[ OT! ] Wakeboard - Pylon

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Väldigt OT men eftersom SH är en outtömlig källa på kunskap måste jag ju passa på att fråga:

* Någon som kan ge tips på hur man enklast bygger en Pylon för wakeboardåkning?
..eller..
* Någon som har en pylon till salu?
..eller..
* Någon som vet var det finns prisvärda pyloner?

För er som inte vet vad en pylon är så skickar jag med en bild..
[Edit 1] - För övrigt kan jag bara säga att båten på bilden är oerhört lik den vi har med undantaget att vår är ett par år äldre...

Bifogat

• OtherPylon3.jpg
    OtherPylon3.jpg
    19.6 KB · Visningar: 628
En pylon/skylon kostar ca5000kr om du handlar på skimarine.se
Men jag tror att den skylonen är anpassad till en vattenskidbåt där du sätter skylonen på den mindre fasta stolpen i båten.
Gå in på wakeboard.nu där finns det flera grabbar som byggt egna skylon till deras båtar

ok otee han före.
lr så bygger du torn på båten, mkt bättre, mer plats o båten kränger inte lika mycket!

h-street skrev:
ok otee han före.
lr så bygger du torn på båten, mkt bättre, mer plats o båten kränger inte lika mycket!

Torn har ju den lilla nackdelen att det hamnar i vägen för kapellet och dessutom är ruggigt mycket svårare att bygga.

På skimarine tror jag det billigaste kostar ca 6000:-
Lär nog bygga ett själv. Kan nog få ner kostnaden till max 2000:-

Har precis pratat med en kompis som jobbar mycket med stål och vi överväger använda 2m rostfritt rör samt knopp i svarvat rostfritt stål samt ett nedre fäste i vilket man ställer röret som vi också fräser i rostfritt.

Sedan köper vi rostfri vajer och en bit band av den typ man använder i säkerhetsbälten. De två bakre vajrarna dras åt med vantskruvar och de främre vajrarna förbinds med bandet som går runt fören och spänns upp med en lastspännare..

korvgubbe skrev:
Torn har ju den lilla nackdelen att det hamnar i vägen för kapellet och dessutom är ruggigt mycket svårare att bygga.

På skimarine tror jag det billigaste kostar ca 6000:-
Lär nog bygga ett själv. Kan nog få ner kostnaden till max 2000:-

Har precis pratat med en kompis som jobbar mycket med stål och vi överväger använda 2m rostfritt rör samt knopp i svarvat rostfritt stål samt ett nedre fäste i vilket man ställer röret som vi också fräser i rostfritt.

Sedan köper vi rostfri vajer och en bit band av den typ man använder i säkerhetsbälten. De två bakre vajrarna dras åt med vantskruvar och de främre vajrarna förbinds med bandet som går runt fören och spänns upp med en lastspännare..

Verkar vara en vettig idé. Jag har också tänkt på att införskaffa en pylon. Jag vågar dock inte med tanke på risken av skada på durken. Du kan väl höra av dig med "Test"-resultat. Du får vara min försökskanin :)

Ni vet väl att det viktigaste är att lasta båten så den knappt planar för att få riktigt stora vågor. OK det kan vara skönt med högt dragläge vid vissa trick men viktigast är ändå storleken på vågen!

h-street skrev:
Ni vet väl att det viktigaste är att lasta båten så den knappt planar för att få riktigt stora vågor. OK det kan vara skönt med högt dragläge vid vissa trick men viktigast är ändå storleken på vågen!

Vågen har räckt till än så länge.. båten är relativt bred och tung.. 650kg olastad så fulltankad och med två personer i hamnar den närmare 800kg..

