Otimate III, laddnings fråga

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Hej,

Jag har lånat en Optimate III som jag tänkte skrämma lite liv i mitt batteri med.

Jag laddade batteriet en gång, symbolen (andra nerifrån på bilden) som talar om att den tar emot ström och börjar ladda lyser, vad jag förstått så är då batteriet "okej" men behöver laddas upp vilket den börjat göra.

När batteriet sen efter kanske 10 timmars laddning eller mer (?) då bytt symbol och gått till "grön lampa laddning klar" och med symbolen "glad gubbe" (fjärde nerifrån) så gick jag med raska steg till hojen, meckade in batteriet, klar förbättring, man hade mer kräm än sist man provade, dock så orkade den inte dra igång hojen utan man märkte att det mattades ut mer och mer när man provade. Den startade alltså inte...

Nu har jag laddat den först en gång, sen hade jag tänkt upprepa proceduren igen och tänkte låta den sitta i riktigt länge.

Nu till frågan?
- Hur länge skall batteriet ladda?
- Hur många gånger i rad behövs för att uppnå 99,9% laddning?

Övriga tips mottages tacksamt :gnissla

Bifogat

• Laddar.jpg
    Laddar.jpg
    104.2 KB · Visningar: 71
Last edited:
om den inte orkar starta hojen så är det nog bara att slänga batteriet, bara för att det går att ladda betyder inte att det är välmående....om du har multimeter så kan du testa att mäta spänningen samtidigt som du drar runt startmotorn, sänks spänningen till typ 7 volt så tror jag batteriet är ganska dåligt och du bör byta det men låt det stå och ladda ett dygn först så du vet att det är fullt...

hur mycket laddar laddaren??

Jag har en likadan laddare och samma problem.

Laddade upp batteriet till grön gubbe men det räckte inte för att starta hojen, dålig snurr...

Köpte nytt batteri igår och var även ute och kollade till mitt gamla batteri som stått på laddning sen förra startförsöket och nu visade laddaren grön gubbe igen.

Kan vara så att batteriet är slut... trots allt 4 år gammalt nu.

Mystiken tätnar, nu är batteriet färdigladdat enligt symobler.
Ett nytt batteri verkar tydligen kosta 1399kr som exempel från Lelleskatalog och det är ju en rätt trist grej att köpa :3freak men ett måste om man skall kunna starta hojen :kär

Såg att mitt batteri är ett "MF" batteri, och i samma fina Lelleskatalog står det att "OBS, Vid laddning måste batteriladdare av typen MF användas".
Vad är "MF" ??? och är Optimate en sån laddare :7peta :confused:

Bifogat

• IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    102.3 KB · Visningar: 49
Sista bilden .. batteriet.

Bifogat

• Resize of IMG_0009.jpg
    Resize of IMG_0009.jpg
    39.1 KB · Visningar: 56
Batteri

Hej!
Nu vet jag inte var du bor men har du nära till en handlare så hör med dem om de kan testa ditt batteri... Optimaten ska ta mf batterier så det är lugnt. Gå in på www.motospeed.se om du vill ha mer uppgifter om den.

ser ut att vara gele batteri dvs ett slutet batteri och dom brukar kräva lite högre spänning (runt 14.4) för att bli helt laddade, kanske det som menas med att det ska vara mf laddare??

du har laddat med för hög spänning & för snabbt, ett friskt urladdat mc batteri bör du ladda med max 4 amp ( har jag för mig, kan även vara 2 amp) under ca 24 tim.
laddar du för snabbt så får du volt men inga amp...
har lyckats med samma grej...

köp nytt!!! :(

ps. det står på batteriet, normal laddning 0,9 amp. snabb ,4,5 amp. ds

Last edited:
Iceman1975 skrev:
Det var ju det jag sa.. :7peta
/F.Ortfarandeslutefteratthaförsöktputtaigångden..
Tyst ! :fatta! Du får inte svara här, du har ju huvudrollen i min pjäs (om ingen fattade så förstår jag er för det är bara vi två som fattar...)

Vegas skrev:
du har laddat med för hög spänning & för snabbt, ett friskt urladdat mc batteri bör du ladda med max 4 amp ( har jag för mig, kan även vara 2 amp) under ca 24 tim.
laddar du för snabbt så får du volt men inga amp...
har lyckats med samma grej...

köp nytt!!! :(

ps. det står på batteriet, normal laddning 0,9 amp. snabb ,4,5 amp. ds

Eeee..hmm...rmm...

Nu har man ju inte så mycket val att "ratta" spänningen mer än att hänga på laddkablarna på batteriet, men du kanske menade att den skall ladda något längre...dvs 24 timmar eller så för att få lite mos i batteriet.

Nåja... nu får skiten sitta där i minst ett dygn, om den inte startar sen blir det nytt batteri.

Kom ihåg att man måste ha högre spänning om batteriet är kallt! Om inget sägs så antar en laddare att batteriet håller ca 20 grader. Annars laddar det inte ordentligt. Och en laddare märker av att ett batteri är fulladdat när den inte längre klarar av att skicka in mer ström d.v.s spänningen på batteriet är högre än spänning som laddaren ger ut.

/ Hannes

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...