Otillräcklig koppling - skadligt för lamellerna?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
På min motorcykel (kort sagt en enduro) har kopplingen blivit lite väl ineffektiv. För en lång tid sedan behövde jag byta kopplingsklon på styret, och den jag ersatte original med kommer från en Honda CR. Justeringsmöjligheterna är betydligt sämre på den, vajern kunde säkert pressas ut 5 mm mer på original jämfört med den nuvarande.

Längre ner på kopplingsvajern finns det ännu en justerskruv, men den är maximalt utskruvad. Trots detta kan man knappt gå med hojen om växel är i och kopplingen intryckt - varken vid kall eller varm motor(olja). Kopplingen släpper inte förens man tryckt in handtaget 1-1,5 cm. Är detta något farligt för lamellerna, att de aldrig får koppla loss ordentligt? Har börjat med att lägga i neutralen vid rödljus för att slita mindre på dem, vid växlingar skall det enligt mig inte vara något problem. Upp/ner växlingar går utan missljud.

Bör jag oroa mig, eller räcker det med att jag byter lamellerna och klon i vinter när pengarna är tillbaka? Är ju 7 lameller i denna hojen, så det är inte direkt gratis för nån som gick från moppe nyligen :näsblod

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd