettan... ett varv... sen stopp.
FÖRB...
Okej... tar lös oljetråget... ingen styrhylsa där heller... och inte ser man veven underifrån heller.
FAN...
Tar lös kammarna i "fel" läge för att komma åt bättre med magneterna och lampan. Nada, nothing...

HELVETE!!!!

Enda fördelen med att kammarna är loss är att motorn nu går runt. Alla ventiler är ju stängda så det går ju bra att dra runt den.

Som jag ser det så måste styrhylsuslingen ha tagit sig ned till veven genom någon oljekanal eller via kamkedjeshaktet.
Frågan är då, kan man komma åt vevaxelutrymmet utan att lossa på topp och cylinderrad?
Vad göra?
Styrhylsuslingen måste ju ut!?

Tips emottages tacksamt.
 
Last edited:
Maggy skrev:
2308015 Okej... tar lös oljetråget... ingen styrhylsa där heller... och inte ser man veven underifrån heller.

Har inte koll på hur det ser ut på den hojen, men det är inte så att du tagit loss tråget och har fortfarande nån skvalp-plåt kvar?
 
raiderpatz skrev:
2308061 Har inte koll på hur det ser ut på den hojen, men det är inte så att du tagit loss tråget och har fortfarande nån skvalp-plåt kvar?

Nope... icke det..

MEN!

Halleluja... efter jag skrev inlägget hämtade jag en till öl och gick en vända till in i garaget.
Greppade magneten och drog runt motorn ett antal varv.
Pifflade ner magneten i kamaxeshaktet... "tick" sa det...
:yoparty
 
Last edited:
Maggy skrev:
2308162 Nope... icke det..

MEN!

Halleluja... efter jag skrev inlägget hämtade jag en till öl och gick en vända till in i garaget.
Greppade magneten och drog runt motorn ett antal varv.
Pifflade ner magneten i kamaxeshaktet... "tick" sa det...
Kolla på bilden vad som fastnade!:yoparty

Ful är den men va faen... man får väl beställa en ny eller tillverka en själv!
gulli..får väl hoppas den inte vart på nå viktigt.
 
ozeo skrev:
2308166 gulli..får väl hoppas den inte vart på nå viktigt.

Kamdrev och kedja... lite viktigt kanske... men då jag bara dragit med handkraft så är de bitarna i gott skick iallafall.
 
Maggy skrev:
2308187 Kamdrev och kedja... lite viktigt kanske... men då jag bara dragit med handkraft så är de bitarna i gott skick iallafall.

Grattis! Med min otur så hade jag iaf fått riva hela spisen! :tummenupp
 
Den där kamkedjan borde bytas, SÅ stark är den inte. Det är inte tänkt att den ska mosa sönder en stålhylsa mot vevaxeltänderna. Några länkar kan tänkas ha sträckt sig. Vad som kan hända vid ett kamkedjebrott... kika på bilden här nedan.
 

Bifogat

  • scrap.jpg
    scrap.jpg
    34.5 KB · Visningar: 144
...pedagogiklektion...

OT mode on - ...måste bara få konstatera att herr Brink besitter en osedvanligt träffsäker förmåga att underbygga sina uttalanden med tydliga exempel på skrämmande följdscenarion... :) Kanske ett blivande exempel vid våra läroverksinstanser för pedagogik?

Lycka till Maggy - Men Du måste vara rejält stark i nyporna för att kunna åstadkomma den deformationen! Antecknar - inte utmana Maggy i fingerkrok... :tungan

OT mode off-Ha de!
 
Last edited:
roffe_s skrev:
2308468 OT mode on - ...måste bara få konstatera att herr Brink besitter en osedvanligt träffsäker förmåga att underbygga sina uttalanden med tydliga exempel på skrämmande följdscenarion... :) Kanske ett blivande exempel vid våra läroverksinstanser för pedagogik?

Lycka till Maggy - Men Du måste vara rejält stark i nyporna för att kunna åstadkomma den deformationen! Antecknar - inte utmana Maggy i fingerkrok... :tungan

OT mode off-Ha de!
Hej
Jag är böjd att hålla med. Den styrhylsan har en väggtjocklek i stil med den hos länkaget i en normal mc-kamkedja, som dock ej kan lita till styrkan hos en cirkulär kropp i likhet med styrhylsan. Den kamkedjan måste mönstras av ngn kunnig om den skall göra tjänst igen. Jag skulle byta kedja och titta till hjulen.

Man skall inte ta "handkraft" som ngt obetydlig i en mc-motor. Min HD-snurra har tex ett vrid på 120 Nm. Det kan en vuxen människa lätt åstadkomma i vevpartiet på en trampcykel, kamdrivningen i en MC-motor är inte konstruerad för tillnärmelsevis samma vridmoment.

Brink har koll!

/J
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top