OT: Hus, uppvärming med Olja?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Lite OT kanske, men är det någon här som värmer sitt hus med olja?
Hur mycket kostar 2500-3000 liter olja (2,5 -3 kubikmeter)?

Och hur länga varar 3 kubikmeter olja?

Har inte hittat något på nätet med datumstämpel på artiklarna, så svårt att avgöra om det priset är 1998 eller 2008... :gnissla
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Lite svårt att avgöra hur länge 3 kubik räcker. Det beror ju på hur varmt du vill ha, hur bra isolerat ditt hus är och effektiviteten på brännaren mm. Morsan har ett hus byggt 1934 på ca 120-130 kvm plus källare på ca 60 kvm. Där går det väl åt ca 2,5 kubik men hon har ju inte över 20 grader hemma. Väldigt olika hur länge det räcker.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
OK. Men lite riktvärde i alla fall. :tummenupp

Blir det för dyrt får jag väll köpa en Helly Hansen ställ och ha på mig på vintern... :hihi


Någon som har ett prisexempel på 2.5 kubikmeter olja?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
OOOO LA LA LA OOOOO *bankar händerna över öronen* LA LA LA jag kan inte höra vad du säger.... :rolleyes:


(blir till att utreda jordvärme etc fortast möjligt...)
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Jag kan "varmt" rekommendera jordvärme. Slutade elda med olja för 4 år sedan - då gick det ca 5m2 till vårt hus. Det motsvarar minst 50´/år idag.
Elkostnad (kompressorn går ju på el) totalt på året är idag ca 20´ (varav hushållselen står för ca 14´). Bästa investeringen vi gjort! (sen gick det en del pengar till hojen istället...)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
OOOO LA LA LA OOOOO *bankar händerna över öronen* LA LA LA jag kan inte höra vad du säger.... :rolleyes:


(blir till att utreda jordvärme etc fortast möjligt...)

Vi kör med värmepump i vårat hus. Luft/vatten. Har inte bott i ett år än så jag vet inte vad det kostar, men smidigt är det iaf!
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
En luft/vatten är kanon bra, kostar runda slängar 100 tusen.
Vill du inte investera så mycket direkt kan du köpa en luft/luft för ca 10 tusen.
Vi köpte en luft/luft för ca 2 år sedan, den är intjänad redan.
Blir en luft/vatten när allt annat är klart.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
OOOO LA LA LA OOOOO *bankar händerna över öronen* LA LA LA jag kan inte höra vad du säger.... :rolleyes:
Det är bara i Norge oljan e billig...
Isolera taket o sätt solpaneler till att driva cirkulationspumpar mm. Värmeväxlare är toppen. Kika också på att sätta in en pelletsbrännare om du skall kasta ut oljebrännaren.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är bara i Norge oljan e billig...
Isolera taket o sätt solpaneler till att driva cirkulationspumpar mm. Värmeväxlare är toppen. Kika också på att sätta in en pelletsbrännare om du skall kasta ut oljebrännaren.

Taket är redan isolerat. Men det skader inte att ta en titt på det framöver(om jag köper huset).

Solpaneler går nog tyvärr fetbort pga av estetiska skäl. Det är ett gammalt fint hus med lite anor, och det vore synd att "förstöra" utseendet. (Och göra sig ovän med alla grannar...) Dessutom är det eternittak, och jag vet inte hur bra det är att börja montera saker på det. Det kanske går fin fint? :va Men tabbar man sig så åker jag på att byta massa dyrt tak istället... hehe
Kanske en mindre på garaget. Hur stor krävs för att det ska vara lönt?

Värmeväxlare har jag funderat på. en Luft/Vatten som nämns ovan. Alt. kanske då en luft/luft som tillfällig lösning, pga pris.

Pellets har för och nackdelar. Jag skulle i princip få offra ett rum för en pellets "behållare" för pannan står nästan mitt i huset - oljetanken står i ekonomibyggnaden / garaget. Alternativet skulle väll då vara att montera pelletsbrännaren där oljetanken står i dag och offra lite garage utrymme.
Men, jordvärme eller luft/vatten växlare känns mer attraktivt.


:)
 
Last edited:

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Ahh, Da Zmurf, har du hittat tillbaka till hojvärlden, Ducce också?
Det kan du tro, att han hör av sig :)
 

Banditfredde

Raka rör o öppna spjäll
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Östra Ljungby
Hoj
Har inte tid :(
Det sägs att för varje grand man höjer temperaturen i ett normal isolerat hus kostar ca 300kw/månad på en yta av 100kvm. O höjer du 2 grader blir de ca 600kw. Så de kan bli ganska mycket på ett år. Men vad ska man välja för värmepump? Själv eldar jag med ved. visserligen så får jag de gratis men när farsan säljer stället så får man köpa veden. O de börjar kosta det med nu. Färdigklyft kostar runt 375 kr kubiken. Och här går år ca 35kubik om året. Så de blir pengar av de med.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det sägs att för varje grand man höjer temperaturen i ett normal isolerat hus kostar ca 300kw/månad på en yta av 100kvm. O höjer du 2 grader blir de ca 600kw. Så de kan bli ganska mycket på ett år. Men vad ska man välja för värmepump? Själv eldar jag med ved. visserligen så får jag de gratis men när farsan säljer stället så får man köpa veden. O de börjar kosta det med nu. Färdigklyft kostar runt 375 kr kubiken. Och här går år ca 35kubik om året. Så de blir pengar av de med.

Det är ju en hel vetenskap att välja värmepump.
Men, inte helt fel ställa att börja läsa på är:
http://www.radron.se/templates/Artikel____133.aspx

Lite sökningar på google ger mer kött på benen. Tro inte på allt du läser.

Vedeldar du så ta en titt här och börja räkna. :)
http://www.bjorkved.se/vedeldning/index.php?ID=17

Det tar oftast ett par år att räkna hem en bergvärme eller en luft/vatten värmepump installation.


Du eldar väll rätt/ekonomiskt?
http://www.bjorkved.se/vedeldning/index.php?ID=21
 

Rojon

HSMA
Gick med
23 May 2004
Ort
I ett gult Hus
Hoj
Såld Blade
uch för olja, dyrt dålig verkningsgrad mm....är det ett gammalt hus så sitter det säkert en gammal panna :-( själv byte jag till naturgas för 3 årsedan, helt underhålls fritt..kännar ca 10 papp mot olja :tummenupp

köp mitt hus så slipper du fundera mer på det :tummenupp


Va, Smurf fixat ducce hehehe
 

Blåljus

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
På gränsen
Hoj
Honda
Det finns oljebrännare som klarar spill olja. Den kan man värma ett garage med. Spill olja får ju företag som håller på med oljebyten betala för att bli av med. Om du hämtar ett par hundra liter så slipper dom den utgiften. Då behöver du inte elda upp garaget med dyr olja. Funkar troligen på huset också men det blir en himla massa körande efter oljan. Har en pellets brännare liggandes annars om du är intresserad.
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Ni ar valkoma att hamta spillolja nar som helst fran min verkstad. :tungan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top