OT som fan: Inlines?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Japp. Nu när kortet snart ryker måste man ju se till att man har nåt att döva saknaden med fina sommardagar. Jag tänkte ge mig på att köpa ett par schyssta 'Aggressive' Inlines och lära mig lite trick med dom. Är inte helt novis på att åka men dock på vilka märken som är bra.

Har kollat in ett par Salomon ST-90 som tydligen fått bra recentioner. Var fan kan man få tag i grillor online, eller än hellre i butik, i Sverige? Har googlat men faen inte hittat ett skit. :va

Snälla Bullen. Hjälp mig.

Plåtniklas skrev:
Japp. Nu när kortet snart ryker måste man ju se till att man har nåt att döva saknaden med fina sommardagar. Jag tänkte ge mig på att köpa ett par schyssta 'Aggressive' Inlines och lära mig lite trick med dom. Är inte helt novis på att åka men dock på vilka märken som är bra.

Har kollat in ett par Salomon ST-90 som tydligen fått bra recentioner. Var fan kan man få tag i grillor online, eller än hellre i butik, i Sverige? Har googlat men faen inte hittat ett skit. :va

Traska in på Stadium och handla K2 rullor, Helt OK och bra pris (ca 1,7-3k), Breda som fan så passar bra till stalls och grinds om du nu ska börja streeta osv. Jag har åkt vert och street i hmm 5-6 år med polare och har inte några speciellt kända aggressive, dom har hållt bra ändå, det är ju hjulen och kul-lagerna du får se efter mest, tänk bara på att när du handlar handla riktigt breda från hjulfästningens utsida. Alså breda på sidorna, vissa aggressive är helt värdelöst i vert att stala med bara glider undan. Dock blir det ett par nya i sommar för min del också, efter 4-5 år i vert ser inte rullorna speciellt fina ur längre =). Helt klart K2 för min del. Sen är ju rullorna du ska köpa ganska mycket anpassade till olika kör stilar, en del aggressive går bra i vert och vissa passar bättre till street, abec 3 bör du hålla dig till så länge du kör i vert, jag kör på abec 5 i mina nu och det går way too fast. Det bästa är om någon av dina polare har ett par som du är intresserad av som du kan få låna och testa först och kanske bestämma dig för vad som kommer intessera dig bäst i kör stilar. Efter att ha googlat efter "Salomon ST-90" och fått upp en del info är iaf mitt första intryck att dom verkar ganska OK, dock inga jag skulle köpa pga hjulfästningen fram.

Plåtniklas skrev:

Dra ner på Stadium, de ger ju bort inlines nuförtiden. Jag köpte mina för 4-5 år sen för 3500.-, nu finns ett par liknande för 1300.........

Vert är jag nog lite för.. Uhm.. Gammal och feg för att ge mig på så det får räcka med 'street'. I alla fall till en början även om jag har en skejtarpolare som envist vill ha med mig till Frysen.

Ska dra mig till Stadium och kolla in K2. Tack för tipset. :tummenupp

Plåtniklas skrev:
Vert är jag nog lite för.. Uhm.. Gammal och feg för att ge mig på så det får räcka med 'street'. I alla fall till en början även om jag har en skejtarpolare som envist vill ha med mig till Frysen.

Ska dra mig till Stadium och kolla in K2. Tack för tipset. :tummenupp

Tror det kommer gå som ja, för vi som brukar åka här. Alla började åka street, efter ett tag blir man trött på att alla skäller på en att man åker där man inte får åka (för bara där som är fina ställen i street åkning oftast). Och man tröttnar på att inte hitta några speciellt bra utförshopp osv. Och då provar man vert för första gången, äckligt som f*n första gången i större ramper, det slutar runt 85-90 grader ca 1 meter i början/slutet på den vi åker,man kan näst intill lyfta, mycket frammåtvikt och fullt ös sen krävs inte så mycket mer. Svårare blir det när du är trött på det och ska börja ta dig upp i luften och sen gärna landa i rampen och ståendes också. =)

EDIT: Btw upp med lite bilder sen till sommaren när du kommer igång. :)

EDIT 2: Glöm inte skydd, det tar hårt när det väl tar, asfalt och träskivor kan vara mycket onda mot en. :3freak

Är det en kommande 30-årskris jag har? :3freak

Skydd ser jag som en självklarhet. Ska köpa på mig kruka, arm- och knäskydd samt ett par handskar.

Enligt http://www.operationgranskning.com/ så har jag en skitbra spot precis där jag bor. Får väl se hur länge det dröjer innan man blir hatad. :tomten

Ska man ha hard- eller softboots?

Plåtniklas skrev:
Är det en kommande 30-årskris jag har? :3freak

Skydd ser jag som en självklarhet. Ska köpa på mig kruka, arm- och knäskydd samt ett par handskar.

Enligt http://www.operationgranskning.com/ så har jag en skitbra spot precis där jag bor. Får väl se hur länge det dröjer innan man blir hatad. :tomten

Ska man ha hard- eller softboots?

Alså det beror ju lite på, föredrar du komfort framför maximal kontrol gäller soft, Annars hard. Kör på Hard boots tycker jag. Finns vissa mellanting också men det som gäller är igentligen bara att inlinen sitter där som ska och allt känns bra och inte tex skaver på framsidan av underbenet när du landar osv, kör lite grabs och grinds inne på stadium så blir dom glada =).

Hjälmen är också riktigt viktigt att du får rätt, den ska sitta RIKTIGT hårt. Hjälm är allt jag kör med handledsskydd och andra skydd ställer till det på en del grabs.

Se även till när du är inne och kolla på rullorna att inte få tag i ett par där spänningarna sitter på insidan, alså så du knäpper dom på insidan, alså mot andra foten, spännena ALLTID utåt. En upptäckt som jag fick lära mig på polarens aggressive när jag provade vanligt air grab i vert när fästena fastnade i varrandra och ner kom jag allt och ont gjorde det.

Trotts att skydd är en självklarthet precis som du säger, så se till att ha skydden under byxorna och tröjan (ifall du inte åker med shorts)

Quaya skrev:
Trotts att skydd är en självklarthet precis som du säger, så se till att ha skydden under byxorna och tröjan (ifall du inte åker med shorts)

Shorts blir det. Man är väl lite skadad men kortbrallorna åker på 1:a April och av i Oktober.

Tack för tipsen gossar. Får väl fota lite 'feta' tricks lite senare.. Ehm.. Eller kanske bilder från sjukan?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt