Otur med biltemas belägg.

Har dina bromsbelägg släppt från klossen?

• Antal röstningar
    0

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Idag var jag påväg till bulten för att möta upp några vänner, precis innan jag ska svänga höger för att njuta av den kurviga vägen tänker jag att jag bara ska stanna upp och monter på min kamera samt börja filma, ser en busshållsplats och bromsar in sakta då plötsligt pumpen tappar all tryck. Tänker va fan hände nu och pumpar några ggr och får trycket tillbaks, kikar lite på min relativt nya brembo pump (samma som sitter på ducati 1098) och tänker va fan den kan ju inte krångla!!! efter lite kollande ser jag felet, ett av mina biltema bromsbelägg har tappat bromsbelägget från klossen. Går tillbaks 20 meter och själva belägget ligger på backen. Dessa bytes i vintras och är 3 uppsättningen jag kört med. Åker mjuk och fint tillbaks till närmsta biltema vid haninge och slänger fram belägget på disken och förklarar läget. Damen i infodisken var väldigt hjälpsam och trevlig och gav mig ett nytt packet. Egentligen skulle jag göra en skadeanmälan sa hon men då skulle jag få pynta för ett nytt set själv och få pengarna tillbaks senare, eller så skulle jag skita i att göra en skadeanmälan och bara byta ut skiten. Då jag ville ut och köra så gjorde jag ingen skadeanmälan men vill ändå skriva detta här så folk vet.

Hade jag inte stannat för att montera på min kamera hade jag legat i ett dike i första bästa kurva tyvärr.

Beläggen var 50% slita och stått ut med 1 dag på midlandabanan och 2 dagar på gotlandring samt massa gatkörning, men frågan är vad det är som fått dessa belägg att släppa från klossen?

Klart du gör en anmälan nu i efterhand till dem och berättar vad som hänt. Det skall ju utredas från deras sida så¨att det kan åtgärdas,.

Hur kunde den förresten lossna? Sitter dem inte fast via bultarna i oket? Låter helt sjukt

Hört av Fürsten att det händer att friktionsmaterialet på Biltemabelägg släpper från plåten.

Testade dem på gixxern (jag är en nyfiken fan :-) ) och hade på dem i drygt en vecka men de var för tjocka (låg an lite på högerskivan så jag fick lite blånering), skavde och gnagde som fan och ffa lät de förjävligt om man bromsade lite hårdare (mkt vibrationer alltså).

Köpte Carbone Lorraine istället, bra erfarenhet av dem på Fazern och hört/läst av andra att de är funkis. Jag lär inte köpa bromsbelägg av Biltema på jävligt länge iaf. Andra saker ja, men INTE belägg.... :-/

ångrar mig bittert att jag köpte dem.

Provade dem också på min gsxr 1000 01. Helt enkelt nyfiken om de var så dåliga som en del sa , sen var de andra som gillade dem.

Ångrar mig bittert att jag köpte dem för efter jag monterat dem så fick jag problem med bromsarna (innan biltema beläggen åkte på fungerade bromsarna bra, var grymme bett )Lät gnisslande oljud från dem hela tiden när man bromsa samt att skivorna blev vinda.

Mailade Biltema om problemet men man fick ingen hjälp. :mad:

Provade dem också på min gsxr 1000 01. Helt enkelt nyfiken om de var så dåliga som en del sa , sen var de andra som gillade dem.

Ångrar mig bittert att jag köpte dem för efter jag monterat dem så fick jag problem med bromsarna (innan biltema beläggen åkte på fungerade bromsarna bra, var grymme bett )Lät gnisslande oljud från dem hela tiden när man bromsa samt att skivorna blev vinda.

Blev skivorna vinda pga beläggen? :va

Blev skivorna vinda pga beläggen? :va

Skivor kan slå sig om beläggen ligger an då det blir varmt. Stannar man med varma skivor ligger beläggen emot och hindrar dem att kylas av i samma takt som resten av skivan just där beläggen är.

De förlorar mer på det att vi sprider ordet här och bland andra hojåkare. De LÄR ju se en nedgång i försäljningen eller att eventuell ökning stannar av :brinnerup

Last edited:
Lite skillnad på belägg till en cross och en sporthoj..... Lite andra hastigheter som skall bromsas...

Lite skillnad på belägg till en cross och en sporthoj..... Lite andra hastigheter som skall bromsas...

Tänkte precis samma sak, jag köper mycket saker på biltema men belägg är relativt billigt även om man köper annanstans och det verkar ju vara en del som fått problem så jag hoppar. Oavsett på pressar biltemas MC satsning övriga leverantörer och det är ju bra. :tummenupp

Jag hade aldrig riskerar livet genom att sätta på biltema bromsklotsar på hojen (för det är det man gör) Dom har massa dugliga prylar till för småslantar men när det gäller säkerheten vid hojkörning så är det inte helt smart att chansa. Man får vad man betalar för och när det gäller skyddsutrustning och säkerhetsdetaljer så är det lätt värt att slanta upp lite xtra cash :)

Jag har testat deras belägg på crossen, absolut sämsta skiten jag nånsin testat.
Skulle aldrig i livet sätta dom på en gathoj!

Nä, Biltema gör många andra saker bra, men vissa saker är värdelösa och i vissa fall livsfarliga.

Köpte belägg Kåtten och fick problem med svampig frambroms. Efter mycket luftande,renoverande av bromspump och ok så hittades problemet.
Beläggen var böjda och flexade i oket. Skitgrejer.

Förra året körde min jobbarpolare ner ett par nya Biltema bakbelägg på endurohojen på en (1) dag!

Tycker det är konstigt att dom inte ville göra en skadeanmälan , det är trots allt en väldigt viktig komponent . Nästa gång slutar det kanske inte lika bra .

Har provat några eftermarknads belägg , resultat har alltid varit det samma för mig DÅLIGT . Köper bara original när det gäller bromsbelägg . Handlar annars gärna på Biltema

Nä, Biltema gör många andra saker bra, men vissa saker är värdelösa och i vissa fall livsfarliga.
Ska man vara riktigt ärlig så gör Biltema inte en pryl själva, lika lite som nån annan tillbehörsåterförsäljare. Ingen hojtillverkare gör bromsbelägg själva heller iofs, det är stor sannolikhet att Biltemas belägg görs på samma fabrik som gör belägg till nån större hojtillverkare, men efter helt andra specar givetvis.

Jag körde en dag på Anderstorp med Yamaha R6. De funkade bra till en början. Men framåt eftermiddagen började de glasa alltså blev för hårda i ytan och tappade bettet. De klararade inte värmen. Jag hade inga problem med anliggning eller skivor som blev krokiga.

Tycker inte att du haft otur......tycker du hade en jävla tur att det hände innan det gick undan.

Sen får jag sälla mig till kören om hur bra Biltema kan vara på vissa saker och hur värdelösa andra saker kan vara. Det gäller att ha fingertoppskänsla.

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back