Otur vid montering av kamaxlar
Man ställer sig frågan om och om igen... varför skall det ALLTID jävlas på något vis?
Fick hem mina TTS kamaxlar som jag tänkte montera själv i min GSX.
Hann till avlyftandet av ventilkåpan då jag hörde ljudet...
"ping"
Det var klart och tydligt något som lossnade och ramlade ned i motorn.
Ja... det var ju bara att fortsätta att pillra lös ventilkåpan för att se vad som fattades.
Kollade runt lite och mycket riktigt så var en av fyra styrhylsor från ventilkåpan spårlöst borta. VARFÖR stod det inget om dessa i verkstadshandboken? Det står ju fanimig CAUTION om allt möjligt annat.
SKIT...
Ficklampa, magneter, ståltrådar och öl kunde inte uppbringa den rackaren.
Okej... jag fortsätter... kanske det dyker upp något då jag demonterar kamaxlarna. Vrider motorn mot ÖD på ettan... ett varv... sen stopp.
FÖRB...
Okej... tar lös oljetråget... ingen styrhylsa där heller... och inte ser man veven underifrån heller.
FAN...
Tar lös kammarna i "fel" läge för att komma åt bättre med magneterna och lampan. Nada, nothing...
HELVETE!!!!
Enda fördelen med att kammarna är loss är att motorn nu går runt. Alla ventiler är ju stängda så det går ju bra att dra runt den.
Som jag ser det så måste styrhylsuslingen ha tagit sig ned till veven genom någon oljekanal eller via kamkedjeshaktet.
Frågan är då, kan man komma åt vevaxelutrymmet utan att lossa på topp och cylinderrad?
Vad göra?
Styrhylsuslingen måste ju ut!?
Tips emottages tacksamt.
Man ställer sig frågan om och om igen... varför skall det ALLTID jävlas på något vis?
Fick hem mina TTS kamaxlar som jag tänkte montera själv i min GSX.
Hann till avlyftandet av ventilkåpan då jag hörde ljudet...
"ping"
Det var klart och tydligt något som lossnade och ramlade ned i motorn.
Ja... det var ju bara att fortsätta att pillra lös ventilkåpan för att se vad som fattades.
Kollade runt lite och mycket riktigt så var en av fyra styrhylsor från ventilkåpan spårlöst borta. VARFÖR stod det inget om dessa i verkstadshandboken? Det står ju fanimig CAUTION om allt möjligt annat.
SKIT...
Ficklampa, magneter, ståltrådar och öl kunde inte uppbringa den rackaren.
Okej... jag fortsätter... kanske det dyker upp något då jag demonterar kamaxlarna. Vrider motorn mot ÖD på ettan... ett varv... sen stopp.
FÖRB...
Okej... tar lös oljetråget... ingen styrhylsa där heller... och inte ser man veven underifrån heller.
FAN...
Tar lös kammarna i "fel" läge för att komma åt bättre med magneterna och lampan. Nada, nothing...
HELVETE!!!!
Enda fördelen med att kammarna är loss är att motorn nu går runt. Alla ventiler är ju stängda så det går ju bra att dra runt den.
Som jag ser det så måste styrhylsuslingen ha tagit sig ned till veven genom någon oljekanal eller via kamkedjeshaktet.
Frågan är då, kan man komma åt vevaxelutrymmet utan att lossa på topp och cylinderrad?
Vad göra?
Styrhylsuslingen måste ju ut!?
Tips emottages tacksamt.
Last edited: