Otrevlig film... Hoj VS bil...

wonderwizard skrev:
jag vill inte träffa dig i jobbet heller, om jag nu inte redan gjort det.
mellan klippan & stidsvig 27 juli 2004 :död

Har inte träffat dig vännen. Jobbade inte på akuten då...

//Cimme - Trevliga vägar mellan Klippan och Stidsvig faktiskt...

Nypan83 skrev:
Inget illa menat mot dig Cimmerier... en ide bara.

Det är en god tanke och jag håller med dig helt och hållet. Stod i valet och kvalet att posta den, men kände att det fanns ett behov i att få fram budskapet och att det vägde tyngre än ditt argument...Speciellt med hänsyn till att detta inte var en olycka från Sverige och att risken att personen i fråga skulle bli identifierad av någon här inne är i princip obefintlig.

//Cimme

Usch :(

Och vad jobbigt att vara bästa kompisen som åker bakom och se smällen, för att sedan gå runt där helt okapabel till att hjälpa till med någon endaste liten sak, bara se en nära vän ligga där och kämpa för att sedan bara försvinna :(

O herregud

fy vad otäckt!
men en tankeställare för oss alla att köra med huvudet och inte handen.

r.i.p

Det är verkligen otäcka bilder och man blir påmind om hur lätt det är att köra ihjäl sig på en MC.

Filmen påminner mig om i våras(2005) när det omkom 2st norrmän när de frontalkrockade med en bil, föraren och hans skjuts, utanför Kiruna. Jag hade nyss köpt min hoj och hade uppkörning ett par veckor efteråt. Eftersom min kompis jobbar som bilplåtslagare så fick dem in hojen + bilen som hojen hade frontat med till hans firma och jag åkte dit för att se på eländet. Det var nästan ingenting kvar av hojen och bilens front var helt intryckt. Jag tror att det var nyttigt för mig att se hur hojen såg ut efter smällen, man insåg verkligen att det inte finns en chans att överleva om man frontalkrockar med en bil i hög fart om man sitter på en hoj...

Kör försiktigt i sommar.

Nypan83 skrev:
Inget illa menat mot dig Cimmerier... en ide bara.

Är olika från fall till fall men generellt gillar jag inte strutsmentalitet enbart för att det som visas är obehagligt. Givetvis bör dock inte offrets identitet exponeras i onödan men i detta fall är olyckan tillräckligt "avlägsen och anonym". Delar således inte din uppfattning om någon definitiv regel.

/Olzki

Spontant så reagerar jag på hur inhumant personen blev behandlad. Är det inte så att man borde ta av hjälmen och köra ABC? Som han fick ligga kunde han ju kvävts av sitt eget el. dyl. osv.

Jo jag vet att man kan bli förlamad av omild behandling men vad det rätt prioritet?

#Jone# skrev:
Fy fan, vem filmar sån där skit! Sånt där vill man inte se

Tror det kan vara bra att se sådant.. Somliga greppar inte riktigt risken men hojåkning. Finns de som skiter i det, men de sätter andras liv i fara samtidigt...

ah17 skrev:
Spontant så reagerar jag på hur inhumant personen blev behandlad. Är det inte så att man borde ta av hjälmen och köra ABC? Som han fick ligga kunde han ju kvävts av sitt eget el. dyl. osv.

Jo jag vet att man kan bli förlamad av omild behandling men vad det rätt prioritet?

Nackskada!? jag hade inväntat ambulans i deras läge. vrider man huvet kan det va försent..

men som sagt man ska väl ta hänsyn hur situationen är!

kAtanAmAn skrev:
Tror det kan vara bra att se sådant.. Somliga greppar inte riktigt risken men hojåkning. Finns de som skiter i det, men de sätter andras liv i fara samtidigt...

Nackskada!? jag hade inväntat ambulans i deras läge. vrider man huvet kan det va försent..

men som sagt man ska väl ta hänsyn hur situationen är!

Liv före lämm.

Men det beslutet sitter nog långt inne hos oss alla.

Vad kommer härnäst ? Bilder från rotten.com ?

Att visa människor som ligger på vägen och kämpar för sitt liv fattar jag inte varför man länkar ut,

Om man ändå väljer att göra det tycker jag man kan varna/beskriva lite tydligare i sin post.

Om personen inte pustar sjalv ska hjalmen såklart plockas av och hlr iverksettas, verkade som ingen va intresserad av at gjøra nånting...sjukt.....

Ja, det får en att tänka till en gång extra när man ser denna film, man får en sån otrolig/obehaglig närvaro-känsla alltså...usch. Kan tänka mig att dom iblandade är så pass chockade att det är därför nästan ingen gör nåt för killen som ligger...dom tror nog till en början att han redan har kolat.

Inte för att man vill se denna film mer än en gång...men personligen tycker då jag det ändå är bra att den visas...speciellt när säsongen snart går av stapeln.

Bli nu inte för modiga i sommar allihopa...

fy fan va äckligt! får rysningar i hela kroppen. jag som förstahojsköpare fick mig en allvarlig tankeverksamhet. detta var riktigt avtändande det måste jag säga, nä! jag tror jag säljer den igen, måste tänka på mina två små flikkor... :confused:

Cimmerier skrev:
Har inte träffat dig vännen. Jobbade inte på akuten då...

//Cimme - Trevliga vägar mellan Klippan och Stidsvig faktiskt...

Det är en god tanke och jag håller med dig helt och hållet. Stod i valet och kvalet att posta den, men kände att det fanns ett behov i att få fram budskapet och att det vägde tyngre än ditt argument...Speciellt med hänsyn till att detta inte var en olycka från Sverige och att risken att personen i fråga skulle bli identifierad av någon här inne är i princip obefintlig.

//Cimme

regg skylten låg ju på backen o den går o kolla inte för ja ska det o lanstinget går ju bara o garvar har vart inne på lanstinget då en bil körde på mej dom e lite vimsiga tycker ja har sett hur dom fel medisinerar folk vete fan om man törs oka hoj i sommar som alla kör vliglar fram o till baka o bara snakar i telefånen :mad: ska lägga upp en film hur illa folk kör
:mad: i mån om tid då folk blinkar till höger o svänger till vänster
ha det tat lungt
Robin Hood

Jo han var död killen som låg där, det är därför ingen sitter vid honom.

ah17 skrev:

Man skall inte ta av hjälmen om man har fria luftvägar. Man kan ta av den om man är tre stycken, två stabiliserar huvudet och den ene tar av mkt mkt sakta, huvudet får inte röra sig under utförandet.

Last edited:
Killen var alltså redan död ? Reagerade också över varför man inte tar av hjälmen om han ligger helt livlös och inte andas. Men har man inget puls heller så det väl rätt kört. :näsblod

Trådskaparen nämnde att det var hela 70% av alla mcolyckor som är singelolyckor.

Är det inte så att det bara är ca 40% av alla mcolyckor som är singelolyckor ? :va Det har jag lärt mig nu under teoripluggandet ...

Vanligt att hojar blir påkörda också på grund av att bilisten inte sett eller missbedömt hastighet och vad för typ av tvåhjuling det har varit.

Robin Hood skrev:
regg skylten låg ju på backen o den går o kolla inte för ja ska det o lanstinget går ju bara o garvar har vart inne på lanstinget då en bil körde på mej dom e lite vimsiga tycker ja har sett hur dom fel medisinerar folk vete fan om man törs oka hoj i sommar som alla kör vliglar fram o till baka o bara snakar i telefånen :mad: ska lägga upp en film hur illa folk kör
:mad: i mån om tid då folk blinkar till höger o svänger till vänster
ha det tat lungt
Robin Hood

Say what? :va

lorkan skrev:
Killen var alltså redan död ? Reagerade också över varför man inte tar av hjälmen om han ligger helt livlös och inte andas. Men har man inget puls heller så det väl rätt kört. :näsblod

Trådskaparen nämnde att det var hela 70% av alla mcolyckor som är singelolyckor.

Är det inte så att det bara är ca 40% av alla mcolyckor som är singelolyckor ? :va Det har jag lärt mig nu under teoripluggandet ...

Vanligt att hojar blir påkörda också på grund av att bilisten inte sett eller missbedömt hastighet och vad för typ av tvåhjuling det har varit.

Det är mycket möjligt att det står att 40% är singelolyckor i teoriböckerna. Mina uppgifter bygger på statistik insamlade på sjukhusen i Skåne under de senaste åren. Är ännu inte säker på att den statistiken är officiell, då jag bara har ett internt utkast angående studien i fråga. Denna grundar sig bara på olyckor som har krävt någon form av vård på sjukhus, så avåkningar utan personskador ingår inte här (Vilket troligtvis hade ökat singelstatistiken ännu mer iofs...)

Kan inte tala för något annat än de olyckor som har skett här nere de senaste åren.

//Cimme - professionell omplåstrare...

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back