Började på Pylonen igår. Om vår lösning funkar så får vi en pylon för 900kr. Köpte två meter rostfritt rör på skroten för en hundring. Sedan blev det inköpt för drygt 500 på biltema(rostfri wire, wirelås, vantskruv, lastspännband, rostfria karbiner, ögelskruvar och en båtring)
En kompis gjorde ett durkfäste i aluminium(hoppas det ska hålla).

prova lasta båten mer,lägg några vattendunkar långt bak och nån i fronten, du ska se att det blir mycket roligare :)
Kan tillägga att vi hade närmare 1 ton i last i våran nautique, båt 1500kg + last i form av fatsacks 1000kg. Satan vad soppa den drog men de var det värt
:yoparty

h-street skrev:
prova lasta båten mer,lägg några vattendunkar långt bak och nån i fronten, du ska se att det blir mycket roligare :)
Kan tillägga att vi hade närmare 1 ton i last i våran nautique, båt 1500kg + last i form av fatsacks 1000kg. Satan vad soppa den drog men de var det värt
:yoparty

Kan inte lasta vår för tungt med tanke på att vi bara har en 90hk utombordare(2-takt)
....vår drar redan sjukligt med soppa. Så länge alla är relativt kassa på köra så räcker det med den våg vi har.. Börjar däremot bli intresserad av att lära mig lite nya trick..
Blir mest enkla grabs och nån 180...
Eftersom ingen av de jag åker med är särskillt duktig finns det ingen som kan ge tips...

Åk till ski marine o fråga om caroline jansson lr stefan ahlfelt har någe wakecamp lr kan ge instruktioner så ska du se att snart sätter du din första flip!

Vi bygger pylon till ett pris av ca 2500. Den vi byggt till oss själva funka utmärkt och dom som köpt har inte klagat så jag antar att dom är nöjda :)
Pm:a om du vill veta mer...

heinz_p skrev:
Verkar vara en vettig idé. Jag har också tänkt på att införskaffa en pylon. Jag vågar dock inte med tanke på risken av skada på durken. Du kan väl höra av dig med "Test"-resultat. Du får vara min försökskanin :)

Vi har kört med Pylon länge nu utan några skador i durken.... har lagt en träskiva i botten som skydd som vi skruvat fast fästet för pylonen, de funkar så bra så..

mjukis skrev:
Vi har kört med Pylon länge nu utan några skador i durken.... har lagt en träskiva i botten som skydd som vi skruvat fast fästet för pylonen, de funkar så bra så..

..har ni en större träskiva som ger stadga?

Hur hög tycker du en pylon bör vara i en 16 fots båt som väger ca 650kg? Som den är nu är själva stolpen 2m... sedan kommer den hamna ca 2-3dec över skrovets botten eftersom båten är inredd och har ett tomrum mellan botten och durken..

[ Edit 1 ] HEINZ_P: Vår konstruktion kommer kosta under tusenlappen och skulle nog enkelt kunna anpassas för att användas i en båt utan att skada durken genom att montera durkfästet på en större träskiva eller på ett träkors el. motsv som läggs i båten..

Last edited:
korvgubbe skrev:
..har ni en större träskiva som ger stadga?

Hur hög tycker du en pylon bör vara i en 16 fots båt som väger ca 650kg? Som den är nu är själva stolpen 2m... sedan kommer den hamna ca 2-3dec över skrovets botten eftersom båten är inredd och har ett tomrum mellan botten och durken..

Japp, vi har en skiva som är ca hmm.... 1*1 meter kanske.. den ligger dikt mot kanterna nere i durken o en bit fram mot tofterna i fören och kant i kant med styrpulpeten, vi anväder en Ryds 440 (40hk) så de är inte så mkt båt att komma med. Den gör ju inga vågor att prata om så pylonen hjälper väl inte så mkt om man ska göra lite coola trick, polaren sätter tantrum utan pylon o Shawn Murray o co gör ju tantrums o backroll helt fritt på vattnet (utan våg) :yoparty :Bugar så man klarar sej nog utan, dock ser du ju jefligt coolt ut med tower. Det vi märkt nu när vi kör utan pylon är att ingången mot vågen blir lite ryckigare än med pylon pga att man ju har två fästpunkter bak på båten ist för en. Våran "pinne" är ca 2m så den står upp en bit... man kanske får prova sej fram lite med längd och placering i båten. Om ni har en liknande båt som på bilden så skulle ja slänga på en tower blixtfort!! De är snyggare, stabilare o framförallt Fränt!! :Bugar

mjukis skrev:
Våran "pinne" är ca 2m så den står upp en bit... man kanske får prova sej fram lite med längd och placering i båten. Om ni har en liknande båt som på bilden så skulle ja slänga på en tower blixtfort!! De är snyggare, stabilare o framförallt Fränt!! :Bugar

Kan ni använda en två meters pylon borde vi klara det..

