OT Problem tempgivare vw passat -99

Klasse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx9r
Hej

Tänte även lägga ut tråden här då det finns många kunniga på sporthoj.com och jag ej hittat något bra bilforum för frågan.

Jag har ett konstigt fenomen/problem med min Passat -99 1,8T. Ibland bara i bland när man åker långa sträckor så sjunker tempgivaren på instrumenteringen ned till ca 70grader i stället för att stå rakt upp på 90grader som den skall göra normalt. Har provat vrida på max värme och känner inte att det blåser mindre varmt än normalt när detta uppstår.
Var och pratade med bilmetro här i stan och det är svårt att kolla mäta om det inte uppstår regelbundet.

Finns det någon som varit med om detta? och kan veta vad det beror på samt ev har någon lösning.

MVH
Klas

Last edited:
Klasse skrev:
Jag har ett konstigt fenomen/problem med min Passat -99 1,8T. Ibland bara i bland när man åker långa sträckor så sjunker tempgivaren på instrumenteringen ned till ca 70grader i stället för att stå rakt upp på 90grader som den skall göra normalt. Har provat vrida på max värme och känner inte att det blåser mindre varmt än normalt när detta uppstår.
Var och pratade med bilmetro här i stan och det är svårt att kolla mäta om det inte uppstår regelbundet.

Finns det någon som varit med om detta? och kan veta vad det beror på samt ev har någon lösning.
Jag var med om en liknande sak på en Audi A4 1.9TDi -99. Tempmätaren uppförde sig underligt men bilen hade inga problem med överhettning eller dylikt.

Felet berodde på att tempgivaren var defekt. Tempgivaren byttes och sedan var allt okej igen.

Men jag har för mig att en original tempgivare kostar ca 1500kr så det är ju inget man byter bara för skojs skull.

Esquire skrev:
Jag var med om en liknande sak på en Audi A4 1.9TDi -99. Tempmätaren uppförde sig underligt men bilen hade inga problem med överhettning eller dylikt.

Felet berodde på att tempgivaren var defekt. Tempgivaren byttes och sedan var allt okej igen.

Men jag har för mig att en original tempgivare kostar ca 1500kr så det är ju inget man byter bara för skojs skull.

Samma problem och lösning på min Golf 1,9tdi.

Vad givaren kostade minns jag inte 500-600 kanske men jag bytade den på en kvart.

Samma problem på min renault laguna 97'a bytte temp givaren så va problemet fixat...lite dyrt bara 750+moms+ frakt...blev nara en tusing for en sketen liten givare

Vanligt fel på VAG, har lämnast in flera bilar för det genom jobbet. Ska lämna in en imorgon igen för att de klantade sig första gången med tempgivaren, fast i den bilen kommer det inte ens värme.

Höjer lite och ser om det finns fler med erfarenheter.
passar även på att kolla om någon har länk till något vw forum (där även vatten kylda är tillåtna att diskutera :) )

Klasse skrev:
Höjer lite och ser om det finns fler med erfarenheter.
passar även på att kolla om någon har länk till något vw forum (där även vatten kylda är tillåtna att diskutera :) )
Wasser kühler... :zpy

Var det inte tempgivaren eller?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form