OT: Ljudinspelning till dator

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Program för inspelning till dator?

Vad kan ni tipsa om för program för inspelning från exempelvis cd-skiva till wav- eller mp3-fil på dator?

Jag är inte intresserad av digital kopiering direkt från cd-spelaren i datorn, utan vill köra via analog ingång på ljudkortet.

Vad ska man köra för program då? Vill gärna kunna mixa nivåer och liknande.

Cubase, the one and only! Om man nu inte känner att hosta upp femsiffrigt så finns det en lightverision "cubasis go", funkar finfint.

John skrev:
Program för inspelning till dator?

Vad kan ni tipsa om för program för inspelning från exempelvis cd-skiva till wav- eller mp3-fil på dator?

Jag är inte intresserad av digital kopiering direkt från cd-spelaren i datorn, utan vill köra via analog ingång på ljudkortet.

Vad ska man köra för program då? Vill gärna kunna mixa nivåer och liknande.

Tjena, det du är ute efter är ngt som kallas för cd-ripping. Du vill alltså snabbt kopiera en cd för att antingen ha på din hårddisk eller bränna en kopia antar jag. Det bästa programmet tycker jag är Easy CD-DA Extractor. Man kan koppla upp mot en databas och få alla taggarna(låtnamnen) på originalskiva med mera, dessutom mkt enkelt. :tummenupp

När det gäller att köra mixning så kan man använda ett annat program, t.ex. Cubase som tidigare nämnt. Jag har Soundforge till sånt...överskådligt med kanaler o grejs.

Om du vill veta mer om programmet eller har frågor så lägg till mig på antingen msn: sagertill@hotmail.com eller icq:6836803 ;-) ;-) ;-) Så skall jag hjälpa dig. :banana

Last edited:
EasyCD-DA extraktor är ett OK program gratis versionen är begränsad till ett maxantalgånnger. Det går bra med vanliga ljudinspelaren i gamla windows versioner. Eller Nero brännarprogramvaras waveeditor som dessutom har en sk normalizer som drar upp nivån till samma på allt material. Den fungerar utmärkt att dra in kopieringskyddade CD som inte man kan använda i datorcd:n, via stereocdspelare kopplad till ljudkortet. Kopiering av musik är inte olagligt i Sverige för eget bruk ännu, men nåt är på gång via EU. Spin doctor i EasyCD creator går också att använda. I alla fall för att få det till wav filer. Jag har aldrig varit intresserad av MP3-formatet så där kan jag inte hjälpa till.

Easy CD-DA Extractor :tummenupp
Funkar skitbra tycker jag! bra med den funktionen att den hämtar låtnamnen från nätet.
//Gumpa

Nej, jag är inte ute efter cd-rippande.

Jag är ute efter att spela in via ljudkortet.

Som jag förstår då, är Neros det enda förslagna alternativet?

John skrev:

Måste du absolut spela in i realtid? Annars låter DumDums idé bättre, dvs att du spelar in med Cubase o mixar det du vill o sedan exporterar du det som en wav-fil som du bränner. Har aldrig använt Cubase men kanske kan man bränna ljudcd direkt från det?

John skrev:

Jag har använt Goldwave och det funkar bra, mycket smidigt att jobba med. Du kan ladda hem en demo sen kostar en licens typ 50USD.

www.goldwave.com

Coola Ola skrev:
Har aldrig använt Cubase men kanske kan man bränna ljudcd direkt från det?

Svar ja.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back