Tower är ju aningen omständigare att bygga. Måste anpassas till båt och kapell. KÖpa är uteslutet.. kostar ju som halva båten.. *s* Båten på bilden är väldigt lik även om det säkert är en nyare version... skickar med en bild på vår båt..

Vi kör med dragblock när vi fäster linan på båten. Blir inte alls lika ryckigt då..

Bifogat

• brygga_boat.jpg
    brygga_boat.jpg
    52.7 KB · Visningar: 250
korvgubbe skrev:
Kan ni använda en två meters pylon borde vi klara det..

Tower är ju aningen omständigare att bygga. Måste anpassas till båt och kapell. KÖpa är uteslutet.. kostar ju som halva båten.. *s* Båten på bilden är väldigt lik även om det säkert är en nyare version... skickar med en bild på vår båt..

Vi kör med dragblock när vi fäster linan på båten. Blir inte alls lika ryckigt då..

Känns som om ni borde klara de... vi har ju inte pylonen ända ner heller så.
Hade jag varit du hade ja lagt ner tid på att bygga en tower o feta på med högtalare o brädhållare.. snyyyygt.. :banana

Vi skulle köpa dragblock men på skimarine sa dom att dom utgått ur sortimentet pga olyckor, va tydligen tom nån som strykit med pga blocket... vet inte hur... :va

Ska du ge oss din båt förresten?! :3freak

mjukis skrev:
.... lagt ner tid på att bygga en tower o feta på med högtalare o brädhållare.. snyyyygt.. :banana

Vi skulle köpa dragblock ...

Ska du ge oss din båt förresten?! :3freak

Tower blir isåfall något för nästa säsong. Högtalare har vi redan, och baslåda! =) :yoparty

...skumt.. vettefan hur nån skulle dö av att använda dragblock.. Förra året körde vi med ett vanligt marint dragblock Hade en brottstyrka på typ 2 ton. Funkade skitbra förutom att det skönk när man släppte linan så man fick se upp lite så det inte hade hamnat vid propellern vid nästa start.. hade avhjälpts enkelt med någon enkel flytanordning..

..ge er vår båt? Njae, så tät är jag inte än!

korvgubbe skrev:
..ge er vår båt? Njae, så tät är jag inte än!

Ni verkar vara flera ägare på båten?
Hur har ni löst alla problem som kan uppstå?
Vårat "gäng" har bildat en wakeboard förening/klubb och nu skulle vi ju vilja ha en båt oxå.
Jag ser inte direkt vilka problem som skulle uppstå, bara man skriver ett kontrakt eller liknande och ett körschema så borde de ju funka. Några polare är väldigt negativa till att köpa båt ihop, dom tänker väl på att om tex motorn pajar när jag kör så vill inte dom betala osv osv. Jag ser de som en ekonomisk "vinst" när man går ihop o köper båt, speciellt när den skall vara till ett endamål, bräda! Jobbigt om en äger o alla åker efter o sliter ut delar osv...

mjukis skrev:
Ni verkar vara flera ägare på båten?
Hur har ni löst alla problem som kan uppstå?
Vårat "gäng" har bildat en wakeboard förening/klubb och nu skulle vi ju vilja ha en båt oxå.

Ja, vi är 4 grabbar...
Det funkar väldigt bra om man är riktigt nära kompisar. Har varit som blodsbröder i alla år så det blir inga direkta konflikter. Det är ju ändå dem jag hade tagit med om jag ska ut med båten.. Så på så vis är det mycket mer ekonomiskt att köpa en båt tillsammans...

Hade vår båt varit mycket nyare än den var när man köpt den hade vi kanske funderat mer kring "kontrakt" och så. De enda kostnader vi räknar per person nu är annars olja och soppa.. Övriga kostnader delar vi rakt av.
Båten är försäkrad vilket räddade oss då växelhuset pajade.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!